همشهری آنلاین: اعتراض‌های «حزب جنبش ملی» به رهبری ژنرال «عبدالرشید دوستم» و ترک تباران افغانستان که ۱۵ روز پیش در شمال این کشور آغاز شد، وارد مرحله تازه‌ای شده و معترضان ورودی‌های ادارات دولتی را مسدود کردند.

ادامه تظاهرات در شمال افغانستان | معترضان ورودی های ادارات دولتی را مسدود کردند

به گزارش ایرنا، تظاهرات ضد دولتی در شمال افغانستان 15 روز پیش زمانی آغاز شد که نیروهای امنیتی یکی از فرماندهان بانفوذ حزب جنبش ملی را در یک نشست امنیتی در شهر «میمنه» مرکز استان فاریاب بازداشت و شبانه به کابل منتقل کردند.

نیروهای امنیت ملی افغانستان محافظان «نظام الدین قیصاری» را خلع سلاح و با آنها بشدت با خشونت برخورد کردند که نشر تصاویر و ویدئوهای آن خشم ترک تباران را برانگیخت و در اعتراض به آن تاکنون مرزهای اقتصادی در استان های «فاریاب» «بلخ»، و «قندوز» را با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان مسدود کردند که باعث خسارت های مالی فراوان شده است.

همچنین قیمت مواد غذایی در استان های شمالی چند برابر افزایش یافته و قیمت میوه های تازه که از شمال به پایتخت می رسد نیز دو برابر افزایش یافته که باعث نگرانی مردم شده است.

روز گذشته «بشیراحمد تینج» نماینده حزب جنبش ملی در مجلس و سخنگوی آن حزب در صفحه اجتماعی خود نوشت که اعتراض ها وارد مرحله دوم شده و ما ورودی های استانداری ها، دادگاه ها و دادستانی ها را در استان های شمال مسدود خواهیم کرد.

در پی همین تصمیم ورودی های ادارات دولتی در استان های «تخار» و «سرپل» مسدود شد و معترضان به مقامات محلی اجازه ورود به ادارات را ندادند.

امروز (چهارشنبه) معترضان دروازه استانداری «سمنگان» در شمال را نیز مسدود کردند.

تینج نوشت که دروازه های ادارات دولتی در «فاریاب» نیز مسدود خواهد شد و اگر با معترضان با خشونت برخورد شود، آغاز قیام مردمی را در پی خواهد داشت.

شورای نظامی استان فاریاب به معترضان هشدار داده است که اگر وارد مرحله مسدود کردن ادارات شوند، با آنها برخورد خواهند کرد.

اما «بابرفرهمند» رئیس دفتر ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری که از یک سال پیش تاکنون به دلایل نامعلوم در ترکیه بسر می برد تحلیل متفاوتی در صفحه خود نوشته است.

وی افزوده که ترک تباران افغانستان آرای میلیونی به صندوق «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری ریختند تا بتوانند از این مسیر در سرنوشت تصمیم گیری کشور نقش بیشتری بازی کنند اما برعکس مورد بی مهری قرار گرفتند.

فرهمند نوشته است که بازداشت نظام الدین قیصاری باعث شد تا عقده های انباشته از بی عدالتی، نبود امنیت، فقر روزافزون، افراط گرایی مذهبی در بین ترک تباران و تغیرساختارهای اجتماعی به نفع یک قوم فرصت را برای معترضان فراهم کند.

اعتراض ها که از 15 روز پیش آغاز شده بود، تاکنون در استان های فاریاب، جوزجان، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، کابل، بدخشان، بامیان و غور شکل گرفته و با گذشت هر روز وارد مرحله تازه شده و آنها یک گام به پیش حرکت کرده اند که از تظاهرات عادی و شعارها آغاز و اکنون به مسدود کردن دروازه های دفاتر استانی کمیسیون انتخابات، مسدود کردن دروازه های استانداری و دادستانی و دادگاه رسیده اند.

هرچند دولت افغانستان در روزهای گذشته از احتمال بازگشت ژنرال عبدالرشید دوستم خبر داده و سفیر ترکیه در کابل نیز این خبر را تائید کرده بود اما سخنگوی جنبش از هواداران این حزب خواست که به گفته های دولت اعتماد نکرده و صفوف خود را مستحکم نگهدارند، در صورت تحقق خواسته های معترضان، وی آن را با مردم شریک خواهد کرد.

تاکنون دولت افغانستان به اعتراضات مردم در شمال این کشور توجه جدی نکرده و در قبال خسارات مالی و مسدود بودن مرزهای اقتصادی خاموشی اختیار کرده است که در واکنش به آن نماینده حزب جنبش گفته است که خاموشی و محاسبه اشتباه دولت را ثابت خواهیم کرد و ما خسته نمی شویم.

تینج افزوده است که بی تفاوتی دولت به نفع ماست و زمینه ساز تحولات بزرگتری خواهد شد و مردم ما تا رسیدن به هدف به راه خود ادامه خواهند داد.

برای پایان دادن مسالمت آمیز این وضعیت ضرورت آن احساس می شود که باید برای حل ریشه ای این اعتراضات از طرف دولت اقداماتی صورت گیرد و نیروهای افغان نیز در برابر تظاهرکنندگان با حوصله مندی برخورد کنند.

بر این اساس چنین ارزیابی می شود که اگر در جریان اعتراضات یکی از طرف ها اشتباهی انجام دهد که برخورد مسلحانه را به همراه بیاورد پایان آن برای هیچ یک از طرف ها نه مردم و نه دولت خوشایند نخواهد بود.

کد خبر 411077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha