همشهری آنلاین: سادگی این عادات ما را از اینکه تا چه حد می‌توانند مؤثر باشند غافل کند، اما تحقیقات و بررسی‌های پزشکی بارها و بارها بر اثرات مفید این عادات صحه گذاشته و اذعان داشته‌اند که اگرچه این عادت‌ها کوچک به نظر می‌رسند، اما بسیار موثرند، خصوصاً زمانی که صحبت از سلامت مغز در میان باشد.

در ذیل به معرفی تعدادی از عادات مفید برای سلامت مغز پرداخته خواهد شد که حتی از امروز هم می‌توانید شروع به انجام دادنشان کنید:

  • از غذاهای مغذی استفاده کنید

شما نتیجه‌ی چیزهایی هستید که هضم می‌کنید، نه چیزهایی که فقط می‌خورید. اگر احساس می‌کنید که باید از غذاهای مفید و مغذی‌تری استفاده کنید، خودتان باید با آگاهی به این نتیجه برسید که جای چه غذاهایی (طبیعی) در رژیم غذایی شما خالی است. این مواد را به برنامه‌ی تغذیه ایتان اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنیم که از اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی آزاد (قزل آلا) و تخم مرغ یافت می‌شوند، بیشتر استفاده‌ کنید.

  • از مکمل جینکو استفاده کنید (Gingko biloba)

از مکمل جینکو به عنوان چاشنی در صبحانه استفاده کنید. مطالعات نشان داده است که این عصاره می‌تواند به شکل‌دهی و محافظت از نورون‌ها در مغز کمک کند. همچنین این ماده سبب کاهش خطر از دست دادن حافظه و ابتلا به دیگر انواع اختلالات شناختی می‌شود.

  • خواندن یا انجام دادن پازل

باید بدانیم که ذهن هم نیاز به تمرین دارد. شما می‌توانید با انجام فعالیت‌هایی نظیر حل معما، انجام پازل و یا حل جداول متقاطع به فعال کردن بیشتر ذهن خود کمک کنید. متخصصان اعصاب معتقدند که سودوکو (Soduko) یکی از بهترین پازل‌ها برای چالاکی و فعال کردن ذهن به شمار می‌آید که هر شخصی می‌تواند آن را انجام دهد.

سعی کنید از راه‌های دیگری، جدا از مسیر همیشگی به خانه یا مقاصد همیشگی خود بروید. قطعاً از اتفاقاتی که تغییرات کوچک در فرایند مغزی‌تان ایجاد می‌کنند شگفت‌زده خواهید شد

  • بدون کمک از GPS رانندگی کنید

زمانی را به یاد بیاورید که برای رانندگی و یافتن مسیرها باید از ذهنتان کمک می‌گرفتید. اگرچه GPS به ما کمک می‌کند تا از مواجهه با ترافیک شهری در امان باشیم و آن را کم می‌کند، اما توجه داشته باشید که در عین حال، سهواً و به صورت ناخودآگاه سبب می‌شود تا از آن بخش از مغز که مسئول مسیریابی و به یاد آوردن مسیرهاست استفاده نکنیم. خاموش کردن GPS در هر چند مدت، می‌تواند به ذهن کمک کند تا دوباره از بخش‌های مسئول این کار استفاده و آنها را وادار به فعالیت کند.

  • پیاده روی

از پاهایتان استفاده کنید!! حتی حرکات و فعالیت‌های کم بدنی هم می‌توانند سبب کمک به افزایش سلامت مغز شوند. مطالعات گوناگون و گسترده نشان داده که افرادی که پیاده روی روزانه می‌کنند، حتی شده به صورت اندک و کم، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شوند که خود بر از دست رفتن و کاهش قدرت حافظه تأثیرگذارند.

  • رعایت صحیح فواصل غذایی

هرگز خود را وادار به گرسنگی کشیدن و یا پرخوری کردن نکنید. امروزه رژیم‌های غذایی بسیار زیادی وجود دارند، هرکدام فواید و ریسک‌های خود را به همراه دارد، اما اگر شما در انتخاب یک رژیم غذایی با مشکل مواجه می‌شوید همیشه زمان و فواصل غذایی را مورد توجه و رعایت قرار دهید و تغذیه‌ی متناسبی داشته باشید. از میان وعده‌های سالم کم کالری در فواصل غذاهای اصلی استفاده کنید تا سطح قند خون بدنتان دچار نوسان نگردد. به یاد داشته باشید که حفظ عادات غذایی مناسب سبب کمک به سلامت مغز انسان خواهد شد.

  • کارهای متفاوت انجام دهید

سعی کنید از راه‌های دیگری، جدا از مسیر همیشگی به خانه یا مقاصد همیشگی خود بروید. قطعاً از اتفاقاتی که تغییرات کوچک در فرایند مغزی‌تان ایجاد می‌کنند شگفت‌زده خواهید شد.

  • محدود کردن استفاده از تلویزیون

خود را سرگرم کنید، اما نه با استفاده از تلویزیون و البته که این، کار بسیار سختی به نظر نمی‌رسد. با دوستانتان برای صرف غذا به بیرون بروید، دوخت و دوز کنید، بازی کنید. فقط به یاد داشته باشید که این فعالیت‌ها باید کمی نیاز به فکر و تمرکز داشته باشند تا بتوانند سبب تحریک و فعال کردن مغز شوند. اگر بدون هیچ زحمتی و یا حتی به صورت عادت وار این کارها را انجام دهید، باید بگوییم که تأثیر زیادی از خود را بر فعال کردن مغزتان نشان نخواهد داد.

  • از گجت های خود فاصله بگیرید

تلفن همراهتان را خاموش کنید، از کامپیوتر خود خارج شوید و حداقل یک ساعت قبل از خواب به تلفن همراهتان نگاه نکنید. مطالعات نشان داده‌اند که نور آبی متساطع از این دستگاه‌ها می‌توانند سبب ایجاد اختلال در خواب و کج خلقی در صبح شود. به یاد داشته باشید که یک مغز سالم، مغزی است که از استراحت کافی برخوردار باشد.

  • خواب مناسب و راحت

به نحو شگفت‌انگیزی میزان استراحت و خوابتان می‌تواند بر میزان سلامت ذهنتان تأثیرگذار باشد. دانشمندان معتقدند که برای داشتن مغزی سالم، باید از خوابی مناسب برخوردار بود. به عقیده‌ی آنان، هنگامی که از خواب مناسب و به موقع بهره‌مند باشیم، بدن توانایی حذف مواد شیمیایی مضر (ضایعات مغزی) همانند پروتئین‌های بتا آمیلوئید را خواهد داشت.

منبع: تبيان

کد خبر 411596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha