چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حدود سه ماه است که بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های سوخت با کمبود مواجه شده و بسیاری از جایگاه‌ها بنزین سوپر عرضه نمی‌کنند

. موضوعی که بررسی لایه‌های پنهان آن نشان می‌دهد معلول مصرف بالای سوخت است و با وجود اینکه به گفته مسئولان، پالایشگاه‌ها در حد توان خود تولید می‌کنند، باز هم زورشان به مصرف خودروها نمی‌رسد.

به گزارش ايسنا؛ کاهش عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت از اواسط خردادماه احساس شد. پیگیری‌های ایسنا در آن زمان به این نتیجه رسید که علت این موضوع قطع واردات بنزین سوپر به دلیل خودکفایی کشور در تولید این بنزین است.

در این راستا یک منبع آگاه در آن زمان به ایسنا گفت: واردات بنزین سوپر متوقف شده است و بخش اعظم بنزین سوپر در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شود. از آنجایی که این پالایشگاه در وضعیت اورهال (تعمیر و نگهداری) قرار داشته و حدود ۱۰ تا ۱۲ روز است که به چرخه تولید بازگشته است حدود ۱۰ روز زمان نیاز دارد تا کمبود ایجاد شده را جبران کند.

همچنین فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی - در آن زمان در مورد مشکل فوق توضیح داد: درحال حاضر بنزین سوپر در تعداد محدودی از جایگاه‌های تهران عرضه می‌شود. از آنجایی که بنزین سوپر در پالایشگاه شازند اراک تامین می‌شود و این پالایشگاه در وضعیت اورهال قرار داشته، عرضه بنزین سوپر با محدودیت مواجه شده است. نفت‌کش‌ها در حال انتقال بنزین سوپر از پالایشگاه شازند به سراسر کشور هستند و به زودی بنزین سوپر بدون هیچ مشکلی در کشور عرضه خواهد شد.

همچنین حدود دو هفته پیش محمدرضا موسوی‌خواه - مدیرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی - در پاسخ به سوال ایسنا درمورد کمبود توزیع بنزین سوپر در کشور گفت: بنزینی که درحال حاضر در کشور توزیع می‌شود یورو ۴ است و درکل چهار اکتان با بنزین سوپر تفاوت دارد. به طور متوسط روزانه ٣.٥میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور توزیع می‌شود که این میزان ممکن است با توجه به شرایط به ٣.٣ یا ٣.٧برسد اما به طور کلی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

  • مشکل بنزین سوپر پابرجا است

با این‌حال این مشکل بعد از گذشت حدود دو ماه همچنان پابرجا است و بسیاری از مخاطبان طی تماس‌های تلفنی از عدم عرضه این نوع بنزین در جایگاه‌های سوخت خبر داده‌اند.

در این راستا زیبا اسماعیلی - سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی - با تاکید بر اینکه بنزین سوپر در شهر تهران بدون مشکل توزیع می‌شود به ایسنا گفت: از ساعت ۲۴ بامداد روز سه‌شنبه دوم مردادماه تا عصر این روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر در شهر تهران توزیع شده است.

وی از مصرف روزانه سه میلیون لیتر بنزین سوپر در سراسر کشور خبر داد و گفت: این مقدار بنزین تنها در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شود.

این درحالی است که آمار و ارقام ماهانه مصرف بنزین خبر از افزایش بی‌سابقه این فرآورده توسط مصرف‌کنندگان می‌دهد و به نظر می‌رسد اولویت پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه شازند اراک تامین بنزین یورو ۴ و به همین دلیل ممکن است در برخی از روزها این پالایشگاه به جای تولید بنزین سوپر اقدام به تولید بنزین یورو ۴ کند.

کد خبر 411784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha