رئیس‌جمهور می‌خواهد سه‌شنبه‌شب بدون رودربایستی از طریق امواج سیمای جمهوری اسلامی با مردم صحبت کند.

روحانی

او برای چندمین‌بار گفت‌وگو با مردم را انتخاب کرده تا پاسخگوی پرسش‌هایی در مورد مسائل رایج کشور باشد که البته تعدادشان هم کم نیست.

به گزارش همشهری، وقتی صحبت از نابسامانی‌های اقتصادی و بروز مشکلات در تجارت بین‌الملل کشور می‌شود، مردم حق ‌دارند گوش تیز کنند و به‌دنبال یافتن راهی برای در امان ماندن از شر این نابسامانی‌ها باشند؛ حالا هم که آمریکا می‌خواهد قلدرمآبی کند و دوباره کمر به تحریم ایران ببندد، باید این حق را به مردم داد که از چشم‌انداز آینده مطلع باشند؛ از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای مواجهه با این اوضاع و البته از اتفاقاتی که قرار است برایشان رخ دهد.

فعلاً فکر و ذکر مردم به مسائل اقتصادی و رشد قیمت کالاها، سکه، ارز، مسکن و... مشغول شده و اگر شخص اول نظام اجرایی کشور در مقام پاسخگویی برآید، زهی توفیق. بار قبل که حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم روبه‌روی دوربین نشست و نه در مقام دفاع، که در جایگاه پاسخگویی درصدد روشن‌سازی وقایع برآمد، گفت که اتفاقات اخیر در اقتصاد ایران ریشه‌های کاملاً اقتصادی ندارند و اگر دلار از 3700به 4700تومان رسیده، دلیلش نه افت ارزش ریال که مسائل پشت پرده سیاسی و روانی است.

همان زمان خبرهایی آمده بود که برخی کرورکرور دلار از مملکت خارج کرده‌اند و ارز و طلا را به هر قیمتی که باشد از بازار جمع می‌کنند تا تتمه سرمایه‌های خود و منابع ملی را نیز به خارج بفرستند. آن روز روحانی گفت خیال مردم بابت دلار راحت باشد و احتمالاً فکر می‌کرد اثرگذاری سوداگری‌ها و عوامل سیاسی و روانی دیگر تمام‌شده و بازار ارز آرام می‌شود اما این تصور بسیار خوشبینانه بود و افزایش قیمت ارز متوقف نشد.

حالا رئیس‌جمهور در شرایطی می‌خواهد دوباره روبه‌روی ملت بنشیند که این خاطره از گفت‌وگوی قبلی در ذهن مردم نقش بسته و به‌نظر می‌رسد کار سختی برای بازگرداندن اعتماد داشته باشد اما بازهم کارشناسان معتقدند او اگر صادقانه و بی‌پرده پاسخ سؤالات مردم را بدهد، می‌تواند پیروز این گفت‌وگو باشد و مردم را نیز با خود همراه کند.

  • راستش را بگوید

طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد دولت اصلاحات، که سال‌ها عناوین مختلف دولتی داشته است، می‌گوید: شخصی مانند رئیس‌جمهور همیشه حرف‌هایی دارد که نمی‌تواند به‌صورت عمومی مطرح کند و این حرف‌ها شاید فقط در تاریخ بازگو شوند، بر این اساس نمی‌توان از روحانی انتظار داشت هر حرفی را در گفت‌وگوی تلویزیونی بگوید، پس روحانی هرچه را که صلاح می‌داند بگوید اما راستش را بگوید. صادقانه و صمیمانه صحبت‌کردن، توصیه مؤکد مظاهری به روحانی است که می‌تواند مقبول مردم نیز واقع شود.

  • عزم جدی دولت برای مبارزه با فساد

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است: رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی آینده با مردم، جدا از اینکه باید صادقانه و واضح صحبت کند، باید وضع اقتصاد و منابع و مصارف کشور را چنان توضیح دهد که به دل مردم بنشیند. ضمن اینکه رئیس‌جمهور باید عزم جدی دولت برای مبارزه با فساد را دقیق و روشن به اطلاع مردم برساند. سلاح ورزی با اشاره به اتفاقات اخیر در اقتصاد کشور می‌افزاید: تأکید دولت بر سرکوب و میخکوب کردن نرخ ارز و دادن وعده تأمین تمام نیازهای ارزی با قیمت مصوب، موضوعی بود که از اول هم ناشدنی به‌نظر می‌رسید؛ اما حالا نبش قبر آن موضوع و توجیه یا توبیخ کردن آن مشکلی را حل نمی‌کند بلکه روحانی باید روبه‌جلو و با نگاه به آینده با مردم صحبت کند.

  • آخرین فرصت برای بازسازی اوضاع

اعلام تصمیم جدی دولت برای مبارزه با فساد، محوری است که وحید شقاقی‌شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی نیز بر آن تأکید دارد و معتقد است روحانی باید در گفت‌وگوی تلویزیونی خود نسبت به تشریح اقدامات و تصمیم‌های دولت برای مقابله با فساد اقدام کند.

به گفته شقاقی، روحانی تاکنون چند گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم داشته اما برایند صحبت‌هایش اقناع‌کننده نبوده و اگر این بار نتواند شفاف و بی‌پرده به بیان مسائل بپردازد هم کار خود را سخت کرده و هم به نابسامانی‌های اقتصادی دامن زده است. این اقتصاددان می‌گوید:

بیان شفاف واقعیت‌ها و عوامل غیراقتصادی دخیل در نابسامانی‌های اخیر باید جزو اولویت‌های رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با مردم باشد و تکلیف سیاست‌های ارزی دولت و ماجرای رانت ارزی اخیر را نیز روشن کند. به عقیده شقاقی شهری، توزیع رانت چند هزارمیلیاردی بین گیرندگان ارز دولتی احساسات و اعتماد ملت را جریحه‌دار کرده و شاید این آخرین فرصت روحانی برای بازسازی اوضاع باشد. او همچنین اعلام برنامه دولت درباره تغییرات کابینه را نیز از مسائلی عنوان می‌کند که رئیس‌جمهور باید در گفت‌وگوی خود به آن بپردازد؛ چراکه تیم فعلی دولت خسته و کم‌جرأت ظاهر شده، درحالی‌که مردم انتظار دارند در شرایط بحرانی، مدیرانی با جسارت سکاندار امور باشند.

کد خبر 411575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha