همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم از مشاهده ۲ قلاده یوزپلنگ بالغ از سوی یکی از همیاران در پناهگاه حیات وحش میاندشت این شهرستان خراسان شمالی در روز یکشنبه خبر داد.

۲ قلاده یوزپلنگ بالغ در جاجرم مشاهده شد

به گزارش ايرنا، محمد موسوی گفت: به علت نبود تجهیزات لازم ثبت، تصویربرداری از این یوزها انجام نشده است.

وی با بیان این که این 2 قلاده یوزپلنگ با مشاهده و صدای تراکتور از زیر بوته‌های گز با سرعت زیاد به سمت تپه‌های اطراف فرار کرده‌اند، گفت: این دومین مشاهده یوزها در ماه جاری است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: همیاران طرف قرارداد این سازمان روزانه آب را با وسایل نقلیه (تراکتور) برای پر کردن آبشخورهای در نظر گرفته شده پناهگاه حمل می‌کنند.

حسن پهلوان افزود: اوایل ماه جاری هم 2 قلاده یوز از سوی محیط‌بانان این اداره کل مشاهده شده بود.

وی گفت: وجود هشت قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم قطعی است اما از دو سال گذشته به علت کار نگذاشتن دوربین‌های تله‌ای موفق به تصویربرداری از تعداد یوزپلنگ‌ها در این پناهگاه نشده‌ایم.

پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم و پارک ملی ضامن آهو خراسان شمالی با 84 هزار و 435 هکتار گستره در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم قرار دارد که حدود 16 هزار هکتار پهنه آن دو سال پیش، به دلیل ازدیاد جمعیت آهو، به عنوان پارک ملی ضامن آهو تعیین شده است. این منطقه یکی از پویاترین زیستگاه‌های یوزپلنگ در کشور است که در سال‌های گذشته تعدادی از این حیوان تصویربرداری شده است.

همچنین پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان 100 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان 80 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود 75 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 30 کیلومتر فاصله دارد و زیستگاه گونه در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی است.

در سال‌های گذشته با تلاش محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست جاجرم و همکاری اداره کل محیط زیست خراسان شمالی و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اقدامات آموزشی مناسبی برای جوامع محلی اطراف این زیستگاه منحصر به فرد انجام شده که نتیجه آن افزایش جمعیت آهو و رشد زادآوری یوزپلنگ در این منطقه بوده است.

کد خبر 411411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha