بهزاد رنجبر | خبرنگار: ارزش کل بورس تهران چهارشنبه تحت‌تأثیر جنگ تجاری که پیش‌بینی می‌شود موجب افت شدید ارزش محصولات معدنی و فلزی در جهان شود، یک میلیارد دلار کاهش یافت.

بورس

به گزارش همشهری، در مبادلات روز گذشته ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه معادن و فلزات در بورس تهران تحت‌تأثیر جنگ تجاری آمریکا به‌شدت کاهش یافت؛ به‌طوری که افت ارزش سهام شرکت‌های ملی صنایع مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، گل گهر و چادرملو و سرمایه‌گذاری امید که عمده‌ترین سرمایه‌گذاری هایش در بخش معادن وفلزات است بیش از 1000واحد اثر منفی روی شاخص بورس برجای گذاشت و در نهایت بورس تهران در مبادلات دیروز 8800میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار افت کرد و شاخص کل بورس تهران با 1.2درصد افت مواجه شد. دیروز همچنین شاخص بورس‌های چین و آمریکا هم افت کردند و اصلی‌ترین دلیل این افت، افزایش جنگ تجاری آمریکا و چین است که دیروز با وضع عوارض جدید روی 200میلیارد دلار از کالاهای چینی تشدید شد. به‌طور کلی جنگ تجاری اثر زیادی بر سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات در سراسر دنیا خواهد گذاشت.

  • اثرات جنگ تجاری

هم‌اکنون قیمت بسیاری از محصولات معدنی، فلزی و مواد خام در بازارهای جهانی مانند مس و روی وارد یک دوره نزول شده است که علت اصلی آن به جنگ تجاری چین و آمریکا بازمی‌گردد. همچنین برخی سیاست‌های اقتصادی آمریکا مانند افزایش نرخ بهره، باعث تقویت ارزش دلار شده است که این موضوع نیز روند نزول قیمت مواد خام و فلزات پایه در جهان را تشدید خواهد کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند اقتصاد چین در سال آینده به رشد 7درصدی خواهد رسید، اما جنگ تجاری که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه اروپا، کانادا و چین، با وضع تعرفه‌های جدید علیه کالاهای این کشور راه انداخته این موضوع را دچار تردید کرده است. در واقع چین برای رشد اقتصادی بیشتر به واردات مواد خام، محصولات فولادی و معدنی نیاز دارد اما افزایش تعرفه‌ها، در میزان رشد اقتصادی چین و به تبع آن میزان مصرف این محصولات ابهام ایجاد کرده است؛ در نتیجه تحت‌تأثیر این موضوع شرکت‌های تولید‌کننده محصولات معدنی و فلزات با افت ارزش در سطح دنیا مواجه شده‌اند.

  • فشار عرضه تحت‌تأثیر پارس

دیروز همچنین سهام شرکت پتروشیمی پارس برای نخستین بار در بورس عرضه شد و قیمت آن 14هزار و 400میلیارد تومان معادل 2میلیارد دلار تعیین شد. به این ترتیب این شرکت به پنجمین شرکت بزرگ بورس تبدیل شد. این عرضه موجب شد برخی سهامداران برای خرید سهام این شرکت که 5درصدش در بورس عرضه شده بود اقدام به نقد کردن و فروش سهام خود کنند تا به نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام این شرکت دست پیدا کنند؛ همین موضوع تا حدی بر فشار عرضه در بورس که تحت‌تأثیر فروش سهام گروه معادن و فلزات ایجاد شده بود، اضافه کرد.

کد خبر 410511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha