همشهری آنلاین: موج گرما اروپا را در بر گرفته است. خشکی هوا باعث آتش گرفتن جنگل‌ها در سوئد شده است و بسیاری نیز در اثر گرما و پیامدهای ناشی از آن جان باخته‌اند. بسیاری می‌پرسند که آیا گرمای حاکم بر اروپا ناشی از تغییرات آب ‌و هوایی است؟

گرما اروپا

پاسخ دانشمندانی که در عرصه تغییرات اقلیم فعالیت می‌کنند، پاسخی روشن است. آن‌ها بر این باورند که گرمای فوق‌العاده‌ی حاکم بر آلمان و دیگر کشورهای اروپا ناشی از تغییرات آب و هوایی است. تغییراتی که گرمایش بیشتر زمین را سبب شده و از جمله به پدیده‌هایی دامن زده است که تا پیش از آن با چنین حدت و شدتی در اروپا مشاهده نشده بود. از آن جمله است، خشک‌سالی و گردبادهای سهمگین.

اروپا با موج جدیدی از گرما دست به گریبان است. گرمایی که از سال ۲۰۰۳ تا کنون بی سابقه بوده است. دمای هوا در آلمان به ۳۹ درجه سانتیگراد، چیزی در حدود ۱۰۲ درجه فارنهایت رسیده است. جنگل‌ها و مراتع در سوئد طعمه‌ی حریق شده‌اند و دریای بالتیک در لهستان گرم‌تر از معمول شده است.

در چنین شرایطی بسیاری از مردم درباره علت این موج گرما می‌پرسند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا علت این موج گرما را باید به حساب تغییرات اقلیمی نوشت؟ پرسشی که دانشمندان فعال در موسسه پژوهش تغییرات اقلیمی "ورلد وتر اتریبوشن" (WWA) به آن پاسخی مثبت می‌دهند.

  • مقایسه تغییرات اقلیمی با سیگار

به باور دانشمندان موسسه یاد شده، گرمایش زمین پدیده‌ای است چند علتی و نمی‌توان تنها با رجوع به یک علت مشخص آن را توضیح داد. این دانشمندان می‌گویند رابطه تغییرات اقلیمی با گرمایش زمین مانند رابطه سیگار با سرطان ریه است.

سیگار نیز یگانه علت ابتلا به سرطان ریه نیست، اما مصرف دخانیات در افزایش خطر ابتلا به این بیماری موثر است. تغییرات اقلیمی نیز همین نقش را در پدیده گرمایش زمین ایفا می‌کنند.

به باور دانشمندان موسسه یاد شده، تغییرات اقلیمی باعث چند برابر شدن خطر جاری شدن سیلاب یا وزش طوفان‌های سهمگین و گردباد در پهنه گیتی شده است.

در نمودار زیر می‌توان افزایش فوق‌العاده موارد مربوط به خشک‌سالی، طوفان و سیلاب در سطح جهان از سال ۱۹۰۰ تا امروز را مشاهده کرد.

خشک‌سالی

در این نمودار، منحنی آبی‌رنگ مربوط به سیل، منحنی خاکستری روایتگر موارد مربوط به طوفان و منحنی نارنجی بیانگر موارد مربوط به خشک‌سالی در سطح جهانی است.

افزایش احتمال وقوع موج گرما

بر اساس پژوهش دانشمندانی که در حوزه تغییرات اقلیمی فعالیت می‌کنند، فاصله‌های زمانی بین وقوع موج گرما یا وزش طوفان‌های سهمگین سال به سال کاهش می‌یابد.

آن‌ها برای محاسبه خود گرم‌ترین سه‌روز پیاپی هر سال را در نظر می‌گیرند و جدول گرمایش زمین را بر آن اساس تنظیم می‌کنند.

در جریان موج گرمای سال ۲۰۰۳ هزاران نفر در اروپا و به‌ویژه در فرانسه جان خود را از دست داده بودند. به همین دلیل در کنفرانس اقلیمی پاریس، تصمیم گرفته شد که میزان گرمایش زمین به حدود یک و نیم تا دو درجه محدود شود.

حال آنکه، هوای اروپا در سال جاری نسبت به موعد مورد محاسبه حدود ۳ درجه گرم‌تر شده است.

کد خبر 412509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha