همشهری آنلاین: دیوید کراننبرگ با حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های فانتزی نوشاتل در سوئیس اعتراف کرد در پنج سال گذشته کمتر از انگشتان دست به سینما رفته و به اعتقاد او سینما مرده است.

دیوید کراننبرگ

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين، فيلمساز سرشناس كانادايي كه يكي از پنج داور بخش بين‌المللي جشنواره نوشاتل است، به خبرنگاران گفت: «مدت‌هاست كه ديگر به سينما نمي‌روم و اينجا بيش از تمام پنج سال اخير در سينما فيلم ديدم. همراه داوران 16 فيلم ديديم كه به نظرم بسيار بيش از تعداد سينما رفتن‌هاي من در پنج سال گذشته است. از اين نظر، سينما براي من مرده و از بين رفته است.»

كراننبرگ 75 ساله كه اواخر تابستان امسال جايزه شير طلايي افتخاري را از هفتاد و پنجمين جشنواره فيلم ونيز دريافت مي‌كند، با اشاره به اينكه سينما به چيزي ديگر تبديل شده افزود: «هر چند فيلمسازي نمرده اما سينما ديگر آن آييني نيست كه مردم را براي يك هدف دور هم جمع كند.» او آخرين بار چهار سال پيش روي صندلي كارگرداني نشست و «نقشه‌هاي ستاره‌هاي سينما» را ساخت كه در جشنواره كن به نمايش درآمد و جايزه بهترين بازيگر زن را براي جولين مور به ارمغان آورد.

فيلمساز تحسين‌شده كانادايي در ادامه سخنان خود گريزي هم به شبكه نتفليكس زد و گفت: «آنها مي‌توانند براي اعضاي مختلف يك خانواده در يك خانه پيشنهادهاي متفاوت ارائه بدهند، چون مي‌دانند چه كسي چه چيزي مي‌بيند. البته وقتي نوبت به انتخاب ميان يك سريال يا يك فيلم مي‌رسد، اين ديگر يك تعامل چهره به چهره انساني است و ديگر خبري از الگوريتم يا محاسبه‌هاي رياضي نيست.»

كراننبرگ گرچه تا امروز با نتفليكس همكاري نكرده اما گفته مي‌شود در تدارك توليد سريالي تازه براي غول رسانه‌اي آمريكاست. او در نوشاتل در يك برنامه پرسش و پاسخ درباره نسبت ميان آثار خود و ادبيات شركت كرد و از علاقه‌اش به آثار ويليام باروز و ولاديمير ناباكوف خبر داد. كراننبرگ سريال‌هاي نتفليكس را به رمان تشبيه كرد و گفت: «به نظرم معادل سينمايي يك رمان مي‌تواند سريالي از نتفليكس باشد كه پنج يا هفت سال طول مي‌كشد.»

«مصرف‌شده» نخستين تجربه رمان‌نويسي كراننبرگ است كه سال 2014 منتشر شد و قرار است از سوي شبكه AMC به يك سريال تبديل شود. هر چند خود او نمي‌خواهد نقشي در نوشتن فيلمنامه داشته باشد و به احتمال فراوان در نقش تهيه‌كننده اجرايي يا مدير توليد ظاهر خواهد شد.

کد خبر 410565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha