دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

سال‌ها پیش، تابستان‌ها من و خواهر و برادرهایم با کره‌ی جغرافیایی بازی می‌کردیم. این کره‌ی جغرافیایی نقش قاره‌ها، اقیانوس‌ها و کشورهای دنیا را نشان می‌داد. آن را خیلی سریع می‌چرخاندیم.

دوچرخه شماره ۹۳۲

چشم‌هايمان را هم مي‌بستيم؛ خيلي جدي مي‌بستيم و انگشت اشاره‌‌ي خود را مي‌گذاشتيم روي كره‌ي جغرافيايي در حال چرخش.

با قدرت انگشت ما حركت كره‌ي جغرافيايي كُند مي‌شد و كمي بعد مي‌ايستاد. ما بوديم و انگشتمان و اين‌كه به كجا سفر خواهيم كرد؟ انگشت ما گاهي روي جزيره‌ا‌ي در اقيانوس آرام مي‌ايستاد. مثلاً جزيره‌ي «اسپريتوسانتو»، بعد جيغ مي‌كشيديم جزيره‌ي اسپريتو سانتو! گاهي هم تقدير ما اين بود كه به جزاير برمودا برويم و...

در اين سفرهاي روي كره‌ي جغرافيايي گاهي هم به كشورهايي مانند ويتنام يا فرانسه سفر مي‌كرديم و بعضي وقت‌ها در استراليا فرود مي‌آمديم. حالا خواهر و برادرانم مثل آن بازي، در نقاط گوناگون دنيا زندگي مي‌كنند، اما من هنوز به ياد كودكي‌هايم، در سايت‌ها‌ي سفر مي‌چرخم و سفرهاي مجازي خودم را ادامه مي‌دهم.

اين‌عنوان را اولين‌بار در برنامه‌ا‌ي مستند شنيدم: «گردشگري مجازي». بعدها از يك مدرس گردشگري شنيدم كه گردشگري مجازي از انواع مهم گردشگري محسوب مي‌شود. رحيم يعقوب‌زاده در كتاب گونه‌هاي گردشگري درباره‌ي گردشگري مجازي  مي‌نويسد:

«گردشگري مجازي يا گردشگري الکترونيک، صنعت جديدي است که عمري کم‌تر از 20 سال دارد. اين گردشگري به معناي حضور در سرزمين ديجيتالي اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌ي گسترده جهاني است که امکان مشاهده‌ي اطلاعات صوتي، تصويري و متني را از دنياي واقعي اطراف ما در اختيارمان مي‌گذارد.

دور دنيا با يک کليک، آرزويي بود که امروزه از مرحله‌ي آرزو به حقيقتي غير قابل انکار مبدل شده است. با استفاده از سايت‌هاي موزه‌ها و اماکن باستاني جهان، مي توان به دنياي اطلاعات متني و تصويري از نمادهاي تاريخ باستان دست يافت.»

او مي‌نويسد: «برخي از وب‌سايت‌هاي دولتي در اينترنت، امروزه سيستم‌هاي دوربين شهري خود را به سرزمين ديجيتال نيز پيوند داده‌اند. با اين دوربين‌ها مي‌توانيد شهرهاي مختلف را به‌صورت زنده مشاهده کنيد و حتي از آن‌ها عکس يادگاري بگيريد.»

گردشگري مجازي يعني حضور غير فيزيكي در مكان‌هاي ديدني دنيا. با تصويرهاي پانوراماي 360 درجه، مي‌توانيد به صورت مجازي به سفر برويد.

تور مجازي، با تكيه بر فناوري‌هاي پيشرفته، سفر و ديدار مجازي را از جاهاي ديدني فراهم مي‌كند. در واقع اين تورها به مشتريان خود امکان مي‌دهند كه به‌طور مجازي از محيط‌هاي واقعي ديدن كنند. تور مجازي قابليتي مابين عکس و فيلم را به خدمت مي‌گيرد تا ما بتوانيم از راه دور، مكان‌هاي مورد علاقه‌ي خود را ببينيم.

وسعت ديد در پانوراماي 360درجه، وسيع‌تر از عکس‌هاي معمولي است. خروجي اين تکنيک هم‌چون فيلم است، ولي با اين تفاوت که کنترل دوربين در دست مخاطب است و او مي‌تواند تصور کند که در فضايي ايستاده است و به هرطرف که بخواهد مي‌تواند رو کند، در آن زوم کند و سوژه را با جزئيات بيش‌تري مشاهده کند.

البته دوربين‌هايي هم هستند كه با فناوري هولوپورتيشن به انجام سفر مجازي خيلي كمك مي‌كنند. مسافر مجازي، با روي چشم‌گذاشتن‌ چنين دوربيني، مي‌تواند سفر متفاوتي را به جاهاي مختلف دنيا تجربه كند.

 

  • ستاد گردشگري شهر تهران

در ايران هم سايت‌هايي براي معرفي مكان‌هاي ديدني وجود دارد. مثلاً مكان‌هاي ديدني تهران را مي‌توانيد در سايت visit.tehran.ir ببينيد. شما با مراجعه به اين سايت به‌راحتي مي‌توانيد مكان‌هاي تاريخي، پارك‌ها، مكان‌هاي مذهبي مهم و... را ببينيد. 

در اين سايت مي‌توانيد به‌طور مجازي، در تهران گردش كنيد، سردر باغ ملي را ببينيد يا خيابان سي‌تير را رصد كنيد كه غروب‌ها مناسب گردش و پياده‌روي است...

کد خبر 410385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha