جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

ماجرای لغو کنسرت‌های تابستانی در شرایطی که خیلی از مخاطبان موسیقی و هواداران خوانندگان مدت‌ها منتظر آمدن فصل کنسرت‌ها بودند، حرف و حدیث‌‌های فراوانی داشت.

همایون شجریان

برای ما که همیشه لغوکنسرت‌ با دلایل امنیتی و نارضایتی هنرمندان همراه و عجین بوده، شنیدن خبر لغو کنسرت توسط خود هنرمندان و خوانندگان، عجیب بود و پرحرف و حدیث؛ از ابراز همدردی هنرمندان با مردم به‌خاطر شرایط بد اقتصادی و معیشتی گرفته تا ادعای جازدن اسپانسرها و منت گذاشتن هنرمندان سر مردم و سودجویی‌شان از شرایط موجود، .این حرف ها تا به امروز ادامه داشت تا اینکه خبر درخواست همایون شجریان برای برگزار کنسرت خیابانی رایگان برای مردم سر ماجرای جدیدی را باز کرد. همایون شجریان- خواننده محبوب و خوش‌صدای کشورمان- با این تصمیم و درخواست خود، به انتخاب تحریریه، «چهره خوشحال» این هفته ماست که با تصمیم درست و به‌جا می‌خواهد در تغییر حال و هوای مردم در این روزهای سخت سهمی داشته باشد و حال خوب منتشر کند.

هنوز از خبر لغو کنسرت نمایش سی به پیشنهاد همایون شجریان یک‌ماه نگذشته که حالا پیشنهاد برگزاری یک کنسرت خیابانی رایگان داده است. کنسرت خیابانی رایگان یعنی فراهم کردن شرایط برای حضور حداکثر مردم و رایگان بودنش یعنی بی‌هیچ نفع و چشمداشتی. اتفاقی که خیلی پیش از این از هنرمندان انتظار می‌رفت برایش پیشقدم شوند. او در متنی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد نوشت:

«عزیزان در این ایام که چون سیاوش در گذر آتش هستیم نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود. چنانچه مشکل مجوز نباشد سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم. شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام بگیرد. دوستان مهربانم، در پاسخ به پیگیری شما عزیزان به اطلاع‌تان می‌رسانم اجرای کنسرت «ایران من» در سال گذشته که نیت کرده بودیم در آن به قسمتی از درد و رنج زلزله‌زدگان کرمانشاه بپردازیم، چنین مقرر شد که با نظارت و همت دوستی گرامی مجموعه 400 یخچال و کولر تهیه و به خانواده‌های مصیبت‌دیده اهدا شود. باشد که این ناقابل مقبول درگاه معشوق قرار گیرد. سلامت و برقرار باشید.»

این متن خیلی زود در فضای خبری و رسانه‌ای منتشر شد و فارغ از اینکه چقدر تعارفات معمول ایرانی‌ها بود و چقدر شجریان در زمان نوشتن متن در برگزاری این کنسرت جدی و مصر بود، در کمتر از چندساعت مدیریت شهری برای برگزاری کنسرت خیابانی شجریان اعلام آمادگی کرد. حجت نظری- مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران- در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: «هر آنچه در توان داشته باشیم برای برگزاری این کنسرت در یکی از مناطق شهر تهران انجام خواهیم داد».

موسیقی

موج لغو کنسرت‌ها به بهانه همدردی با مردم از کجا شروع شد؟

فصل تابستان معمولا فصل داغ برگزاری کنسرت‌هاست، به‌ویژه امسال که اعیاد و روزهایی با طعم جشن و شادی در این فصل زیاد است. با آغاز این فصل که همزمان با پایان‌ ماه رمضان هم بود، انتشار خبرهای برگزاری کنسرت‌های خوانندگان مختلف و فروش بلیت‌ها آغاز شد.

بیشتر سالن‌ها برنامه‌های خود تا پایان فصل را مشخص و تا یکی، دو ماه بعد را اعلام کرده بودند. بیلبوردهای شهری و ویدئوهایی از تیزرهای مختلف، چشم و گوشمان را پر کرده بود که ناگهان با بالارفتن قیمت دلار و سکه و به‌هم‌ریختن فضای اقتصادی کشور، پنجم تیرماه سیروان خسروی در صفحه اینستاگرامش از لغو 12سانس کنسرت خبر داد؛کنسرتی که قرار بود از 2تا 7مردادماه در مرکز همایش‌های برج میلاد- هر روز 2سانس- برگزار شود.

او در صفحه اینستاگرامش نوشت: «وقتی می‌بینم که کمر مردم زیربار مشکلات شکسته شده و من هم مثل تمام جامعه شرایط روحی نابسامانی دارم، وقتی می‌بینم که تمام کسب‌وکارها تعطیل شده و نان‌آور خانواده چیزی جز شرمندگی به خانه‌اش نمی‌برد، من هم کنسرت تهران را لغو و علاوه بر از دست‌دادن سود ١٢سانس کنسرت، ١٥٠میلیون تومان خسارت کنسلی اجرا به سالن پرداخت می‌کنم، ولی شرفم را به منافع شخصی خودم نمی‌فروشم.»

بازتاب این خبر که بیشتر با تأکید بر ضرر 150میلیون تومانی این خواننده پاپ منتشر شد، اغلب مثبت بود تا اینکه اتفاق بعدی ماجرا را کمی پیچیده‌تر کرد؛ در 17تیرماه روابط عمومی کنسرت- نمایش سی اعلام کرد که این پروژه زمانی اجرا می‌شود که مردم غم‌ها و نگرانی‌های معیشتی کمتری داشته باشند. گفته شد این پیشنهاد با وجود پشت سر گذاشتن 4‌ماه تمرین و پیش بردن مراحل ساخت و ضبط موسیقی، اجرای دکور و صحنه و لباس،

ابتدا از طرف همایون شجریان مطرح شد و در جلسه‌ای با حضور سهراب پورناظری، حسن معجونی، تهمورس پورناظری (مدیر پروژه) و محمدرضا حسین‌زاده (مدیر تولید) و در نهایت تمامی عوامل سی با مشورت و تصمیم جمعی، این پروژه به حالت انتظار درآمد تا به قول خودشان، در زمانی بهتر و در روزگاری مهربان‌تر، با دلی خوش‌تر و اذهانی سبکبال‌تر در روزگاری که مردم شریف این مرز و بوم غم‌ها و نگرانی‌های معیشتی کمتری نسبت به حال و آینده خود داشته باشند و زمین و زمان محکم‌تری زیر پایشان باشد به مرحله‌ اجرا درآید.

  • نقش اسپانسر چه بود؟

خبر لغو دومین کنسرت مانند اولی بازتاب مثبت، کم نداشت اما شائبه استفاده تبلیغاتی و احساسی سلبریتی‌های دنیای موسیقی از شرایط بد اقتصادی موجود به نفع خودشان به‌وجود آمد؛ اینکه کنسرت‌ها به‌خاطر عقب‌نشینی اسپانسرها لغو شده و آنها با منت گذاشتن سر مردم از این شرایط استفاده کرده و روغن ریخته را نذر امامزاده کرده‌اند. به‌ویژه که در ماجرای لغو کنسرت نمایش سی، شنیده شد، اجاره استیج سعدآباد ۳۰۰درصد افزایش یافته و قرار بود که این کنسرت در «رویال هال» تهران برگزار شود و شرکت سامسونگ از حمایت این نمایش در چنین مکانی امتناع کرده بود.

علاوه بر این، پیش‌بینی فروش پایین و پرنشدن سالن به‌خاطر وضع بد معیشتی مردم کار سختی نیست و این هم می‌توانست یکی از دلایل اصلی لغو کنسرت برای جلوگیری از ضرر مالی باشد که به‌صورت دیگری در حال جلوه دادن بود. بعد از آن هنرمندان دیگری هم کنسرت خود را به بهانه همدردی با مردم لغو کردند.

  • لغو کنسرت چه دردی از مردم دوا می‌کند؟

اگر مبنا را بر صداقت سلبریتی‌ها بگذاریم سؤالی که مطرح می‌شود این است که لغو کنسرت چه دردی را از مردم و مشکلات اقتصادی آنها دوا می‌کند درحالی‌که جامعه ما این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به تفریح و شادی نیاز دارد؛ تفریحی که در اغلب خانواده‌های طبقه متوسط و پایین به‌خاطر بالا بودن هزینه‌های زندگی از سبد خانواده حذف شده است و حالا چه فرصتی از این بهتر که هنرمندان پیشرو شوند و به کمک مردم بیایند و با ارائه هنرشان با هزینه کمتر و چشم‌پوشی از سود بیشتر، شرایط را برای عده بیشتری از مردم فراهم کنند و روی حال خوش گروهی تأثیر بگذارند.

به‌ویژه در بخش موسیقی و نمایش که میانگین قیمت بلیت پرهزینه و گران قیمت است، چنین تصمیماتی ضروری به‌نظر می‌رسد. تجربه بلیت نیم‌بها در سینما نشان داده مردم استقبال خوبی از اینگونه تصمیمات می‌کنند و چه بسا در انتها اصلا سود کم و ضرر مالی هم برای هنرمندان نداشته باشد و استقبال گسترده مردم، قیمت پایین بلیت را جبران کند.

سیروان خسروی به‌عنوان نخستین هنرمندی که لغو کنسرت با توجه به وضعیت بد معیشتی مردم را مطرح کرد، می‌توانست با تصمیمی درست‌تر و آگاهانه‌تر پیشروی این راه باشد. راهی که البته خیلی هم تازه نیست. هم در کشورهای دیگر تجربه شده و هم در کشور خودمان. در زمان جنگ یا وقوع بلایای طبیعی و شرایط مشابه که حال عمومی جامعه نیاز به تزریق شادی و امید داشت، خیلی از هنرمندان برای انتشار حال خوب بین مردم این راه را رفته بودند و فقط کافی بود هنرمندان امروز با نگاهی به گذشته و با کمی تأمل تصمیم درست‌تری بگیرند.

  • چه‌کسی چراغ اول برگزاری کنسرت رایگان را روشن کرد؟
  • شهرام شکوهی یا همایون شجریان، مسئله این‌ است

جالب است بدانید پیش از اینکه همایون شجریان درخواست برگزاری کنسرت رایگان بدهد، شهرام شکوهی خواننده پاپ و پرطرفدار کشور در نشست خبری کنسرتش که در 30تیرماه برگزار شد، برای برگزاری کنسرت رایگان اعلام آمادگی کرده بود. شکوهی گفته بود: «اگر سالن‌ها حاضر شوند که اجاره بها از ما نگیرند من حاضرم کنسرت رایگان یا با حداقل قیمت بلیت مثلا 20هزار تومان، برای مردم برگزار کنم.

در سالن فرهنگسرای بهمن که در پایین‌شهر است، اگر این سالن حاضر باشد که به‌صورت رایگان سالن را به ما بدهد، حتما من حاضرم به‌صورت رایگان یا با همان قیمت 20هزار تومانی کنسرت برگزار کنم». علاوه بر این، او در این نشست خبری از کاهش قیمت بلیت کنسرت پیش روی خود هم خبر داده و گفته بود، میانگین قیمت بلیت را 50هزار تومان قرار داده و برای این کار او از دستمزدش و تهیه‌کننده از سودش گذشته است.

شکوهی با اشاره به هزینه‌ یک خانواده چهارنفره برای رفتن به کنسرت گفت: «اگر یک خانواده چهارنفره بخواهند به یک کنسرت بروند و در کنارش شامی هم بیرون از منزل بخورند، حدود 800هزار تومان برایشان هزینه دارد. بی‌شک هزینه تهیه بلیت برای خانواده‌ها زیاد است؛ اما لغو کنسرت‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی جامعه، مردم را از لذت برگزاری کنسرت محروم می‌کند. بعد اینکه چرخه درآمدزایی بخشی از جامعه را قطع می‌کنیم؛ کسانی هستند که از راه برگزاری کنسرت‌ها درآمدزایی دارند».

علاوه بر شکوهی «پرواز همای» هم در گفت‌وگویی به شیوه همدردی با مردم با لغو کنسرت اعتراض کرده و گفته بود:«‌برخی از دوستان کنسرت‌هایشان را با این عنوان لغو کردند که اوضاع خوبی نیست و حال دل مردمان ایران خوب نیست و... حال سؤال من این است؛ اگر زمانی که حال دل مردم خوب نیست، ما برایشان نخوانیم، پس کی باید برایشان بخوانیم؟ من فکر می‌‌کنم همه این ادعاها دروغ است. اینها منافع خودشان را درنظر می‌گیرند.

به این نتیجه رسیده‌اند که مردم پول ندارند بلیت‌هایشان را بخرند، به همین دلیل کنسرت‌هایشان را لغو و اینگونه بیان کرده‌اند که حال دل مردم خوب نیست. ولی من برعکس عمل می‌کنم. من درست در زمانی که حال دل مردم خوب نیست برایشان می‌خوانم. لازم باشد برایشان رایگان کنسرت برگزار می‌کنم.

هر کسی هم پول ندارد کنسرت من بیاید، مجانی بیاید. آهنگ‌هایم را هم می‌گذارم تا مردم رایگان دانلود کنند تا حال دلشان خوب شود. آنها که ادعا دارند در زمانه‌ای مهربان‌تر برای مردم می‌خوانند، اگر راست می‌گویند کنسرت رایگان برای مردم برگزار کنند. با این الفاظ و این حرف‌ها، جمله‌های شاعرانه تحویل مردم ندهند. بهتر است در این روزهای سخت کمک حال مردم ایران باشند».

به‌نظر می‌رسد با این موضع‌گیری‌ها و خبرهای جدید، شیوه همدردی و همراهی اهالی موسیقی با مردم در مسیر درست‌‌تر و جدیدی افتاده است که نتیجه آن حال خوب جمعی و شادی برای همه مردم است.

کد خبر 412571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha