همشهری آنلاین: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به تأثیر منفی گرما بر فعالیت زنبورستان‌ها، گفت: زنبورداران تمهیدات لازم برای مقابله با گرما را پیش‌بینی کنند.

تأثیر منفی گرما برتولید عسل

به گزارش مهر، قاسم عجم ظهر یکشنبه با اشاره به پدیده افزایش دما در استان، اظهار داشت: به طور حتم گرمای بالای تابستان بر فعالیت زنبوردان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با تأکید بر این که زمانی که هوای داخل کندو خیلی گرم شود فعالیت عادی زنبورها مختل شده و شدت یافتن این شرایط ممکن است به از دست رفتن کلنی منجر شود، بیان کرد: در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای کندو ملکه تخم‌ریزی را کاهش یا حتی متوقف می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: در این شرایط تمام فعالیت زنبورها بر خنک کردن کندو متمرکز می‌شود و بیشترین نیروی آن‌ها بجای حمل شهد به کندو، صرف حمل آب جهت خنک نگه‌داشتن آن می‌شود.

عجم با اشاره به راهکارهای کاهش اثر گرمای تابستان بر تولید عسل، گفت: زنبورداران می‌توانند با خارج کردن یک قاب از کندوهای ۱۰ قابی گردش هوا در کندو را افزایش داده و سبب خنک شدن کندو شوند.

وی، ایجاد سایبان را یکی دیگر از راهکارهای خنک ماندن کندو عنوان کرد و افزود: قرار دادن کارتن یا شاخ و برگ درختان روی درب کندو و جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به کندو به خصوص فلز روی درب، چند درجه هوای داخل کندو را خنک تر خواهد کرد.

وی، قرار دادن کندو بر روی یک پایه، پر کردن داخل درب کندو با یونولیت، قرار دادن آب بهداشتی و سالم در نزدیک‌ترین فاصله ممکن از کندوها، عدم مسدود بودن سوراخ‌های تهویه روی بدنه و درب کندو را از دیگر راهکارهای مقابله با گرمای هوا در کندو برشمرد.

کد خبر 412066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha