شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رادیوگرافی‌های آشنای سیاه‌وسفید به زودی با اسکن‌های رنگی سه‌بعدی مشروح جایگزین می‌شوند که هر چیزی را از چربی و استخوان تا فلز و بافت نرم را نشان می‌دهند.

MARS

به گزارش وب‌سایت سی‌نت فیل و آنتونی باتلر، یک پدر و پسر دانشمند در نیوزیلند اسکن‌کننده پرتوی ایکس طیفی MARS را با اقتباس از یک تکنولوژی مورد استفاده در سازمان پژوهش هسته‌ای اروپا (سرن) خلق کردند.

سرن به خاطر برنامه‌اش برای شکار ذرات بوسون هیگز (Higgs boson) که «ذره خدا» هم نامیده می‌شود، با شتاب دهنده ذرات «تلاقی‌دهنده بزرگ هادرون» شهرت دارد.

این اسکن‌های سه‌بعدی رنگی اطلاعات پزشکی بسیار بیشتری را نسبت به رادیوگرافی معمول در اختیار می‌گذارند و از جمله چربی، کلسیم و شاخص‌های بیماری را با آنها می‌توان دید. این اسکن‌ها مانند سطح مقطع‌های سه‌بعدی آناتومی سه‌بعدی هستند که پوستشان برداشته شده باشد.

آنتونی باتلر، رادیولوژیست در دانشگاه اتاگو و کانتربری در بیانیه‌ای در این باره گفت:‌«تا به حال پژوهشگران گونه‌های کوچک اسکن‌کننده MARS را بررسی سرطان، سلامت مفصل و استخوان و بیماری‌های عروقی که باعث حمله قلبی و سکته مغزی می‌شوند، به کار برده‌اند.

اسکن‌کننده MARS تکنولوژی تراشه مدیپیکس (Medipix) تولیدشده در سرن را به کار گرفته است.

سرن در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌«مفهوم اولیه مدیپیکس مانند دوربینی عمل می‌کند که هر ذره منفردی را به پس از باز شدن یک شاتر الکترونیکی به یک پیکسل برخورد می‌کند، ثبت می‌کند.» این تکنولوژی باعث ایجاد «تصاویری با وضوح بالا، با کنتراست بالا و خیلی قابل‌اعتماد می‌شود» که برای استفاده از تصویربرداری پزشکی عالی هستند.

MARS ۲

شرکت MARS Bioimaging دارد این اسکنر را تجاری می‌کند. فیل باتلر نخستین کسی شد که با MRAS اسکن شد و تصاویر مبهوت‌کننده‌ای از مچ دست و قوزک پایش به دست آمد. این شرکت اکنون دارد با اسکن کردن بیماران ارتوپدی و روماتولوژی به سوی کارآزمایی بالینی حرکت می‌کند.

آنتونی باتلر می‌گوید اسکنر MARS تشخیص دقیق عوارض پزشکی از سرطان تا آرتریت را امکان‌پذیر خواهد کرد و اجازه طرح‌های درمانی شخصی‌شده‌تر را خواهد داد.

کد خبر 410581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha