جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیمای معلولیت در سینما تالیف پریسا افتخار با مقدمه‌ای از دکتر محمدسلطانی‌فر توسط سیمای شرق به چاپ رسیده است.

نگاهی نو به معلولیت در کتاب سیمای معلولیت در سینما

تجربه‌ شخصی دکتر پریسا افتخار پس از سانحۀ تصادف و معلولیت ِمتعاقبِ آن دلیلی شد تا چراغ سؤال‌های مرتبط با چیستی و هستی زندگی در ذهن او روشن شود و به نوشتن این کتاب بیانجامد.

افراد معلول، یک گروه اجتماعی محسوب می‌شوند که از منظر جامعه‌شناختی صرفاً یک کمیت نیستند تا به‌عنوان عدد و رقم در آمارگیری‌ها و سرشماری‌ها لحاظ شوند. این افراد نیز درون یک کل از جامعه زندگی می‌کنند و مانند تمام گروه‌های دیگر که ابعاد فیزیکی و روانی مختلفی دارند، دارای حق و حقوق خاص خود هستند. لذا این کتاب با وارد کردن مبحث رسانه و به‌ویژه سینما سعی دارد در شیوۀ بازنمایی افراد معلول و تغییر کیفیت زندگی آن‌ها موثر واقع شود. نکته‌ دیگری که در این کتاب به آن پرداخته شده قابل‌تامل بودن نحوۀ تعامل رسانه‌ها با افراد معلول و معلولیت است که ابتدا با تعریف مفاهیم مرتبط با این حوزه ابهام و پیچیدگی را از آن دور می‌کند.

پریسا افتخار تلاش کرده است ابتدا به تاریخچۀ معلولیت، الگوهای معلولیت، سینمای معلولیت و نگرش‌های تاریخی و تعاریف مرتبط با آن بپردازد تا ابهامات، کژی‌ها و نادرستی‌های احتمالی در ذهن مخاطب از بین برود و ادامۀ مسیر با شناختی نسبتاً صحیح‌تر پیموده شود. در گام بعدی، هدف این بوده که با عرضۀ چهارچوبی برای سنجش ِنحوۀ بازنمایی معلولیت، ابزاری در اختیار فیلم‌سازان، کارگردانان، دست‌اندرکاران، عوامل و پژوهشگران حوزۀ رسانه، به‌ویژه سینما و تلوزیون قرار گیرد تا از طریق آن بتوانند هرگونه اثر سینمایی یا تلویزیونی را از نظرِ نوع و نحوۀ بازنمایی معلولیت ارزیابی کنند. در پایان نیز چهار فیلم سینمایی به‌عنوان نمونه و کار عملی بررسی شده‌اند.

کتاب سیمای معلولیت در 140 صفحه و با قیمت 15000تومان توسط انتشارات سیمای شرق، ناشر تخصصی کتاب‌های حوزه رسانه، ارتباطات و روابط‌عمومی در تابستان 1397 به چاپ رسیده است.

کد خبر 412576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha