همشهری آنلاین: یک روز پس از بازداشت دستیار ارشد «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، کاخ الیزه روز شنبه با صدور بیانیه ای، وی را از کاخ الیزه اخراج کرد.

 کاخ الیزه دستور اخراج دستیار ویژه مکرون را صادر کرد

به گزارش ايرنا به نقل از رادیو بین المللی فرانسه، کاخ الیزه اعلام کرد، تصمیم گرفته است «الکساندر بنالا» دستیار ارشد مکرون را به دلیل رفتار خشونت‌آمیز در روز کارگر، اخراج کند.

دادستانی عمومی پاریس روز جمعه ضمن تائید خبر بازداشت بنالا، اتهام وی را تخطی از وظایف محول شده و همکاری در دستکاری و پنهان سازی تصاویر سیستم نظارت ویدیویی اعلام کرد.

پیشتر دستگاه قضایی فرانسه اعلام کرده بود که در پی انتشار فیلم ضرب و شتم معترضان روز جهانی کارگر، پرونده ای در همین خصوص علیه دستیار ویژه مکرون تهیه شده است.

روزنامه فرانسوی «لوموند» روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که در بازبینی فیلم منتشره از جریان تظاهرات یکم ماه می (11 اردیبهشت)، بنالا را در حال ضرب و شتم یک معترض شناسایی کرده است.

بنالا که در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه، مسئولیت تیم حفاظت از مکرون را برعهده داشت، در زمان تشکیل کابینه به مقام دستیار ارشدی ارتقاء رتبه پیدا کرد.

اتحادیه های کارگری هر ساله در روز اول ماه مه (11 اردیبهشت) در فرانسه تظاهرات می کنند که اغلب به برخورد با پلیس منجر می شود.

این ویدئو که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، مردی را نشان می دهد که کلاه ایمنی پلیس را به سر دارد و به همراه یک پلیس دیگر مشغول کتک زدن یک تظاهرکننده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که با مشخص شدن هویت فرد ضارب، وی برای مدت 15 روز از کار خود تعلیق شد اما به گفته رهبران اپوزیسیون این تصمیم بسیار آسانگیرانه بوده است.

کاخ الیزه مدعی شده است که این فرد افسر پلیس نیست و قبلا به عنوان محافظ مکرون فعالیت می کرده و فقط اجازه داشته بر تظاهرات روز اول می نظارت کند.

احزاب اپوزیسیون نحوه برخورد ریاست جمهوری فرانسه را با این اتفاق محکوم کرده اند و چنین استدلال می کنند که نه تنها مجازات فردخاطی بسیار سبک بوده، بلکه این حادثه فورا برای رسیدگی باید به مقامات قضایی ارجاع شود.

مکرون روز پنجشنبه در سفر به مناطق جنوب غربی فرانسه از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

وی در زمان تبلیغات انتخاباتی اش وعده تغییرات عمده در حوزه های اقتصادی را داده بود که با مخالفت اتحادیه‌ها و گروه‌های کارگری مواجه شده است.

فرانسه در ماه‌های گذشته صحنه اعتصاب صنف‌های مختلف کارگری از جمله کارکنان ناوگان‌های ریلی و هوایی و حوزه انرژی بوده است.

کد خبر 411430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha