همشهری آنلاین: معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۴۲ هزار هکتار از مجموع ۷۲ هزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد در جنگل‌های هیرکانی براثر بیماری بلایت دچار آسیب و خشکیدگی شد.

خشکیدگی ۴۲ هزار هکتار از شمشادستان‌ها بر اثر بلایت

به گزارش مهر، عباسعلی نوبخت با بیان این که از سال ۸۹ بیماری بلایت شمشاد به ایران ورود پیدا کرده و بخش قابل توجهی از عرصه‌های شمشادی را تحت تاثیر قرار داده است افزود: در شمال کشور ۷۲ هزار هکتار رویشگاه شمشاد داریم که به عنوان‌های گونه‌های منحصر بفرد هستند و از ارتفاع منفی ۲۴ و ۲۵ در منطقه سی سنگان شروع می‌شود و تا ارتفاع بالا کشیده شده است.

وی اظهار داشت: رویشگاه‌های شمشاد از ارتفاع ۳۰۰ تا ۷۰۰ متر به صورت نوار در حوزه جنگل‌های شمال وجود دارند و حدود ۴۲ هزار هکتار تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی با بیان این که ماده‌ای از شمشاد استخراج می‌شود و این ماده ضد ایدز و بیماری‌های سرطان پستان و تومورهای مختلف است گفت: احتمال آنکه بیوتروریسم برای از بین بردن شمشاد در کل دنیا ورود کرده باشد وجود دارد.

  • شب پره نیز به شمشادستان‌ها خسارت زد

نوبخت ادامه داد: شب پره شمشاد در سال ۲۰۰۴ در کشور آلمان خسارت قابل توجهی زده و در ایران نیز در سال ۹۵ اولین بار و در پارک بنفشه شهرستان چالوس گزارش شده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها گفت: شب پره به صورت پروانه و در روز فعالیت دارند و حداقل پنج نسل در سال دارند و هر ماده ۲۰۰ تا ۷۰۰ تخم می‌گذرد و هم برگ، پوست و بذر را می‌خورند و در طول حیات پنج کیلومتر پرواز می‌کنند.

وی با بیان این که در داخل عرصه جنگلی به حلقه‌های مختلف زنجیره سیستم اعتقاد داریم گفت: به دلیل آنکه بحث بیوتروریسم مطرح است این آفت در گیلان و گلستان دیده شده است و با فائو نشست‌های مختلفی درباره شب پره و بلایت داشتیم و آن‌ها معتقدند ایران به بهترین شکل ممکن کار کرده است.

نوبخت ادامه داد: بخش اعظمی از عرصه‌ها توسط آفت بلایت و شب پره نابود شده است و در مکان‌هایی که امکان مبارزه شیمیایی وجود دارد اقدام کردیم و از آنجایی که بزرگ‌ترین مرکز بذر خاورمیانه در منطقه ساری وجود دارد ما توانستیم از رویشگاه مختلف بذر جمع‌آوری و نگه‌داری کنیم.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها یادآور شد: نسبت به کشورهای پیشرفته نظیر آلمان در مباره با بلایت و شب پره شمشاد موفق عمل کرده‌ایم.

شمشاد یکی از گونه‌های نادر و همیشه‌ سبز جنگل‌های شمال کشور است که به علت شیوع بیماری بلایت یا آتشک و آفت نوظهور شب‌پره شمشاد در حال نابودی است. شمشاد گونه‌ای در معرض تهدید است که طبق ماده یک قانون حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور مصوب ۱۳۷۱/۷/۱۳ جزو ذخایر جنگلی و گونه‌های ممنوع برای قطع محسوب می‌شود.

بیماری بلایت یا آتشک شمشاد از جمله بیماری‌های بسیار خطرناکی است که طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و از سال ۱۳۹۱ در ایران بر روی شمشاد مشاهده‌ شده و سبب خزان و یا از بین رفتن سریع توده‌های شمشاد اعم از جنگلی و زینتی شده است. عامل این بیماری، نوعی قارچ است که به‌راحتی می‌تواند بدون آن که گیاهی را درگیر کند سال‌های زیادی در خاک و لاشه برگ زنده بماند.

بیماری‌های نظیر بلایت و شب پره سبب می‌شود تا شمشاد، گونه همیشه‌سبز و زیبای جنگل‌های هیرکانی با برگ‌های روغنی شفاف و چوب باارزش با کاربردهای مختلف صنعتی و صنایع‌دستی به نابودی و حذف از جنگل‌های خزر نزدیک شود.

کد خبر 411029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha