می‌گویم... یک ماه تابستان گذشت. همین‌طور تند تند. اما بد هم نگذشت، نه؟ با سفر که بد نمی‌گذرد. مگر نه؟ چی؟ تو و تو و تو همین‌طور نشسته‌اید توی خانه به تلویزیون دیدن و گوشی بازی؟ کتاب بی‌کتاب؟ خب، پس حالا وقت سفر است.

دوچرخه شماره ۹۳۴

اما سفر ماه دوم كمي فرق دارد. يك‌چيزهايي تغيير كرده و يك‌چيزهايي اضافه شده. تنوع است ديگر. پس شرح سفر را بادقت بخوانيد.

«از همين‌جا تا دور دنيا» اسم مسابقه‌ي كتا‌ب‌خواني امسال است.

پايه‌ايد ديگر؟ پس دِ برو كه رفتيم!

  • اين مقدمات سفر است:

يك: اين مسابقه هفتگي است؛ يعني از پنج‌شنبه تا پنج‌شنبه و هرهفته، يك كتاب.

مي‌توانيد، هم كتاب‌هاي نويسنده‌هاي ايراني را معرفي كنيد و هم كتاب‌هاي ترجمه‌شده. در انتخاب نوع كتاب هم آزاد هستيد؛ داستان، شعر، علمي، محيط‌زيست، فلسفه و... اما كتاب حتماً بايد در حوزه‌ي نوجوان باشد. به اين نكته توجه كنيد: فقط كتاب‌هاي نوجوان. نه كتاب‌هاي بزرگ‌سال.

دو: بنويسيد چرا از كتاب خوشتان آمده يا چرا از كتاب خوشتان نيامده است. اما نه از اين يادداشت‌هاي دوخطي سرهم‌بندي! در 100 تا 200 كلمه درباره‌ي كتاب بنويسيد. درباره‌ي ويژگي‌هايش و دلايل خوب يا بد بودنش. اگر خواستيد خيلي كوتاه قصه را تعريف كنيد، خيلي كوتاه!

سه: مشخصات كتاب را بنويسيد: اسم كتاب، اسم نويسنده و مترجم، اسم ناشر.

چهار: واي از غلط املايي! اي داد! آدم كتاب‌خوان كه نبايد غلط بنويسد؟ چاره‌اي نيست ديگر! يكي از معيارهاي بررسي مسابقه درست‌نوشتن و بي‌غلط نوشتن است.

پنج: اين مسابقه 10 هفته‌اي است و كسي كه در همه‌ي هفته‌ها شركت كند، در پايان بايد 10 كتاب معرفي كند، نه بيش‌تر! اما بايد كتاب هرهفته‌تان را در همان هفته معرفي كنيد و مثلاً نمي‌شود همه‌ي كتاب‌ها را بگذاريد براي آخر تابستان! پس نمي‌شود در يك هفته، چند كتاب بفرستيد!

شش: مسابقه در تمام تابستان ادامه دارد و برنده‌ها در پايان مسابقه معرفي مي‌شوند. كساني در 10 هفته، بين هشت تا 10 كتاب را معرفي كنند، هديه‌ي ويژه دريافت مي‌كنند.

هفت: عكس، بخش جنبي مسابقه‌ي امسال است. يعني مي‌توانيد از كتابي كه معرفي مي‌كنيد، با چيدمان عكس هم بگيريد. اما نمي‌توانيد بدون معرفي كتاب، عكس بفرستيد. البته در پايان مسابقه، عكس‌ها هم داوري مي‌شوند و جايزه مي‌گيرند.

ديگر چه بايد بگوييم؟ آها!

هشت: نام كامل، نشاني دقيق و شماره‌ي تلفنتان را بنويسيد و اگر اولين‌بار است كه در مسابقه‌هاي هفته‌نامه‌ي دوچرخه شركت مي‌كنيد، تصوير صفحه‌‌ي اول شناسنامه‌تان را بفرستيد.

نُه: مسابقه براي 12 تا 17ساله‌هاست و البته خبرنگارهاي جوان دوره‌ي قبل هم مي‌توانند شركت كنند.

ده: روي معرفي كتابتان، شماره‌ي هفته‌ي تابستان را بنويسيد. اين‌طوري: از همين جا تا دور دنيا/ هفته‌ي پنجم.

همين ديگر. برو كه رفتيم! ئه! اين را كه آن بالا هم گفته بوديم!

کد خبر 411576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha