چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

تغییر لحن ترامپ در قبال ایران، رسانه‌های عربی را نیز همچون سایر منابع رسانه‌ای جهان دچار شوک کرد.

حسن روحانی

 بسیاری از این شبکه‌ها با قطع برنامه‌های عادی خود به پوشش فوری سخنان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکره با ایران پرداخته و در همان ساعات با کارشناسان حوزه ایران ارتباط برقرار کردند؛ امری که نشان‌دهنده میزان اهمیت بحران میان آمریکا و ایران برای کشورهای عربی است.

شبکه الجزیره در گزارش خود با استفاده از عبارت «جنگ بزرگ» یا «توافق بزرگ»، مواضع مقامات آمریکایی طی 48ساعت گذشته را نشانه‌ای از آمادگی واشنگتن برای مذاکره با ایران دانست. از سوی دیگر، روزنامه العربی الجدید در گزارشی با عنوان «بمب ایرانی ترامپ» مدعی شد: توافق با تهران، دستاوردی است که پیروزی ترامپ در دور دوم ریاست‌جمهوری آمریکا را تضمین می‌کند و بنابراین او حاضر است با سرعت به سوی توافقی جدید با ایران حرکت کند.

طی ساعات گذشته بسیاری از سیاستمداران و چهره‌های رسانه‌ای عربی نیز جدا از ساختار رسانه‌ای، نظرات خود را درباره تغییر لحن آمریکا مقابل ایران نوشته‌اند. جمال خاشقجی، نویسنده سعودی ساکن آمریکا با انتشار عکس ترامپ در کنار رهبر کره‌شمالی نوشت: از تهدید به جنگ تا آمادگی برای دیدار؛ داستان کره‌شمالی تکرار می‌شود.

فیصل قاسم، مجری مشهور شبکه الجزیره اما بدون اشاره مستقیم به سخنان ترامپ با انتشار نقشه جغرافیایی ایران در صفحه توییتر خود مدعی شد: ایران به کلی در مسیر اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفته است؛ فروپاشی اقتصادی در کنار نیروی نظامی قوی. آیا رهبران ایران موفق به خروج ایران از این مسیر خواهند شد؟

عبدالخالق عبدالله، مشاور سیاسی ولیعهد ابوظبی و استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات اما در واکنشی منفی به مواضع ترامپ نوشت: اگر کسی از سلامت عقلی کامل برخوردار است نباید روی ترامپ حساب باز کند، او طی یک روز قادر است تمام مواضع خود را تغییر دهد؛ اگرچه همچنان مواضع جمهوریخواهان در مقابل ایران ثابت است.

از سوی دیگر احمد منصور، مجری اخوانی شبکه الجزیره در این‌باره نوشت: ترامپ کره‌شمالی را تهدید کرد و در پایان با او عکس یادگاری گرفت، اروپا را تهدید کرد و با آن به توافق رسید، ایران را تهدید کرد و حالا برای ملاقات با رهبران این کشور اعلام آمادگی کرده و اخیرا هم ترکیه را تهدید کرده است؛ تهدیدهای پوچ ترامپ مایه تمسخر جهانیان شده است!

یاسر الزعاتره، دیگر نویسنده مشهور عرب نیز با اشاره به سیر روابط ایران و آمریکا در دوران ترامپ در مقاله‌ای نوشت: درصورتی که تهران پاسخ مثبت داده و مذاکره‌ای میان این دو برقرار شود، آمریکا کاملا به نمایندگی از اسرائیل در این مذاکرات حاضر خواهد شد.

کد خبر 412465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha