علی مولوی: تمام شد! به همین زودی جام‌جهانی فوتبال و روزهای پرهیجانش تمام شد.

دوچرخه شماره ۹۳۳

64 بازي حساس و نفس‌گير را با هم ديديم و گاهي از هيجان به هوا پريديم و گاهي فقط برايمان اشك و حسرت باقي ماند كه چرا تيم‌هاي محبوبمان باختند و حذف شدند. جام‌جهاني تمام شد و فرانسوي‌ها كه با نشان خروس روي پيراهنشان شناخته مي‌شوند، توانستند براي دومين‌بار بر سكوي قهرماني جام‌جهاني بايستند.

در اين‌جا، مطالب جالب كوتاهي را از جام‌جهاني 2018 روسيه برايتان آماده كرده‌ايم.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

هوادار تيم ملي پرو در بازي با دانمارك

 

  • در برابر قهرمانان!

آمار عجيب و غريبي هست كه مي‌گويد اگر مي‌خواهيد قهرمان جام‌جهاني شويد، بايد اول با پرو بازي كنيد! پرو در هرپنج دوره‌اي كه به جام‌جهاني رسيده به مصاف تيمي رفته كه درنهايت قهرمان جام شده است!

اولين‌بار پرويي‌ها در جام‌جهاني 1930 به مصاف اروگوئه رفتند و بازي را يك بر صفر واگذار كردند و در نهايت اروگوئه به‌عنوان اولين قهرمان جهان شناخته شد. 40 سال بعد در جام‌جهاني 1970، پرويي‌ها با برزيل در مرحله‌ي يك‌چهارم نهايي ديدار كردند كه بازي را چهار بر دو باختند و برزيل هم قهرمان شد.

در جام‌جهاني 1978 در دور دوم بازي‌ها به مصاف آرژانتين رفتند و شش بر صفر بازي را باختند و در پايان آرژانتين هم براي اولين‌بار قهرمان جهان شد. آن‌ها در جام‌جهاني 1982 هم با ايتاليا هم‌گروه بودند و موفق شدند با لاجوردي‌پوشان يك بر يك مساوي كنند، اما از صعود بازماندند و اين‌بار هم ايتاليا قهرمان جهان شد.

در اين دوره هم كه پرويي‌ها 36سال طول كشيد تا به جام‌جهاني برسند، در دومين بازي‌شان، مسابقه را يك بر صفر به فرانسه باختند و حالا هم فرانسه قهرمان جهان شده است.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

شادي «هري كين» پس از گل دوم به تونس

 

  • آقاي گل انگليسي!

آخرين‌باري كه يك انگليسي توانسته بود آقاي گل جام‌جهاني شود به 32سال قبل و جام‌جهاني 1986 برمي‌گردد. در آن دوره «گري لينه‌كر»، مهاجم مشهور و سرشناس انگليس توانست شش گل به ثمر برساند. او توانست سه گل به لهستان، دو گل به پاراگوئه و يك گل به آرژانتين بزند و آقاي گل جام‌جهاني شود.

حالا هم «هري کين»، پا جاي پاي او گذاشته و در اين دوره‌ي جام‌جهاني با شش گل كفش طلاي جام‌جهاني را گرفت. او در اين جام توانست دو گل به تونس، سه گل به پاناما و يك گل هم به كلمبيا بزند.

هرچند كه او با كسب اين عنوان براي انگليس، افتخارآفريني كرده، اما مطمئناً هواداران انگليس روي او بيش‌تر حساب مي‌كردند و از او انتظار داشتند كه بتواند در دو بازي مهم و حساس انگليس در نيمه‌نهايي در برابر كرواسي و بازي رده‌بندي در برابر بلژيك هم گل‌زني كند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

 

  • دو گل كم‌تر، اما پرهيجان

در جام‌جهاني روسيه، 169 گل به ثمر رسيد؛ يعني دو گل كم‌تر نسبت به جام‌جهاني 2014 برزيل و به‌طور متوسط 2/64 گل در هربازي. اما اين دو گل كم‌تر، چيزي از هيجان بازي‌ها و تماشايي‌بودنشان كم نكرد و اين جام فقط يك بازي صفر بر صفر داشت، اما در عوض سه بازي هفت‌گله را ثبت كرد.

در اين جام، 29 ضربه‌ي پنالتي زده شد كه از اين تعداد، 22تايشان گل شدند. بالارفتن تعداد پنالتي‌ها در اين دوره‌ي جام‌جهاني كاملاً مديون سيستم «كمك‌داور ويديويي» (VAR) بوده است. بلژيك با 16 گل زده، بهترين خط حمله‌ي جام را به نام خود زد و پاناما با 11 گل خورده، بدترين خط دفاع را به‌خود اختصاص داد.

«هري كين» از انگليس و «كريستيانو رونالدو» از پرتغال، تنها بازيكناني بودند كه توانستند در اين جام هت‌تريك كنند. عجيب‌ترين آمار گل‌زني هم در اين دوره به گل به خودي تعلق گرفته است! در اين دوره‌ي جام‌جهاني، 12 گل به‌خودي زده شد كه ركوردي تاريخي در جام‌جهاني است!

 

دوچرخه شماره ۹۳۳

هواداران نوجوان فرانسه در بازي فينال

کد خبر 411073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha