همشهری آنلاین: دانشجویان دانشگاه منچستر شعر رودیارد کیپلینگ را به دلیل نژادپرست بودن نویسنده و شاعر انگلیسی برنده نوبل از دیوار اتحادیه دانشجویی پاک کردند.

رودیارد کیپلینگ

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، متن شعر «اگر» كيپلينگ سروده سال 1895 بر ديوار سالن اتحاديه دانشجويي دانشگاه منچستر نقاشي شده بود اما دانشجويان در اقدامي خودجوش آن را پاك و با شعر «هنوز هم برمي‌خيزم» مايا آنجلو جايگزين كردند. شاعر، نويسنده، خواننده، بازيگر و فعال حقوق مدني رنگين‌پوست آمريكايي اين شعر را سال 1978 سروده كه در كتابي به نام «و هنوز هم برمي‌خيزم» آمده است.

مسئولان اتحاديه دانشجويي دانشگاه منچستر در بيانيه‌اي درباره دليل حذف شعر كيپلينگ چنين آورده‌اند: «شاعر شعر نژادپرستانه «مسئوليت انسان سفيدپوست» همواره در پي مشروع جلوه دادن حضور استعماري ارتش بريتانيا در خاك هندوستان بود و رنگين‌پوستان را انسان نمي‌دانست. اين عميقا تاسف‌بار و نادرست است كه شعر چنين شاعري در اتحاديه ما ترويج شود؛ اتحاديه‌اي كه به نام استيو بكو، فعال ضدآپارتايد آفريقاي جنوبي نامگذاري شده است.»

كيپلينگ در 1865 در بمبئي به دنيا آمد و نخستين نويسنده انگليسي‌زبان بود كه در 1907 برنده جايزه نوبل در رشته ادبيات شد. او تا امروز هم جوان‌ترين برنده اين جايزه معتبر است. آثار كيپلينگ به دليل همدردي با استعمارگران همواره مورد انتقاد بوده و جورج اورول در 1942 او را يك امپرياليست آشكار و نفرت‌انگيز توصيف كرده بود. «مسئوليت انسان سفيدپوست» شعري است كه در 1899 در دوران جنگ آمريكا و فيليپين سروده شده و آمريكايي‌ها را تشويق به استعمار فيليپين كرده است.

اين نخستين بار نيست كه چنين اتفاقي در دانشگاه‌هاي انگليس مي‌افتد. سال 2015 دانشجويان دانشگاه آكسفورد پويشي را براي حذف مجسمه سسيل رودز، معدندار و امپرياليست قرن نوزدهم آغاز كردند. سال گذشته هم دانشجويان بريستول خواستار تغيير نام ساختمان يادبود ويلز شدند. هنري اورتون ميلز سوم از يك خانواده داراي مزارع تنباكو بود كه برده‌داري در ان روج داشت.

مايا آنجلو كه در خانواده‌اي فقير به دنيا آمده بود، دوران كودكي و نوجواني را با سختي تمام پشت سر گذاشت و با چاپ كتاب‌هايش از جمله «مي‌دانم پرنده درون قفس مي‌خواند» به شهرت رسيد. از او هفت كتاب زندگينامه، چند كتاب شعر و ده‌ها مقاله به يادگار مانده است. اين نويسنده نامزد جايزه پوليتزر، نامزد جايزه توني و برنده پنج جايزه گرمي 28 مي 2018 در 86 سالگي از دنيا رفت.

کد خبر 411176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha