چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

«به هر میزان که احساس کنیم به قشر متوسط و ضعیف جامعه فشار وارد می‌شود متناسب با آن شرایط، تمام نیازهای اصلی مردم را چه از طریق یارانه، چه از طریق کالابرگ و چه از روش‌های دیگر تأمین خواهیم کرد تا زندگی مردم دچار آسیب نشود.»

اسحاق جهانگیری

تعجب نکنید این سخن را دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جمع سفرا و نمایندگان ایران در دیگر کشورها بیان کرده است. به‌نظر می‌رسد دولت به‌دلیل تنگدستی و کمبود، حتی روی گزینه احیای اقتصاد کوپنی هم حساب ویژه باز کرده است.

حتما مرد شماره 2کابینه تدبیر و امید روزهای توزیع کالاها را با دفترچه بسیج اقتصادی یادش هست و هنوز فراموش نکرده روزگاری که مبنای توزیع کالاها کوپن بود که این روزها کالابرگ نام گرفته است. اسحاق جهانگیری نتیجه سهمیه‌بندی دلار 4200تومانی و فسادی که اقتصاد ایران را آلوده کرد از نزدیک می‌بیند و امروزه کمتر کسی است که قیمت واقعی دلار را همان دلار جهانگیری فرض کند. دولتمردان از یک سو می‌گویند هیچ کمبودی از حیث کالا و منابع ریالی و ارزی نداریم و از سوی دیگر از بازگشت احتمالی کوپن خبر می‌دهند.

این درست است که دشمنان این مرز و بوم اتاق جنگ علیه اقتصاد ایران راه‌اندازی کرده‌اند اما سؤال اینجاست که همه تدبیر دولت بازگشت به سیستم اقتصادی 3 دهه پیش است! در این روزهای سخت بهتر نیست دولت تصمیم سخت بگیرد و اقتصاد را گرفتار نظام کوپنی و رانتی نسازد؟

این روزها را در تاریخ خواهند نوشت و کاش معاون اول محترم رئیس‌جمهور به جای گوش دادن به‌نظریه پردازان اقتصاد دولتی و فکر کردن به تأمین معیشت مردم به‌صورت کالابرگ یا همان کوپن، از اقتصاددانان و فعالان بخش خصوصی مشورت بخواهد زیرا ساختار فکری و توان مدیریتی مدیران دولتی محدود است؛ اگر غیراین بود، چه نیازی به بازگشت به اقتصاد دهه60 داریم. آقای جهانگیری بگذارید مردم میدان‌دار اقتصاد باشند؛ آنها راه را از بیراهه بهتر می‌شناسند؛ همان مردمی که در 2انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری به حسن روحانی رأی دادند تا به عقب برنگردیم.

کد خبر 411821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha