حمید هامون: به اعتقاد خیلی‌ها، هنوز هم احساس لمس‌کردن و در دست داشتن عکس و آلبوم عکس، حس دیگری است؛ حسی که هوشمندترین و باکیفیت‌ترین موبایل‌ها هم نمی‌توانند شبیه آن عمل کنند.

دوچرخه شماره ۹۳۳

در مدت برگزاري جام‌جهاني فوتبال، هفته‌نامه‌ي دوچرخه هم تلاش كرد آلبوم عكسي از لحظه‌هاي حساس و ديدني جام‌جهاني برايتان فراهم كند؛ آلبومي با 45 عكس از لحظه‌هاي ماندگار و تاريخي بيست و يكمين دوره‌ي بازي‌هاي جام‌جهاني.

حالا نگاهي مي‌اندازيم به برخي از لحظه‌‌هاي ماندگار چهاربازي پاياني جام‌جهاني 2018 روسيه تا آلبوممان كامل شود.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

عكس‌ها: سايت فيفا

 

پيش‌بيني برنده‌ي بازي بلژيك و فرانسه خيلي سخت بود. هردو تيم در اين دوره‌ي جام‌جهاني در قامت مدعي قهرماني ظاهر شده بودند، هردو خط حمله و خط دفاع خوبي داشتند و پر از ستاره‌هاي نامدار فوتبال بودند.

در پايان اين جدال و مبارزه، پيشاني «ساموئل اوم‌تي‌تي»، مدافع 24ساله‌ي تيم ملي فرانسه، گره كور اين بازي را باز كرد و فرانسه را به فينال جام‌جهاني فرستاد. اين سومين گل ملي اوم‌تي‌تي در بيست و چهارمين بازي ملي‌اش براي تيم ملي فرانسه بود.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

بلژيكي‌ها در 13 دوره‌اي كه در جام‌جهاني حاضر بوده‌اند، فقط يك‌بار موفق شده بودند كه به جمع چهار تيم پاياني جام برسند؛ جام‌جهاني 1986مكزيك. آن‌ها در بازي نيمه‌نهايي برابر آرژانتين با دو گل «ديه‌گو مارادونا» از رسيدن به فينال بازماندند و در نهايت با شكست چهار بر دو در وقت‌هاي اضافه در بازي رده‌بندي، چهارم شدند.

براي همين در اين دوره خيلي اميدوار بودند كه ركورد و خاطره‌اي تازه براي كشورشان بيافرينند، اما باز هم از فينال جاماندند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

دوچرخه شماره ۹۳۳

اكثر كارشناسان فوتبال تصور مي‌كردند كروات‌ها به‌خاطر خستگي در دو بازي مرحله‌ي يك‌هشتم نهايي و يك‌چهارم نهايي در برابر دانمارك و روسيه كه هردو به وقت‌هاي اضافه و پنالتي كشيده شد، خسته باشند و نتوانند از پس انگليسي‌ها بربيايند.

آن‌ها يك گل زودهنگام هم خوردند و اميدهايشان براي رسيدن به فينال كم‌رنگ شد. اما گل دقيقه‌ي 68 «ايوان پريشيچ» آن‌ها را در بازي نگه داشت و گل زيباي «ماريو مانزوكيچ»‌ در دقيقه‌ي 109 وقت‌هاي اضافه، بليت بازي فينال را برايشان جور كرد.

لحظه‌ي گل مانزوكيچ، بي‌ترديد لحظه‌اي تاريخي براي او و كشورش بود كه براي اولين‌بار، آن‌ها را به فينال جام‌جهاني رساند. كروات‌ها آن‌قدر خوشحال بودند و سر از پا نمي‌شناختند كه هنگام خوشحالي‌كردن روي يكي از عكاسان ‌كنار زمين افتادند! البته درآخر كار، همه‌ي بازيكنان از او عذرخواهي كردند و او را در شادي‌شان سهيم كردند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

هرچه‌قدر كه ليگ برتر انگليس بهترين ليگ فوتبال در جهان است، معمولاً تيم ملي انگليس خلاف آن ظاهر شده است. هنوز هم بعد از 52سال سر اين‌كه آن توپ مشهور در بازي فينال جام‌جهاني 1966 از خط رد شده يا نه و انگليسي‌ها به حق قهرمان جهان شدند، حرف زده مي‌شود. آن‌ها اميدوار بودند امسال با اين تيم جوان، تاريخ‌ساز شوند، اما باز هم نتوانستند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

بي‌ترديد مهم‌ترين دستاورد اين دوره‌ي جام‌جهاني، «كمك‌داور ويديويي» (VAR) بود كه باعث شد داوري بازي‌ها عادلانه‌تر باشد و صحنه‌هايي كه از ديد داور دور مانده‌اند هم ديده شوند. شايد اگر كمك‌داور ويديويي نبود و برخورد لحظه‌ايِ توپ با دست بازيكن كرواسي، خطاي پنالتي گرفته نمي‌شد، حالا قهرماني جهان سرنوشت ديگري داشت.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

بلژيك از آن تيم‌هايي نيست كه در سراسر دنيا هواداران بي‌شماري داشته باشد، اما قطعاً اين بهترين تيم تاريخ بلژيك بود و بيش‌ترين شانس را براي قهرماني جهان داشت. اما برخوردشان با فرانسه، فينال زودهنگامي را رقم زد كه فرانسه را به فينال و بلژيك را به بازي رده‌بندي فرستاد تا سوم شوند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

«ماريو مانزوكيچ»، از ستاره‌هاي تيم ملي كرواسي، در رسيدن اين تيم به فينال نقش مهم و پررنگي داشت. او در فينال به اشتباه دروازه‌ي خودي را باز كرد و اولين گل بازي را رقم زد. اما در ادامه توانست از تعلل «هوگو لوريس»، دروازه‌بان فرانسه به‌خوبي استفاده و اشتباهش را جبران كند و دومين گل كرواسي را به ثمر برساند. اما اين گل براي كرواسي كافي نبود.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

پيش از اين، تنها سال خوش‌يمن و دوست‌داشتني فرانسوي‌ها و هوادارانشان سال 1998 بود كه در خانه قهرمان جهان شدند و جام‌جهاني را براي اولين‌بار بالاي سر بردند.

حالا 20سال بعد و در سال 2018، جواناني كه برخي از آن‌ها مثل «كيليان ام‌باپه» در همان سال متولد شده‌اند يا آن‌زمان آن‌قدر كوچك بوده‌اند كه خاطره‌ي درست و دقيقي از آن قهرماني ندارند، جام‌جهاني را براي دومين‌بار به فرانسه بردند و دومين ستاره‌ي قهرماني را روي پيراهن تيم ملي فرانسه نقش زدند.

کد خبر 411094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha