همشهری‌آنلاین: ده‌ها هزار تن از شهروندان روسیه در اعتراض به برنامه افزایش سن بازنشستگی در تظاهرات شهرهای مختلف روسیه شرکت کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته ترتیب‌دهندگان این تظاهرات حدود ۱۰۰ هزار تن در آن شرکت کردند تا اعتراض خود را نسبت به این اصلاحات تحت حمایت دولت که به پارلمان ابلاغ می‌شود، نشان دهند. با این حال گزارشگران شمار شرکت‌کنندگان در این اعتراض‌ها را حدود ۱۰ هزار تن تخمین زدند.

در مسکو مردم برای لغو طرح افزایش سن بازنشستگی شعار دادند و گفتند: می‌خواهیم با بازنشستگیمان زندگی کنیم نمی‌خواهیم در حال کار بمیریم.

در سن‌پترزبورگ نیز حدود ۱۰۰۰ نفر در این تجمع کمونیستی شرکت کردند و برخی از آنان پرچم‌های سرخ و عکس‌های استالین را در دست داشتند.

گنادی زیوگانوف، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه درباره افزایش سن بازنشستگی در روسیه گفت: «این اقدام اصلاحات نیست، جنایتی است در حق ملت».

این یکی از معدود اعتراض‌هاي مردم روسیه به اصلاحات تحت حمایت دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور است و عریضه‌ای که علیه این برنامه تنظیم شده، از سوی ۲.۹ میلیون شهروند این کشور به امضا رسیده و حزب کمونیست نیز علیه آن رای داده است.

پوتین پیش از انتخابات ماه مارس اشاره‌ای به افزایش سن بازنشستگی نکرده بود و پیش از این نیز متعهد شده بود که سن بازنشستگی را افزایش ندهد.

  • کاهش محبوبیت پوتین

نارضایتی از دولت روسیه با اعلام اصلاحات در حقوق بازنشستگی به شدت افزایش یافته و همه موسسه‌هاي نظرسنجی را نیز در برگرفته است، چه نظرسنجی مرکز "لویات" که به دیدگاه‌های کرملین نزدیک است،چه نظرسنجی مرکز مستقل "لوادا".

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، مطرح کردن برنامه افزایش سن بازنشستگی میزان اعتماد مردم روسیه به او را کاهش داده و از ۸۰ درصد به ۶۴ درصد رسانده است.

طبق پیش‌نویس این قانون، سن بازنشستگی از ۵۵ سال برای زنان و ۶۰ سال برای مردان به ۶۳ سال برای زنان و ۶۵ سال برای مردان افزایش می‌یابد.

گرچه میانگین امید به زندگی در روسیه افزایش یافته، اما میزان عمر متوسط مردان در این کشور در حال حاضر ۶۷ سال، دوسال پس از آغاز بازنشستگی، است. بعضی تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آنها از جمله نوشته شده بود: «من قبل از بازنشستگی مرده‌ام!«

همچنین نظرسنجی‌ها در ارتباط با اعتماد مردم به دولت نیز به نتایج مشابهی رسیده است. انستیتوی (WZIOM) که موسسه‌ای دولتی است، اعلام کرده که محبوبیت پوتین که در ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) ۴۷ واحد بود، به ۳۳ واحد کاهش یافته است. این درحالی است که پوتین هنوز نسبت به دیگر سیاست‌مداران روسیه محبوب‌ترین فرد است.

انستیتوی نظرسنجی (FOM) اما در نظرسنجی‌هایش این سوال را مطرح می کند که اگر روز یکشنبه انتخابات ریاست جمهوری در روسیه برگزار می‌شد، بخت ولادیمیر پوتین برای پیروزی چقدر بود؟ در پاسخ به این سوال شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ۴۸درصد رای خود را به پوتین داده‌اند. دوماه پیش بخت پوتین در همین نظرسنجی بسیار بالا و ۶۵ درصد بود.

پوتین هفته پیش اظهار کرد، علاقه‌ای به افزایش سن بازنشستگی ندارد اما باید اقدامی انجام شود و تاکید کرد: باید تصمیم قاطعی اتخاذ کنیم.

رهبر حزب کمونیست در تجمع مسکو گفت: ده‌ها هزار تن اینجا جمع شده‌اند تا به اصلاحات سن بازنشستگی نه بگویند. این آسیبی به شهروندان روسیه است.

او افزود، هم‌اکنون میانگین سن مرگ برای مردان روسیه در دهه هفتم زندگی آنان است و پیش از آن که از بازنشستگی خود بهره‌مند شوند جان خود را از دست خواهند داد.

معترضان همچنین اظهار کردند که صاحبان مشاغل علاقه‌ای به استخدام افراد بالای ۵۰ سال ندارند.

الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه نیز از هواداران خود درخواست کرده است که یکشنبه هفت مرداد در مسکو در تجمعی علیه اصلاحات بازنشستگی شرکت کنند.

او در وبلاگ خود نوشت: ما کاملا متوجهیم که تنها هدف این اصلاحات، غارت مردم است.

کد خبر 412082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha