یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مولفان کتاب‌های درس دینی، قرآن، عربی و تاریخ اسلام در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گردهم آمدند و به تشریح مهمترین تغییرات محتوایی این کتاب‌های درسی پرداختند.

کتاب درسی

به گزارش ایرنا، عادل اشكبوس، مولف کتاب‌های عربی متوسطه اول و دوم در این نشست به برخی تغییرات کتاب درسی عربی اشاره کرد و گفت: تغییرات کتاب‌های جدید که از پایه هفتم آغاز شده و امسال به پایه دوازدهم رسیده، بر مبنای رویکرد فهم متن است زیرا هدف درس عربی کسب توانایی برای صحبت کردن نیست.

اشکبوس اظهار داشت: هدف اصلی درس عربی پرورش مهارت‌های زبانی، خواندن، نوشتن و سخن گفتن است و منظور فهم متن و در راس آن فهم قرآن، احادیث و ادعیه است.

وی ادامه داد: کتاب‌های درسی عربی در گذشته بیشتر قواعد محور بود اما کتاب‌های جدید با رویکرد فهم متن است و بسیاری از قواعد کنار گذاشته شده است.

مولف کتاب‌های درس عربی با بیان اینکه در رویکرد جدید یک نمره از 20 نمره به بخش مکالمه درس عربی اختصاص داده شده است، یادآور شد: تعیین راهنمای برنامه درسی کتاب عربی از پایه هفتم تا دوازدهم در مدت پنج سال از 88 تا 92 انجام و سپس به ترتیب کتاب‌های عربی در هر سال یک پایه آغاز شد.

مولف کتاب‌های دین و زندگی نیز در این نشست گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ساعات درس دینی که پیش از این 4 ساعت برای تمامی رشته‌های تحصیلی متوسطه دوم بود در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی با این عنوان که درس دینی رشته تخصصی علوم انسانی محسوب می‌شود به 2 ساعت کاهش یافت و در رشته علوم انسانی تغییری پیدا نکرد.

یاسین شکرانی افزود: دلیل دیگری که برای این کاهش اعلام شد این بود که درس جدیدی با عنوان مدیریت خانواده و بهداشت سلامت به پایه 11 و 12 اضافه شده است.

وی به تبعات کاهش درس دینی در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به این کاهش ارتباط دبیران این درس با دانش‌آموزان کمتر شد و با وجود استعداد زیاد دانش‌آموزان این رشته‌ها عملا زمان زیادی برای پاسخ به سوالات در کلاس درس وجود نداشت.

شکرانی اضافه کرد: در تغییرات جدید پایه دوازدهم درس دینی برای رشته علوم انسانی ۱۴ درس و برای رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک ۱۰ درس در نظر گرفته شده است و همچنین از آنجا که ساعات درسی این پایه در سال تحصیلی جدید از ۳۵ به ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد برخی از دروس از جمله مدیریت خانواده و سبک زندگی بهداشت سلامت و یک واحد از درس عربی در سال تحصیلی 97-98 به صورت مجازی تدریس خواهد شد.

وی اظهار داشت: کاهش درس دینی آسیب‌های دیگری را نیز به همراه داشته از جمله اینکه دانش‌آموزان رشته علوم تجربی و ریاضی از آنجا که ذهن فعال دارند نمی‌توان در مدت دو ساعت در هفته به سوالات و شبهات آنها پاسخ گفت همچنین در بازخوردهای گرفته شده مشخص شد که کلاس‌های درس جذابیت گذشته را برای دانش‌آموزان از دست داده است.

مولف کتاب‌های دروس دینی و قرآن بیان داشت: همچنین به دلیل کاهش ساعت این درس، یک سری از مباحث دینی نیز برای دانش‌آموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی در درس دینی حذف شد.

مولف کتاب تاریخ اسلام ۱ و ۲ نیز در این نشست اظهار داشت: کتاب تاریخ اسلام ۱ که دربرگیرنده زندگینامه و سیره پیامبر اکرم(ص) تا امام حسین(ع) است هم با تغییراتی همراه بود و بازنگری شد.

زهرا طاهری‌پور افزود: کتاب تاریخ اسلام ۲ که برای دانش‌آموزان پایه یازدهم و دربرگیرنده زندگینامه امام سجاد علیه‌السلام تا امام زمان(عج) است و کتاب تاریخ اسلام برای پایه دوازدهم در سال تحصیلی 97-98، جدید التالیف و در برگیرنده تاریخ ایران و جهان است که برای رشته علوم و معارف اسلامی تعریف شده است.

مولف کتاب علوم و معارف قرآن نیز در این نشست اظهار داشت: درس علوم و معارف قرآن از پایه دهم وارد کتاب‌های درسی شده و قبلا در مدارس علوم و معارف اسلامی از آنجا که مطالب سنگین ارائه می‌شد تصمیم بر این شد که این کتاب با رویکرد جدید از پایه دهم تا دوازدهم تغییراتی داشته باشد.

سید سجاد طباطبایی‌نژاد ادامه داد : این کتاب با هدف آشنایی دانش‌آموزان با قرآن تالیف شده که در گام اول دانش‌آموزان پایه دهم قرائت قرآن و آموزش تجوید را فرا می‌گیرند و بحث حفظ جزء ۳۰ قرآن نیز در دستور کار پایه یازدهم قرار دارد به گونه‌ای که دانش‌آموزان رشته معارف در پایه دهم و یازدهم با قواعد تجوید آشنا شده و کل جزء ۳۰ قرآن را حفظ می‌کنند.

وی یادآور شد: همچنین در پایه یازدهم رویکرد تدوین و تالیف درس علوم و معارف به سمت تدبر و فهم قرآن رفته و آموزش علوم قرآنی مبنای کار قرار دارد و دانش‌آموزان پایه دوازدهم نیز درس علوم و معارف قرآن را با رویکرد آموزش معارف قرآن و با موضوع انسان‌شناسی قرآن به صورت تفسیر موضوعی فرا می‌گیرند.

کد خبر 410792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha