همشهری آنلاین: حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان گفت: تداوم حضور آمریکایی‌ها در این کشور با بهانه برقراری امنیت نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نکرده بلکه ناامنی و خشونت هم بیشتر شده است.

حضور آمریکا به ناامنی در افغانستان دامن زد

ایرنا نوشت: کرزی که به منظور شرکت در هفتمین همایش صلح جهانی به چین سفر کرده است حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را بی نتیجه عنوان کرد و افزود: وضعیت امنیتی در افغانستان نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر شده و درد و رنج و مشکلات مردم هم بیشتر شده است.

وی گفت: ما با حضور و استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان موافق نبوده و نیستیم و از این کشور می خواهیم در سیاست های خود در قبال افغانستان تجدید نظر کند و اطمینان حاصل نماید حضورش در افغانستان برای مردم مفید باشد و صلح را به ارمغان بیاورد نه باعث گسترش ناامنی شود.

دولت فعلی افغانستان و آمریکا پیمان امنیتی را چهار سال قبل امضا کردند که چکیده آن در حمایت همه جانبه آمریکا از افغانستان در نبرد علیه تروریست خلاصه می شود اما این روزها صدای تردید در کارآمدی این پیمان از زبان مردم ، اعضای مجالس سنا و نمایندگان افغانستان هم شنیده می شود.

به گزارش ایرنا، دولت وحدت ملی افغانستان در دومین روز پس از آغاز به کارش در سال 1393، پیمان امنیتی 26 ماده ای را با آمریکا امضا کرد که کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان به اشکال مختلف تا پایان دوره ریاست جمهوریش از امضای آن خود داری کرد.

برخی مدعی هستند که کرزی به فشارهای آمریکا برای امضای این پیمان تن نداد و تصریح می کنند که او این امضا را مشروط کرده بود به دریافت تضمین موثق آمریکا برای تامین امنیت و صلح در افغانستان .
کرزی معتقد بود که ریشه های نا آرامی در کشورش به نقش پاکستان در صحنه افغانستان باز می گردد و آمریکا با توجه به ارتباط عمیقی که با اسلام آباد دارد باید ضمانت کند که می خواهد و می تواند در برقرار صلح جامع و موثر عمل کند.

وی به سران دولت وحدت ملی افغانستان که خود برآمده از یک توافق تدوین شده از سوی آمریکا بود ، توصیه کرد که از عجله در امضای این پیمان امنیتی خودداری کنند و با دقت بیشتر عمل کنند اما «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان بعد از دومین روز از مراسم تحلیف آن را امضا کرد

کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان در ادامه گفت و گو با ایرنا افراط گرایی و گروه‌های جدایی طلب را تهدید مشترکی در برابر کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان نقش زیادی در پایان دادن به جنگ و درگیری در افغانستان و تامین امنیت مردم دارند و لازم است در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

وی با اشاره به نقش سازمان های بین المللی در تامین امنیت افغانستان هم گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای که آخرین نشست آن ماه گذشته و با حضور قدرت های منطقه برگزار شد می تواند نقش مهمی در روند مبارزه با گروه‌های تروریستی و تامین امنیت افغانستان داشته باشد.

رییس جمهوری پیشین افغانستان رونق اقتصادی در این کشور را یکی از راه های کاهش جنگ در افغانستان عنوان کرد و افزود: در صورت بهبود وضعیت افغانستان شمار زیادی از مهاجران افغانی از کشورهای مختلف از جمله ایران و پاکستان به این کشور باز می گردند.

هفتمین همایش جهانی صلح با حضور شماری از مقام ها و شخصیت های سراسر جهان از جمله «کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز در پکن برگزار شد.

کد خبر 411080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha