فوتبال > حتی اگر فوتبالی هم نباشید و هیچ علاقه‌ای هم به جام‌جهانی نداشته باشید، حتماً بارها و بارها این جام زیبا و طلایی‌رنگ را دیده‌اید.

دوچرخه شماره ۹۳۳

جامي كه تمام كشورهاي حاضر در جام‌جهاني براي به‌دست‌آوردنش با چنگ و دندان مبارزه مي‌كنند تا به مدت چهارسال اين جام را به خانه ببرند.

اما شايد تا حالا از تاريخچه و جزييات ساخت اين جام زيبا چيزي نشنيده يا نخوانده باشيد. اين شما و اين هم اطلاعاتي كه درباره‌ي اين جام نياز داريد.

دوسال، پيش از آغاز رقابت‌هاي جام‌جهاني در سال 1930، فيفا تصميم گرفت كه به قهرمان جهان جامي به‌عنوان پاداش اهدا كند. طرح مجسمه‌ساز فرانسوي، «آبل لافلئور» پذيرفته و جام طراحي شد. در سال 1946 ميلادي، نام اين جام به «جام ژول‌ريمه»، تغيير كرد.

ژول ريمه، رئيس فيفا و ايده‌پرداز برگزاري مسابقات جام‌جهاني فوتبال بود. پس از سومين قهرماني تيم ملي فوتبال برزيل در جام‌جهاني در سال 1970، جام ژول ريمه به‌طور دائم به فدراسيون فوتبال برزيل سپرده شد و پس از آن فراخواني براي طراحي جامي جديد و متفاوت ارائه شد.

53 طراح از هفت كشور، طرح‌هاي خود را به فيفا ارائه دادند، اما در نهايت طرح «سيلويو گاتزانيگا»، مجسمه‌ساز ايتاليايي پذيرفته‌شد. او متولد 23 ژانويه‌ي 1921 ميلادي در شهر ميلان بود و 31 اكتبر 2016 ميلادي در 95سالگي از دنيا رفت و نتوانست اين دوره‌ي جام‌جهاني را ببيند.

«فرانس بکن‌باوئر»، کاپيتان تيم ملي فوتبال آلمان‌غربي، پس از قهرماني اين تيم در جام‌جهاني 1974، نخستين كسي بود كه اين جام را دريافت كرد. از زمان تغيير جام تا حالا، آلماني‌ها بيش‌تر از همه آن را برده‌اند.

ژرمن‌ها سه‌بار در سال‌هاي 1974، 1990 و 2014 جام را به خانه برده‌اند و كشورهاي آرژانتين، ايتاليا، برزيل و فرانسه هركدام دوبار اين جام را به دست آورده‌اند. هربار كه قهرمان دوره‌ي قبل، جام را به قهرمان دوره‌ي بعد تحويل مي‌دهد، نمونه‌اي طلاكاري‌شده و برنزي از جام‌جهاني براي قهرمان سابق فرستاده مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

«سيلويو گاتزانيگا»، مجسمه‌ساز ايتاليايي

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

کد خبر 411078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha