سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی باعث شد تا دختران مقتول که ساکن میلان ایتالیا هستند، به سفارت ایران بروند و بدون هیچ قید و شرطی ‌قاتل پدرشان را ببخشند.

متهم

عامل قتل 15سال پیش با همدستی همسر و دوستش، تاجر ایرانی مقیم ایتالیا را با انگیزه سرقت به قتل رساندند و جسدش را در حاشیه تهران در قبری که یک روز پیش از حادثه کنده بودند، ‌دفن کردند.

به گزارش همشهری، نخستین برگ این پرونده اول اردیبهشت سال82 ورق خورد. آن روز زنی به دادسرای امور جنایی تهران رفت و خبر از ناپدیدشدن شوهر 66ساله‌اش داد. وی گفت: من و شوهرم به همراه فرزندانمان سال‌هاست که در ایتالیا زندگی می‌کنیم.

شوهرم عید امسال (فروردین82) برای دیدن بستگانش به ایران آمد اما مدتی بعد ناپدید شد. من که نگران وضعیت او بودم، به ایران آمدم اما به هرجا رفتم اثری از شوهرم به‌دست نیاوردم. حتی به خانه‌مان در تهران هم سر زدم اما با وجود اینکه به‌هم‌ریخته بود، سرنخی به‌دست نیاوردم.

  • 4سال بعد

با این شکایت، ‌جست‌وجو برای یافتن مرد تاجر شروع شد اما هیچ ردی به‌دست نیامد. حتی مأموران با احتمال اینکه وی به‌دلیل کارش از کشور خارج شده، از فرودگاه هم استعلام گرفتند اما به نتیجه‌ای نرسیدند. از سوی دیگر خانواده وی چند‌ماه بعد وقتی از پیداکردن مرد تاجر ناامید شدند، به ایتالیا بازگشتند تا اینکه پس از گذشت 4سال فردی به پلیس آگاهی تهران رفت و سرنخی را پیش روی کارآگاهان قرار داد.

وی گفت: من به مواد‌مخدر اعتیاد دارم و معمولا به اتفاق دوستانم مواد مصرف می‌کنم. در یکی از این دورهمی‌ها یکی از دوستانم گفت خواهر و شوهرخواهرش به خانه مرد ثروتمندی رفته و اموالش را به سرقت برده و سپس او را به قتل رسانده‌اند.

گفته‌های این فرد کافی بود تا مأموران از طریق دوست وی عاملان این جنایت که زوجی جوان به همراه یکی از دوستانشان به نام سلیم بود را شناسایی و دستگیر کنند. عامل این جنایت که 41سال داشت، در بازجویی‌ها گفت: من و خانواده‌ام مستأجر مقتول بودیم. مدتی بود که دچار مشکلات مالی شده و نمی‌توانستیم اجاره را پرداخت کنیم. با این حال مقتول مرد بسیار خوبی بود و با تمام شرایط ما کنار می‌آمد.

وقتی شنیدیم مقتول از ایتالیا به تهران آمده، به‌خاطر سرقت پول و طلاهای وی تصمیم گرفتیم با همدستی یکی از دوستانمان به نام سلیم او را به قتل برسانیم. یک روز پیش از جنایت به همراه همسرم نازنین و دوستم سلیم به ملارد شهریار رفتیم و در منطقه‌‌ای خلوت گودالی به‌عنوان قبر کندیم و منتظر شدیم تا فردای آن روز با کمک هم ‌مرد تاجر را به قتل برسانیم.

روز حادثه به بهانه تمدید قرارداد و صحبت درخصوص کرایه‌های عقب افتاده به خانه مقتول رفتیم. در آنجا با مقتول درگیر شده و من با دستمالی وی را خفه کردم. همسرم نازنین نیز اموالش را که حدود 400هزارتومان طلا و 100هزارتومان پول نقد به همراه ساعت‌هایش بود سرقت کرد. نیمه شب جسد را با کمک هم به ماشین منتقل کردیم و به سمت ملارد شهریار رفتیم. جسد را درون گودالی که کنده بودیم، دفن کردیم و پس از آن طلاها را فروختیم و 100هزارتومان سهم سلیم را پرداخت کردیم.

متهم ادامه داد: وقتی همسر مقتول از ایتالیا به ایران آمد و موضوع ناپدیدشدن شوهرش را اطلاع داد، پلیس از ما تحقیق کرد اما ما اظهار بی‌اطلاعی کردیم و پلیس شکی به ما نکرد تا اینکه بعد از 4سال لو رفتیم.

پس از اعترافات متهم، ماموران راهی محل دفن جسد شدند و بقایای آن را پیدا کردند. چون زمان زیادی از قتل گذشته بود، علت مرگ وی قابل تشخیص نبود.

  • بخشش

متهمان پس از مدتی در شعبه71 دادگاه کیفری محاکمه شدند و اولیای دم نیز از طریق کنسولگری ایتالیا در ایران تقاضای قصاص کردند. بعد از پایان جلسه محاکمه قضات عامل جنایت را به قصاص، 3سال حبس و 74ضربه شلاق و سلیم را به جرم معاونت در قتل و سرقت به 18سال حبس و 74ضربه شلاق و نازنین(همسر متهم ردیف اول) را نیز به 13سال حبس و 74ضربه شلاق محکوم کردند. این پرونده با اعتراض متهمان به دیوانعالی کشور رفت که قضات شعبه ششم رأی را تأیید کردند.

درحالی‌که متهم اصلی پرونده در یک قدمی چوبه دار بود، با دستور محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تلاش تیم صلح و سازش اجرای احکام دادسرا برای گرفتن رضایت از اولیای دم شروع شد. با وجود اینکه اولیای دم ساکن ایتالیا بودند، تیم صلح و سازش مکاتبات خود را از طریق سفارت به فرزندان قربانی ارسال کردند.

از سوی دیگر 3فرزند قاتل برای اولیای دم نامه‌ای نوشته و در آن اظهار کردند که پدرشان که تنها سرپرست خانواده است، به‌شدت پشیمان است و در این 11سال در زندان مجازات شده است. تیم صلح و سازش نامه فرزندان قاتل را ضمیمه پرونده کرد و به سفارت ایران در ایتالیا فرستاد تا اینکه دل اولیای دم به رحم آمد و پاسخ نامه را چنین دادند: «با وجود اینکه قاتل و همدستانش بزرگ‌ترین جرم دنیا را انجام داده‌اند، بدون هیچ قید و شرطی و به‌خاطر رضای خدا قاتل را می‌بخشیم». به این ترتیب با اقدام خداپسندانه اولیای دم و گذشت آنها از قصاص، ‌عامل این جنایت از مجازات مرگ گریخت.

کد خبر 411686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha