پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تبدیل به خاطره انگیزترین جام جهانی برای ایرانی‌ها شد.

faghani alireza

 در کنار اینکه تیم ملی ایران با کسب ۴ امتیاز بیشترین امتیاز را در تاریخ فوتبال خود در جام‌های جهانی بدست آورد، جامعه‌ی داوری ایران هم بعد از سال‌ها که در جام جهانی داور وسط نداشت، حالا یک تیم داوری در جام جهانی دارد که تبدیل به پر افتخارترین تیم داوری قاره‌ی کهن شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت نود، تیم داوری ایران متشکل از علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری با قضاوت‌های خوب خود در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، موفق شدند برای قضاوت دیدار رده بندی این دوره‌ از رقابت‌های جام جهانی که بین دو تیم بلژیک و انگلیس برگزار می‌شود، انتخاب شوند.
به بهانه‌ی حضور تیم داوری کشورمان در دیدار رده بندی جام جهانی، بررسی کرده‌ایم علیرضا فغانی چه راهی را در جام جهانی طی کرده و در گذشته چه بازی‌های حساسی را در سطح بین‌المللی قضاوت کرده است.

  • داور فینال‌ها

علیرضا فغانی قضاوت در سه فینال ارزشمند جهان را تجربه کرده است. اولین فینال حساسی که فغانی در سطح بین‌المللی سوت زد به جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ استرالیا بر می‌گردد که او بعد از عملکرد قابل قبول در آن رقابت‌ها به عنوان داور فینال جام که بین دو تیم کره جنوبی و استرالیا برگزار می‌شد، انتخاب شد. بازی‌ای که در نهایت با پیروزی استرالیایی‌ها و اولین قهرمانی آن‌ها در آسیا همراه بود.

دومین فینال مهم فغانی که آن را سوت زد، اینبار در سطح جهانی اتفاق افتاد. او که حالا آخرین فینال جام ملت‌های آسیا را سوت زده بود، در بازی فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵ بین دو تیم بارسلونا و ریورپلاته که در ورزشگاه یوکوهامای ژاپن برگزار شد هم توانست قضاوت خوبی داشته باشد و دومین فینال خود را هم با موفقیت پشت سر بگذارد.

فغانی در سال ۲۰۱۶ بزرگترین اتفاق ورزشی یک ایرانی در فوتبال المپیک را رقم زد. او که دو فینال مهم را قضاوت کرده بود، در المپیک ۲۰۱۶ ریو هم به عنوان داور فینال المپیک که بین دو تیم برزیل و آلمان برگزار می‌شد، انتخاب شد. فغانی در حالی برای آن بازی انتخاب شد که در آن المپیک تا قبل از فینال، هم برای برزیل که قهرمان المپیک شد و هم برای آلمان سوت زده بود و توانست به خوبی فینال المپیک را هم قضاوت کند.

فغانی البته سابقه قضاوت در دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا را هم دارد، اما آن مسابقات رفت و برگشت برگزار شد و فغانی قضاوت کننده بازی رفت سال ۲۰۱۴ بین دو تیم الهلال عربستان و سیدنی وسترن استرالیا بود.

  • سه سکانس به یادماندنی

علیرضا فغانی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در هفت بازی از جمله بازی افتتاحیه رقابت‌های به عنوان داور چهارم حضور داشت و با تجربه‌ی حضور در جام جهانی، برای قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب شد.

علیرضا فغانی در کنار دو کمک خود رضا سخندان و محمدرضا منصوری اولین قضاوت خود در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را در دور اول بازی‌ها در مرحله‌ی گروهی و بازی بین دو تیم آلمان که قهرمان دوره‌ی گذشته جام جهانی بود و مکزیک پشت سر گذاشتند. دیداری که در نهایت با یک گل به سود مکزیکی‌ها به پایان رسید و تیم داوری کشورمان توانست نمره‌ی قبولی در آن بازی بگیرد. در صحنه‌ی گل مکزیک، سرعت فوق‌العاده علیرضا فغانی که در برگشت از سمت دروازه‌ی مکزیک به دروزاه‌ی آلمان، بالاتر از کیمیش مدافع راست آلمانی‌ها بود، مورد توجه یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمانی قرار گرفت که نشان از آمادگی خوب بدنی داور شناخته شده‌ی کشورمان داشت.

دومین بازی‌ای که فغانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه سوت زد بازی حساس دو تیم برزیل و صربستان بود. بازی‌ای که هر دو تیم شانس خوبی برای صعود از گروه خود داشتند که در نهایت با برتری برزیلی‌ها و حذف صربستان از جام جهانی همراه شد. تیم داوری کشورمان در آن بازی هم توانست عملکرد خوبی داشته باشد و نمره‌ی قبولی گرفت.

بعد از قضاوت خوب در بازی دو تیم برزیل و صربستان اتفاقی عجیب برای تیم داوری کشورمان افتاد. علیرضا فغانی به همراه دو کمک ایرانی خود ۳ روز بعد از این بازی قضاوت حساس‌ترین بازی مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی که بین دو قهرمان اسبق این رقابت‌ها بود را بر عهده گرفتند. فغانی به خوبی و با مدیریت بی نظیر توانست بازی دو تیم فرانسه و آرژانتین را که در اواخر بازی پر برخورد هم شده بود، قضاوت کند و بعد از قضاوت خوب آن بازی بود که خیلی از کارشناسان او را بخت اصلی قضاوت در فینال جام جهانی نامیدند.

علیرضا فغانی و یکی از کمک‌های او رضا سخندان بعد از قضاوت در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی، در مرحله یک چهارم نهایی جام هم حضور داشتند. در بازی دو تیم فرانسه و اروگوئه که با پیروزی فرانسوی‌ها همراه بود، فغانی به عنوان داور چهارم و سخندان هم به عنوان کمک داور ذخیره پیتانای آرژانتینی را همراهی کردند.

قضاوت در چهار بازی جام جهانی دستاورد مهمی برای فغانی و کمک هایش خواهد بود. آنها برای قضاوت در فینال هم شانس داشتند.

دیدار بلژیک و انگلیس شنبه شب برگزار خواهد شد.

کد خبر 410519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha