پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۹

همشهری آنلاین: یک بازبینی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بازیکنان تفریحی فوتبال نسبت به افراد غیر فعال میزان پایین‌تر کلسترول، فشار خون و ضربان قلب در حال استراحت و نیز توده چربی کمتری دارند.

soccer

به گزارش هلث‌دی نیوز یک بررسی جدید که نتایج ان در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان می‌دهد فوتبال در مقایسه با سایر اشکال ورزش مانند دویدن و زومبا به همان اندازه برای سلامت سودمند است و در عین حال سودمندی‌های اجتماعی، انگیزشی و رقابتی اضافی هم دارد.

پیتر کراستراپ، استاد ورزش و علوم بهداشتی در دانشگاه دانمارک جنوبی در ادنس و سرپرست این بررسی می‌گوید: «تمرین فوتبال یک روش کارآمد و با تاثیر گسترده در پیشگیری بیماری‌های سبک زندگی در تمام طول زندگی، مستقل از سن، جنس، میزان آمادگی بدنی یا مهارت‌های فوتبالی است.»

او می‌گوید: ‌«در مجموع، پژوهش‌های فراگیر نشان می‌دهد فوتبال سلامت‌بخش است، فوتبال تقریبا برای هر کسی در همه طول زندگی مناسب است.»

ورزش‌ مدت‌ها است که سنگ بنای رویکردهای درمانی غیر دارویی به طیفی از بیماری‌های تحت تاثیر عادات زندگی مانند فشارخون بالا، دیابت و تحلیل رفتن استخوان‌ها است. بسیاری از پژوهش‌های پیشین نیز رابطه میان ورزش‌های متناوب پرشدت با بهبود آمادگی قلبی- عروقی و رابطه تمرین‌های قدرتی با بهبود سلامت استخوان و عضلات را نشان داده‌اند.

پژوهشگران در این بررسی داده‌های مربوط به ۳۱ بررسی قبلا منتشرشده درباره اثرات فوتبال بر فشار خون، سرعت ضربان قلب در حال استراحت، ترکیب چربی بدن، سلامت سوخت‌وساز و توانایی جهش را بازبینی کردند. پژوهشگران در همه این بررسی‌ها به دنبال اندازه اثر فوتبال بر این جنبه‌های متفاوت سلامت گشتند و آن را با وضعیت افرادی که ورزش نمی‌کردند یا سایر اشکال ورزش را انجام می‌دادند، مقایسه کردند.

نتایج نشان داد که افرادی که فوتبال بازی می‌کنند، نسبت به افرادی که فعالیت جسمی ندارند، وضعیت بسیار بهتری از لحاظ فشار خون دارند.

هنگامی که پژوهشگران به عدد حداکثر فشار خون یا فشار خون سیستولی - یعنی نیرویی که خون را هنگام ضربان قلب به درون شریان‌ها می‌راند- توجه کردند، دریافتند که فوتبال با کاهش در حد میانگین ۴.۲ میلی‌متر جیوه در این فشار همراهی دارد.

در مورد عدد حداقل فشار خون یا فشار خون دیاستولی که نشان‌دهنده میزان فشار خون بر دیواره‌های شریان در زمان استراحت در میان ضربان‌های قلب است، نیز فوتبال با کاهش به طور میانگین ۳.۸۹ میلی‌متر جیوه همراه بود.

میزان این اثرات سودمند فوتبال بر فشار خون هنگامی که افرادی در نظر گرفته می‌شدند که فشار خون اندکی بالا رفته داشتند یا دچار پرفشاری خون ملایم بودند، حتی بیشتر بود.

انجمن قلب آمریکا پرفشاری خون یا فشار خون بالا را به صورت فشار سیستولی ۱۳۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر و فشار دیاستولی ۸۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر تعریف می‌کند.

فوتبال در افرادی که فشار خونشان اندکی بالا بود، اما به حد تعریف پرفشاری خون نمی‌رسید، فوتبال با کاهش ۱۰ میلی‌متر جیوه در فشار سیستولی و کاهش ۷ میلی‌متر جیوه در فشار دیاستولی همراه بود.

افرادی که دچار پرفشاری خون ملایم بودند و فوتبال بازی می‌کردند، نسبت به افراد بدون فعالیت جسمی به طور میانگین کاهش ۱۱ میلی‌متر جیوه در فشار سیستولی و کاهش ۷ میلی‌متر جیوه در فشار دیاستولی همراهی داشت.

در بازیکنان فوتبال همچنین نسبت به افراد غیر فعال سرعت ضربان قلب در حال استراحت حدود ۶ ضربان در دقیقه آهسته‌تر بود.

فقط معدوی از بررسی‌ها در این آنالیز فوتبال را با سایر اشکال ورزش مقایسه کرده بودند. این بازبینی نشان داد که فوتبال از لحاظ تاثیر سودمند بر فشار خون، چربی بدن، ضربان قلب، کلسترول بد یا LDL و کارکرد جهشی در مقایسه با یک برنامه دویدن یا حرکات موزون ورزشی زومبا کم نمی‌آورد. البته این بررسی تجربه‌ای کنترل‌شده نبود که تابه طور مستقیم اثرات سودمند فوتبال را ثابت کند.

آشکار است که فوتبال تنها راه برای فعالیت جسمی نیست، اما نتایج این بررسی نشان می‌دهد که فوتبال ممکن است یکی از بهترین گزینه‌ها برای ورزش باشد.

این سودمندی‌ها بهداشتی فوتبال در کنار محبوبیت، ارزان بودن و راحتی انجام و داشتن قواعد ساده آن را به گزینه‌ای عالی برای ورزش بدل می‌کند.

کد خبر 410461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =