همشهری آنلاین: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: بعد از بررسی اسناد اولیه، مالکیت این خانه برای پدر فروغ فرخزاد محرز شده و اقدامات اولیه برای ثبت ملی آن در دست انجام است.

میراث

به گزارش ایسنا، با انتشار دوباره‌ی خبرهایی مبنی بر تمایل مالکانِ کنونی خانه‌ی پدری فروغ فرخزاد در امیریه تهران، که دست‌کم از هفت سال گذشته مطرح بوده، این بار حرف‌های بیشتری نسبت به بی‌توجهی میراث فرهنگی برای تنها اثر باقی مانده از خانواده فروغ فرخزاد شنیده می‌شود، آن‌هم بعد از خراب کردن خانه‌ی او در دورس که دو سال گذشته اتفاق افتاد.

مسؤولان دفتر ثبت میراث فرهنگی استان تهران نخست اعلام کردند نسبت به مالکیت این خانه توسط پدر فرخزاد در سال‌های گذشته شک و تردید وجود دارد و تا زمانی که سندی برای تائید این مساله به دست‌مان نرسد، باید این وضعیت بررسی شود.  

"قو"ی حک شده روی درِ خانه در انتهای کوچه "خادم آزاد" در محله امیریه انگار هنوز منتظر است تا کسی از خاندان فرخزادها در را باز کند و این خبر را تکذیب. مغازه‌داران سر کوچه در خیابان ولی‌عصر (عج) هم نسبت به هر اتفاقی که بتوان آن را به خاندان فرخزادها نسبت داد، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و حتی هیچ کدام از مالکان سه زنگِ نصب شده روی در خانه هم پاسخگوی صدای آن نیستند.

هر چند مالک اصلی خانه که مدتی پیش درگذشته است، تا زمان حیاتش بارها گفته بود «چرا خانه را بکوبم؟ از ۳۵ سال پیش که این‌جا را خریده‌ام، تا به حال یک آجر از این خانه آخ نگفته، هنوز یک بار هم آن را تعمیر نکرده‌ام.»

اسناد تایید شدند

حالا سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که در طول چند روز گذشته منتظر اسناد جدیدی از این خانه بوده است، بعد از بررسی سندها، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سندی که دستمان رسیده، نشان می‌دهد زمانی این خانه متعلق به محمد فرخزاد - پدر فروغ - بوده و او خانه را سال‌ها بعد به شخص دیگری فروخته است و چند بار دیگر این خانه دست به دست شده تا به وارثان امروزی رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: عکس‌هایی نیز از خانه به دست‌مان رسیده است که باید آن‌ها را با تصاویری که متعلق به زمان حضور خانواده فرخزاد در ان خانه است تطابق دهیم، هرچند گویا خانه تا دهه ۵۰ تغییرات زیادی کرده است، اما سندی که وجود دارد، نشان می‌دهد آن متعلق به پدر فروغ فرخزاد بوده است.

سیروس‌نیا همچنین درباره امکان ثبت این خانه بعد از تائید اسناد می‌گوید: به اسم این که خانه پدری فروغ بوده می‌توان خانه را ثبت کرد، بر اساس معیارهای موجود برای ثبت وقتی بنایی متعلق به یکی از مشاهیر باشدف حتی معماری آن زیاد تاثیرگذار در ثبت خانه نیست، اما متاسفانه یک مشکل داریم، این که کارشناسان ما امکان ورود به بنا را ندارند و قاعدتا برای تهیه‌ی نقشه به مشکل برخورد می‌کنیم.

او می‌افزاید: در حال انجام کارهای اولیه برای ثبت ملی خانه هستیم، هر چند نقشه‌ی بنا را نداریم. با این وجود پرونده‌ی آن را آماده می کنیم و برای ثبت به اداره کل ثبت آثار تاریخی می‌فرستیم.

خانه فروغ در ادبیات معاصر ایران حضور دارد

فرهاد نظری، مدیر اداره کل ثبت آثار تاریخی نیز به ایسنا می‌گوید: این پرونده باید بدره کمیته‌ی ثبت بررسی شود، به نظر می‌رسد امکان ثبت این خانه وجود دارد.

او با بیان این‌که این بنا دارای ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و ادبی است و فروغ بسیاری از شعرهایش را این‌جا گفته است، ادامه می‌دهد: این خانه در ادبیات معاصر ایران حضور دارد و با توجه به شخصیت ممتاز فروغ از منظر شعر و ادب طبیعتا این بنا واجد ارزش‌های تاریخی فرهنگی می‌تواند باشد.

وی ادامه می‌دهد: پرونده‌ی ثبت این خانه تا هفته‌ی اینده در کمیته‌ی ثبت مطرح می‌کنیم تا نظر اعضا را به دست اوریم.

نظری همچنین از انجام مذاکراتی با شهرداری منطقه برای درخواست مالک نسبت به بازسازی خبر می‌دهد و می‌گوید: از استان تهران خواسته‌ایم تا پرونده را به صورت آنی و اضطراری تهیه کرده و به دفتر ثبت بفرستند، امیدواریم تا هفته‌ی آینده در کمیته‌ی ثبت مطرح شود، به محض این‌که ارزشمند بودن خانه تائید شود، آن ثبت می‌شود.

از سوی دیگر با انتشار نخستین خبرها در روزهای گذشته نسبت به احتمال تخریب این خانه؛ محمد شهرآبادی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۱ تهران اعلام کرده است؛ «مالک فعلی برای تخریب و نوسازی ملک درخواست داده است و در حال حاضر برای این ملک پرونده‌ای تشکیل شده اما موضوع از لحاظ اداری و بررسی‌های لازم در حال پیگیری است.»

وی با تأکید بر جدیت شهرداری منطقه ۱۱ برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی افزود: «منتظر اظهارنظر قطعی سازمان میراث فرهنگی در خصوص ارزش تاریخی و فرهنگی ملک هستیم و صرفا برای این درخواستِ مالک در شهرسازی منطقه تشکیل پرونده انجام شده است.»

کد خبر 412311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha