سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

«شاید ترامپ به ایران زنگ بزند»؛ این واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به حرف‌های چند روز قبل دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است، ترامپ هفته قبل گفته بود مطمئن هستم روزی ایرانی‌ها به من زنگ می‌زنند!

ترامپ

بهرام قاسمی در نشست خبری این هفته با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفته است که ایرانی‌ها بیش از قبل به آمریکا احترام می‌گذارند و من مطمئن هستم بالاخره مقامات ایرانی به من زنگ خواهند زد تا توافق کنیم تصریح کرد: رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است.

این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود، شاید ایشان شوخی کرده‌اند البته ممکن است یک روزی ایشان به تهران زنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر محتمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد.

قاسمی به این علائم اشاره نکرده است اما سید حسین موسویان دیپلمات سابق ایران یک‌ماه قبل به خبرنگار همشهری گفته بود که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر سال گذشته روحانی به نیویورک که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد همتای ایرانی را به شام دعوت کرده که روحانی این دعوت را رد کرده است.

روحانی حدود دو‌ماه دیگر دوباره به نیویورک خواهد رفت و شاید مهم‌ترین حاشیه سفر او به آمریکا تماس احتمالی مقامات ایران و آمریکا در جریان این سفر باشد، البته سال گذشته ایران رسما اعلام کرد قراری برای دیدار با مقامات رسمی آمریکا گذاشته نشده اما تابوی تماس بین سران ایران و آمریکا قبلا در جریان همین سفر‌های رئیس‌جمهور به نیویورک شکسته شده است.

مهر‌ماه 92وقتی حسن روحانی به نیویورک رفته بود و قصد داشت این شهر را به مقصد تهران ترک کند با تماس باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد؛ تماسی که نخستین گفت‌وگوی سطح بالا بین ایران و آمریکا از بعد از پیروزی انقلاب بود.

در آن تماس البته طرفین 15دقیقه درباره آب و هوا و ترافیک و دیگر تعارفات گفت‌وگو کردند اما تا مدت‌ها خبر اول رسانه‌ها تماس سران ایران و آمریکا بود.

مهرماه دو سال بعد یک تابوی دیگر شکسته شد؛ این بار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در جریان سفر به نیویورک با اوباما دست داد و خوش و بش دیپلماتیک کرد. این در شرایطی بود که ظریف و جان کری وزیر خارجه آمریکا در جریان رسیدن به توافق هسته‌ای به‌صورت مکرر با هم دیدار انجام می‌دادند و دائم در تماس بودند اما حالا اوضاع عوض شده، دیگر در آمریکا نه خبری از اوباما است و نه جان کری، بلکه ترامپی در راس کار است که در حدود یک سال و نیم از حضور در کاخ سفید شدید‌ترین حملات لفظی را به ایران داشته است.

شواهد نشان می‌دهد اگر چه ترامپ به‌خاطر خصیصه تاجر مآبی شاید علاقه زیادی به مذاکره با ایران داشته باشد اما بعید است در عالم واقع مذاکره مستقیمی در آینده نزدیک بین مقامات دو کشور شکل بگیرد کما اینکه در هفته‌های اخیر با دیدار وزیر خارجه عمان با رئیس سازمان انرژی اتمی و سفر وزیر خارجه ایران به عمان بار دیگر شایعات را درباره پیام‌های محرمانه بین آمریکا و ایران از طریق واسطه سنتی یعنی عمان داغ کرده است. البته دیروز بهرام قاسمی به خبرنگاران گفت: خبر سفر آقای ظریف به عمان به‌هنگام داده شد، چیزی پنهان در مورد سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد و آنچه در این زمینه مطرح شده گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

از سوی دیگر دیدار ناگهانی علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملی رهبری به مسکو که حامل پیام‌هایی از طرف رهبری و رئیس‌جمهور ایران برای پوتین بود آن هم در شرایطی که چند روز بعد پوتین و ترامپ قصد دیدار در فنلاند را داشتند گمانه‌ها درباره احتمال تبادل پیام بین ایران و آمریکا را مطرح کرد اما سخنگوی وزارت خارجه دیروز این خبر را هم رد کرد و گفت: دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد و ما در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم.

ترامپ در سال گذشته که روحانی به نیویورک رفته بود درخواست ملاقات با رئیس‌جمهور ایران را مطرح کرده بود.

کد خبر 410994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha