همشهری آنلاین: محققان دریافتند ریسک ابتلا به اختلال اوتیسم در کودکان از طریق میکروبیوم‌های روده مادر در طول بارداری قابل تعیین است.

نقش میکروبیوم‌های روده مادر در ابتلا کودک به اوتیسم

به گزارش خبرنگار مهر، براساس یافته‌های جدید محققان امیدوارند بتوانند با اصلاح رژیم غذایی مادر یا مصرف پروبیوتیک‌های متداول از ابتلا به اوتیسم در نوزاد پیشگیری کنند. تمامی این شیوه‌ها به احیاء موازنه سالم در بین میکروارگانیزم‌هايی که در روده زندگی می‌کنند کمک می‌نمایند.

از این رو محققان توانستند از این کشف برای پیشگیری از ابتلا به اختلالات عصبی شبه اوتیسم در موش‌های آزمایشگاهی استفاده کنند.

آنها دریافتند این میکروب‌ها با مسدودکردن مولکول خاص التهابی تولیدشده از طریق سیستم ایمنی ریسک ابتلا به چنین اختلالاتی را به نصف کاهش می‌دهند.

به گفته محققان، هدف قراردادن این مولکول موسوم به interleukin-۱۷a می‌تواند راهکاری احتمالی برای پیشگیری از اوتیسم در افراد باشد. اما در عین حال این روش می‌تواند به دلیل عوارض جانبی‌اش بسیار پیچیده باشد.

«جان لوکنز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما تعیین کردیم که میکروبیوم یک عامل تاثیرگذار مهم در تعیین آسیب‌پذیری در مقابل اختلالات شبه اوتیسم است، از این رو می‌تواند یا میکروبیوم مادر را هدف قرار دهد یا این مولکول التهابی IL-۱۷a را.»

وی در ادامه می‌افزاید: «می‌توانیم از این مولکول IL-۱۷a به عنوان یک نشانگر برای تشخیص زودهنگام بیماری استفاده کنیم.»

به گفته لوکنز، «میکروبیوم در نحوه واکنش سیستم ایمنی نوزاد به عفونت یا جراحت یا استرس نقش بسیار مهمی دارد. اما میکروبیوم ناسالم در مادر می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود.»

وی می‌گوید: «میکروبیوم‌های ناسالم می‌تواند نوزاد متولدنشده را بسیار در مقابل اختلالات رشدعصبی آسیب پذیر نماید.»

کد خبر 411257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha