همشهری آنلاین: گمانه‌زنی درباره اخذ مالیات از کسانی که در حجم بالا اقدام به پیش خرید سکه کرده بودند، سبب شد تا خریداران سررسیدهای سه ماهه امروز ۲۶ تیر ماه برای تحویل گرفتن سکه خود به شعب بانک ملی ایران مراجعه نکنند.

خریداران از ترس مالیات برای تحویل سکه به بانک نرفتند

به گزارش ایرنا، تحویل سکه های سررسید سه ماهه در حالی از امروز (سه شنبه) آغاز شد که پیگیری از شعب بانک ملی نشان می دهد، تعداد انگشت شماری برای تحویل گرفتن سکه های خود به بانک مراجعه داشتند؛ این امر در سه علت ریشه دارد؛ نخست آنکه تاریخ تحویل سکه براساس تاریخ پیش خرید آن محاسبه می شود؛ یعنی اگر فردی 27 فروردین سکه را خریده، باید 27 تیرماه آن را تحویل بگیرد.

با این وصف تعداد 666 هزار و 500 قطعه سکه ای که قرار است تیرماه تحویل مشتریان خریداران شود، در بین روزها و شعب مختلف توزیع می شود و بنابراین چندان ملموس نیست.

نکته دیگر اینکه، بانک مرکزی برای تحویل سکه به خریداران مهلت زمانی خاصی مشخص نکرده است و طبق اعلام «محمود احمدی» دبیرکل بانک مرکزی، خریدار سکه در هر زمانی که از موعد سررسید به شعبه مراجعه کند، می تواند سکه فیزیکی تحویل بگیرد. از این رو اگر فرد تعداد قابل توجهی سکه خریداری کرده باشد، شاید ترجیح دهد به دلیل امنیت بیشتر، در گاوصندوق بانک نگهداری شود.

اما عامل مهمتر که فعالان بازار سکه و طلا و نیز مسئولان بانکی نیز بر آن صحه می گذارند، هراس خریداران از این است که وقتی برای تحویل سکه مراجعه کردند، با برگه های مالیاتی نقره داغ شوند؛ هرچند این هراس واقعیت بیرونی ندارد و در زمان پیش فروش بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که سکه های فروخته شده از مالیات معاف است اما در هفته های اخیر مسئولان قضایی، اجرایی و حتی نمایندگان مجلس از لزوم اخذ مالیات از خریداران سکه سخن گفته اند که بر هراس خریداران افزوده است.

به هر حال مراجعه نکردن خریداران سکه برای دریافت سکه، اثر خود را بر بازار آزاد گذاشت و با اینکه انتظار می رفت با عرضه این سکه ها، قیمت ها در بازار روند کاهشی به خود گیرد رو به افزایش نهاد.

با این اوصاف، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با 82 هزار تومان افزایش، 2 میلیون و 833 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 50 هزار تومان رشد، 2 میلیون و 664 هزار تومان در بازار آزاد به خریداران عرضه می شود.

بهای هر نیم سکه نیز با 15 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 358 هزار تومان و هر ربع سکه با پنج هزار تومان افزایش به 702 هزار تومان رسیده و سکه گرمی با رشد پنج هزار تومانی 411 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

امروز در بازارهای جهانی نیز هر اوس طلا باافزایش ناچیز هشت سنتی به 1241 دلار و یک سنت رسید و هر گرم طلای خام 18 عیار با 3860 تومان رشد، 234 هزار و 540 تومان به خریداران عرضه شد.
بانک مرکزی بهای هر دلار آمریکا را با هفت تومان افزایش نسبت به دیروز چهار هزار و 342 تومان اعلام کرده است.

کد خبر 410981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha