سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات چین در حالیکه نگرانی‌ها درباره ایمنی واکسن‌های تولیدی در این کشور بالا گرفته است، دستور تحقیق درباره یک رسوایی دیگر در صنعت واکسن این کشور را داده‌اند.

vaccine

به گزارش بی‌‌بی‌سی هفته پیش معلوم شد شرکت بیوتکنولوژی چانگ‌شنگ سازنده واکسن داده‌های مربوط به تولید واکسن انسانی هاری‌اش را جعل کرده است.

به این شرکت دستور داده شده است که واکسن‌های هاری‌اش را از بازار خارج کند.

شواهدی از آسیب دیدن مصرف‌کنندگان از این واکسن به دست نیامده است، اما این رسوایی باعث جنجال بزرگی در چین شده است.

لی که چیانگ، نخست وزیر چین روز یکشنبه ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) خواستار مجازات شدید برای افراد دخیل در این رسوایی شد و گفت در این حادثه ضوابط اخلاقی زیر پا گذاشته شده است.

شرکت چان‌شنگ عذرخواهی کرده و گفته است با تحقیقات سازمان‌های ناظر در این باره همکاری خواهد کرد.

بر اساس یک گزارش خبرگزاری رشمی شین‌هوا به نقل یکی از مقامات این شرکت سوابق تولید و سوابق نظارت بر محصولات را جعل کرده است و همچنین پارامترهای فرآیند و تجهیزات را در حین تولید عامدانه تغییر داده است.

مقامات ایالت جیلین چین نیز اعلام کردند که واکسن‌های سه‌گانه (کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه) تولیدی این شرکت مربوط به سال ۲۰۱۷ کیفیتی زیر استاندارد دارند.

این شرکت اکنون به پرداخت جریمه‌ای ۳.۴ میلیون یوآنی معادل ۵۱۰ هزار دلار محکوم شده است.

این واکسن سه‌گانه با سوبسید دولتی به نوزادان در سراسر این کشور تلقیح می‌شود. مشخص نیست که چه تعداد از کودکان در چین این واکسن را دریافت کرده‌اند، اما گزارشی از بیمار شدن کودکان به علت تلقیح این واکسن منتشر نشده است.

مردم در شبکه‌های اجتماعی در چین در این باره به شدت اظهار نگرانی کرده‌اند.

این رسوایی اولین مورد تولید واکسن‌های بی‌کیفیت در چین نیست. در سال ۲۰۱۶ نیز یک حلقه تولید واکسن‌های غیرقانونی شناسایی شدند که صدها نفر در آن دخیل بودند.

در آن هنگام معلوم شد که میزانی از واکسن به قیمت حدود ۸۸ میلیون دلار به طور مناسبی یخچالی نشده‌اند و در شرایط تایید شده حمل و نقل شده‌اند.

کد خبر 411591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha