چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

پرونده واردات خودروهای خارجی با اعلام فهرست اسامی ۱۰۰شرکت رسمی، غیررسمی و فرد حقیقی متخلف در ثبت سفارش و واردات وارد مرحله تازه‌ای شد.

خودرو

پرونده‌ای که در آن اغلب شرکت‌های معروف وارد‌کننده خودرو از ایرتویا، اطلس‌خودرو، آسان‌موتور و نگین‌خودرو گرفته تا برخی افراد حقیقی که با نام چندین شرکت در شکل‌گیری آن دخیل بوده‌اند. دیروز محمد شریعتمداری در یک برنامه تلویزیونی ضمن عذرخواهی از مردم ایران اعلام کرد: 100شرکت یا شخص، با به‌کارگیری متخصصان خبره فناوری اطلاعات وارد سامانه ثبت سفارش واردات کالا (ثبتارش) شدند و با اعمال تغییراتی در نام کالاها،

تاریخ ثبت سفارش، تاریخ مجوزها، تاریخ تمدید ثبت سفارش‌ها و... آنها را تبدیل به «واردات خودرو» کردند.همزمان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جزئیات تازه‌ای را از پشت پرده تخلف در واردات خودروهای خارجی افشا کرد. به گزارش همشهری، مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:

پارسال همکاران ما در واحد ثبت سفارش و قوانین و مقررات متوجه ثبت سفارش مشکوک برخی خودروها شدند. آنها می‌گفتند اصلا ما این خودروها را ثبت سفارش‌ نکرده‌ایم. با رسیدگی بیشتر مشخص شد6هزار و 481خودرو را شرکت‌های مختلف شامل نمایندگی‌های رسمی و ‌غیررسمی ثبت سفارش کرده اند.

  • کشف تخلف

معاون وزیر صنعت اعلام کرد: تخلف در ثبت سفارش واردات خودرو را خودمان در مرحله ثبت سفارش کشف و به حراست وزارتخانه منعکس کردیم. این موضوع در نامه محرمانه‌ای به تاریخ 9دی‌ماه96 با شماره3491 به گمرک بوشهر منعکس شد و اعلام کردیم برخی واردکنندگان موفق به ترخیص خودروهای سواری با ثبت سفارش‌های غیرقانونی و غیرمعتبر شده‌اند؛ همچنین ضمن تأکید بر جلوگیری از ترخیص چنین ثبت سفارش‌هایی اعلام شد که تعدادی شماره 8رقمی ثبت سفارش فاقد اصالت شناسایی شده که مراتب به مراجع ذی ربط اعلام شد. خسروتاج، افزود:

در بهمن‌ماه96 در نامه‌ای اسامی واردکنندگان همه 6هزار و 481 خودرو ثبت سفارش شده در 274ردیف را با نام شرکت و خودرو و تعداد تخلفات انجام شده به سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و گمرک اعلام کردیم. او تأکید کرد: هرچند همکاران سازمان توسعه تجارت تخلف و اصالت نداشتن این ثبت سفارش‌ها را تشخیص دادند، اما اعلام کردند که بحث فنی است.

او گفت: از آنجا که این خودروها در مرحله ثبت سفارش بود و هنوز به واردات منجر نشده بود در این مرحله اعلام تخلف عملی نبود زیرا مشخص نبود چه تعداد از این خودروها به واردات منجر شده است. او توضیح داد: پس از آن در خلال جلسات حراست وزارت صنعت با گمرک مشخص شد از این تعداد خودرو ثبت سفارش شده، تعداد1934 خودرو از گمرک ترخیص شده است. خسروتاج افزود: تا 25بهمن‌ماه سال گذشته نمی‌دانستیم که از خودروهای ثبت سفارش شده به روش غیرقانونی چه تعداد ترخیص شده است اما از نظر ما تخلف قطعی بود؛ تخلفی که واردکنندگان مذکور با به کارگیری افراد فنی و دور زدن سامانه‌، صورت داده بودند.

  • واردکنندگان؛ ذی‌نفع درتخلف واردات خودرو

خسروتاج اعلام کرد: ذی‌نفعان این شیوه واردات خودرو در درجه اول واردکنندگان رسمی و غیررسمی خودرو بوده‌اند، ما مدعی تخلف ثبت سفارش غیرقانونی نیز هستیم و این کار تخلف است، اما کسانی که خودروها را ترخیص کرده‌اند جرمی به‌مراتب سنگین‌تر مرتکب شده‌اند. اینکه واردکننده در انجام این کار از چند نفر در هر سطحی کمک گرفته باشد نیز باید با این افراد نیز برخورد شود. خسروتاج تأکید کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته عمده این تخلفات مربوط به دوره‌ای بوده که واردات خودرو به واردکنندگان رسمی محدود شد و وزیر سابق صنعت ثبت سفارش واردات خودرو را به‌طور موقت ممنوع کرد.

  • با رشوه‌دهنده‌ها برخورد شود

او افزود: اگر متخلفان واردات خودرو به کسی رشوه داده یا با افرادی زدوبند داشته‌اند باید اعلام کنند و انتظار از دستگاه قضا آن است که این واردکنندگان چگونگی ثبت سفارش غیرقانونی و واردات اینگونه خودروها را به صراحت و شفاف اعلام کنند، اما هنوز هیچ خبری از این افراد نیست. خسروتاج تأکید کرد، در برخورد با این تخلف حتی افرادی را که فکر می‌کردیم در سازمان توسعه تجارت ایران آی‌پی دسترسی به سامانه ثبت سفارش داشته‌اند برای ارائه اطلاعات به نهادهای ذیربط اعلام کرده‌ایم، اما معتقدم کسانی که به معماری سامانه ثبت سفارش آشنایی بیشتری دارند در شکل‌گیری این تخلف دخیل بوده‌اند.

  • همه شرکت‌های متخلف وارد‌کننده خودرو

معاون وزیر صنعت گفت:‌ در بخش واردات خودرو دو گروه واردکنندگان رسمی و غیررسمی (گری‌مارکت‌ها) فعالیت می‌کنند هر دو گروه در دوره ممنوعیت، درثبت سفارش تخلف داشته‌اند. او افزود: 90درصد از 1900خودرویی که با ثبت سفارش غیرقانونی از گمرک ترخیص شده‌اند به واردکنندگان غیررسمی (گری‌مارکت‌ها) مربوط بوده است. خسروتاج در مورد کم و کیف واردات خودروهای مذکور، گفت: مردم باید بدانند که عمق این تخلف چقدر است اما اگر از ما بپرسید می‌گویم که اینگونه واردکنندگان افراد شارلاتانی هستند.

  • شیوه‌های تقلب در واردات خودرو

معاون وزیر صنعت در مورد شیوه این تخلفات گفت: چند نوع تخلف در ثبت سفارش و واردات این خودروها صورت گرفته است؛ یکی مربوط به تخلف در نوع ثبت سفارش بوده است و مثلا یکی از متخلفان عنوان و ارزش ثبت سفارش واردات را از بالابر به‌ خودرو تغییر داده است.

تخلف دیگر در تاریخ ثبت سفارش بوده که برخی از این واردکنندگان ثبت سفارش‌های خودرو را که تاریخ آن منقضی شده است مجددا با تخلف تغییر تاریخ به روز کرده‌اند. شیوه دیگر تخلف واردکنندگان غیررسمی بوده که اصلا مجاز به واردات خودرو نبوده‌اند و تخلف دیگری که توسط واردکنندگان رسمی و غیررسمی صورت گرفته مربوط به ثبت سفارش در دوره ممنوعیت بوده است.

کد خبر 411818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha