سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازیگر کهنه‌کار بریتانیایی دومین فردی است که امسال در لیدو جایزه یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند.

سینما

به گزارش هنرآنلاين؛ ونسا ردگریو بازیگر کهنه‌کار سينماي بریتانیا در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند.

هیئت رئیسه بی‌ینال ونیز به ریاست پائولو باراتا با پیشنهاد آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره در مورد اعطای جایزه یک عمر دستاورد به بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون موافقت کرد.

باربرا از ردگریو 81 ساله به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران زن دوران معاصر یاد کرد و گفت: او به لطف وقار طبیعی، قدرت ذاتاً فریبنده و استعداد خارق‌العاده خود می‌تواند به‌آسانی از سینمای هنری اروپا تا تولیدات پر ریخت‌وپاش هالیوود و از صحنه تئاتر تا تلویزیون، هر بار با نتایجی باکیفیت بالا، عبور کند.  

ونسا ردگریو از شناخته‌شده‌ترین اعضا یکی از معروف‌ترین خانواده‌های هنری بریتانیاست. تمام خانواده او در دنیای سینما و تئاتر فعال بودند و هستند. او دختر مایکل ردگریو و ریچل کمپسن، خواهر بزرگ لین ردگریو و کورین ردگریو و مادر ناتاشا ریچاردسن و جولی ریچاردسن است.

ردگریو در شش دهه فعالیت هنری در فیلم‌های شاخص بسیار از جمله "آگراندیسمان" (1966)، "مورگان!" (1966)، "ایزادورا" (1968)، "مری، ملکه اسکاتلند" (1971)، "قتل در قطار سریع‌السیر شرق" (1974)، "جولیا" (1977)، "بوستونی‌ها" (1984)، "هواردز اند" (1992)، "دختر، گسیخته" (1999) و "تاوان" (2007) نقش‌آفرینی کرده است.

او شش بار نامزد اسکار شد که چهار بار آن در نقش اصلی و دو بار در نقش مکمل بود و برای "جولیا" اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را به خانه برد. ردگریو در 1994 برای فیلم "اودسا کوچک" برنده جایزه بهترین بازیگر زن مکمل جشنواره ونیز شد. ردگریو جوایز امی، تونی، بفتا، اولیویر، کن، گلدن گلوب و انجمن بازیگران آمریکا را نیز در کارنامه دارد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در 2011 در لندن به‌طور ویژه از ردگریو تقدیر کرد. این تقدیر با عنوان "ادای احترام آکادمی به ونسا ردگریو" انجام شد. تا آن زمان سابقه نداشت آکادمی در اروپا به‌طور ویژه از یک چهره سینمایی تقدیر کند.

ردگریو از دوران جوانی در کنار فعالیت هنری به‌عنوان یک فعال سیاسی هم شهرت داشت. او از مخالفان تولید سلاح‌های هسته‌ای و جنگ ویتنام و از حامیان پرشور یاسر عرفات و جبهه آزادی‌بخش فلسطین بود.

اظهارات ردگریو در مراسم اسکار سال 1978 پس از دریافت جایزه برای فیلم "جولیا"، یکی از جنجالی‌ترین لحظه‌های تاریخ اسکار را رقم زد. ردگریو از آکادمی به خاطر تقدیر از او با وجود "تهدیدهای گروه کوچکی از شرورهای صهیونیست" تشکر کرد، هرچند بعداً به خاطر این سخنان رسماً توبیخ شد.

ردگریو دومین کسی است که امسال در ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند. همان‌طور که قبلاً اعلام شد، دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی نیز امسال در لیدو تقدیر می‌شود. بی‌ینال ونیز هر سال دو جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد اعطاء می‌کند: اولی به یک کارگردان می‌رسد و دومی به یک بازیگر مرد یا یک بازیگر زن.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز 29 اوت تا هشت سپتامبر (7 تا 17 شهریور) برگزار می‌شود.

کد خبر 411660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha