همشهری آنلاین: مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: هیچ دارویی از محصول نهایی چین وارد کشور نمی‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سازمان غذا و دارو، اکبر برندگی افزود: ماده اولیه تولید دارو از کشورهایی مثل چین، هند و کشورهای اروپایی براساس فارماکوپی آمریکا آزمایش مي‌شود و در صورت تائید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: والزارتان تولیدی ۷ شرکت ایرانی شامل حکیم، جالینوس، داروپخش، ابوریحان، آروه‌سینا، پورسینا و دکتر عبیدی که از ماده موثر چینی برای تولید این دارو استفاده کرده اند از ۲۵ تیر درحال جمع آوری از بازار بوده و سایر منابع والزارتان این شرکت‌ها و شرکت‌های دیگر قابل استفاده است.

برندگي گفت: مفهوم ریکال، جمع آوری یک محصول و فرآورده دارویی پس از پخش آن به منظور تعیین تکلیف است. ریکال در همه جای دنیا پدیده ای روتین و مستمر بوده و اگر کشوری ادعا کند که هیچ گاه ریکال نداشته نشان دهنده عدم نظارت درست بر دارو است.

او افزود: ریکال یک دارو لزوما امری منفی نیست. ممکن است فرآورده ای در برهه ای از زمان ریکال شده و سپس مشخص شود که مشکلی نداشته و مجددا توزیع شود.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدرسازمان غذا و دارو گفت: داروی والزارتان یک داروی ضد فشار خون و جزو داروهای پرمصرف کشور است. اخیرا خبری در دنیا منتشر شد که از میان ۱۵ منبع والزارتان موجود در کشور، ماده موثر یک منبع چینی (ازتولید کنندگان معتبر این ماده) در پروسه جدید تولید داروی والزارتان ماده ای به نام NDMA ایجاد شده (by prodact) که این ماده در حیوانات آزمایشگاهی مشکلاتی را به وجود آورده است، اما این موارد روی انسان ثابت نشده است.

برندگي گفت: جمع آوری داروی والزارتان به صورت داوطلبانه توسط شرکت تولید کننده چینی آغاز شد.  تاکنون ۲۳ شرکت اروپایی، کانادا و آمریکا که از این ماده موثر استفاده می‌کردند، داروی والزارتان را ریکال کرده اند. در ایران نیز، با توجه به اهمیت سلامت مردم این دارو ریکال شد.

او افزود: به دنبال اطلاعیه شرکت تولیدکننده ماده موثر تولید داروی والزارتان، فروش داروهای ۷ شرکت ایرانی که از ماده موثر شرکت چینی استفاده می‌کردند، متوقف شده است. بلافاصله پس از اطلاع، ابلاغیه‌ای مبنی بر لزوم ریکال این دارو صادر و فروش آن از ۲۵ تیرماه در داروخانه‌های سراسر کشور متوقف و جمع آوری این دارو از داروخانه‌ها آغاز شد.

برندگي در مورد مصرف داروی والزارتان به مردم اطمینان خاطر داد که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم نباید استرس داشته باشند، چراکه این دارو توسط شرکت‌های دیگر در حال تولید بوده و نیاز بازار نیز به اندازه ۴ ماه تامین شده است. همچنین ماده اولیه تولید داروی والزارتان از منابع دیگر به اندازه چندین ماه در کارخانه‌ها موجود است.

کد خبر 411435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha