همشهری آنلاین: رایان لاکتی به دلیل تخلف از قوانین مربوط به کنترل دوپینگ برای ۱۴ ماه از حضور در میدان‌های ورزشی منع شد.

رایان لاکتی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، شناگر 33 ساله آمريكايي كه با 12 مدال از جمله شش طلا پس از مايكل فلپس افسانه‌اي دومين ورزشكار پرافتخار تاريخ المپيك در ميان مردان است، تصويري از خودش در فضاي مجازي منتشر كرد كه او را در حال تزريق وريدي نشان مي‌داد. همين تصوير (كه اندكي بعد حذف شد) كافي بود تا آژانس ضددوپينگ آمريكا او را براي 14 ماه از ميدان‌هاي مسابقه محروم كند.

بر اساس قانون، هر نوع تزريق وريدي بايد بر اساس دستور پزشك و در شرايط خاص باشد اما تصويري كه لاكتي از خودش در اينستاگرام گذاشته بود، نشان مي‌داد او در خانه به خود و همسرش سرم وصل كرده است. نكته مهم اينكه افسران مبارزه با دوپينگ ممنوع نبودن ماده موجود در سرم و همكاري قهرمان آمريكايي را با ماموران تاييد كرده‌اند اما در هر حال لاكتي بايد تنبيه 14 ماهه را تا اوايل تابستان سال آينده تحمل كند.

شناگر سرشناس روز دوشنبه در يك نشست خبري در فلوريدا حكم آژانس مبارزه با دوپينگ را براي خود و خانواده‌اش «ويران‌كننده» توصيف كرد و گفت: «مي‌دانم اين يك جريمه براي خطايي غيرعمد است و ماده ممنوعه هرگز وارد بدن من نشده اما قانون قانون است و من مي‌دانم مرتكب تخلفي فني شده‌ام. اميدوارم ديگر ورزشكاران از اشتباه من درس بگيرند و مراقب پيامدهاي اين قانون باشند.» در سرمي كه به لاكتي وصل شده بود، انواع ويتامين وجود داشته است.

لاكتي كه در چهار المپيك گذشته 12 مدال از جمله شش طلا برده، دست‌كم دو رويداد مهم پيش رو را از دست مي‌دهد؛ بازي‌هاي قهرماني پن‌پاسيفيك در ماه آينده ميلادي و رقابت‌هاي شناي قهرماني جهان 2019 در گوانگجوي كره‌جنوبي. او قصد داشت در 36 سالگي در المپيك 2020 توكيو همراه تيم آمريكا حضور داشته باشد كه با اين 14 ماه محروميت، آينده‌اش در دنياي ورزش قهرماني كاملا به خطر افتاده است.

اين دومين تنبيه بزرگ براي لاكتي در دو سال اخير است. او سال 2016 در المپيك ريو با سه ورزشكار ديگر آمريكايي درگير يك ماجراي مسخره در پمپ بنزين و در پي آن 10 ماه محروم شد. هر چند آن ماجرا با يك جريمه 100 هزار دلاري به پايان رسيد. لاكتي مدعي شده بود مورد حمله اوباش‌ها قرار گرفته و پس از فاش شدن حقيقت، اعتراف كرد در روايت داستان اندكي زياده‌روي كرده است. پس از آن بود كه چهار حامي مالي بزرگ قرارداد خود را با لاكتي فسخ كردند.

کد خبر 411611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha