تازه‌ترین گزارش هفتگی بانک مرکزی از شاخص گروه خوراکی‌های پرمصرف در سطح شهر تهران، از نمایان شدن اثر روانی و واقعی نوسان نرخ ارز بر برخی اقلام خوراکی پرمصرف وارداتی شامل برنج وارداتی غیرتایلندی، موز، چای خارجی و حتی روغن حکایت دارد.

به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد حتی عرضه گوشت قرمز با سیاست تنظیم بازار هم نتوانسته مانع از رشد قیمت‌ها نسبت به سال گذشته شود. البته در این میان رشد 148درصدی قیمت هندوانه هم جای تامل دارد که ازجمله دلایل آن را می‌توان به کاهش تولید در اثر کم‌آبی و عرضه آن به بازار تحت‌تأثیر مشکلات در حمل‌ونقل جاده‌ای پس از اعتراض‌های اخیر کامیون‌داران دانست.

بانک مرکزی می‌گوید در هفته دوم تیرماه امسال نسبت به هفته دوم تیرماه پارسال قیمت همه گروه‌های کالایی پرمصرف به جز گوشت مرغ در سبد مصرفی تهرانی‌ها افزایش یافته و میوه‌های تازه با 52.3درصد و تخم‌مرغ با 47.1درصد افزایش بیشتر از سایر کالاها گران شده است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در هفته منتهی به 15تیرماه امسال در مقایسه با هفته مشابه پارسال قیمت خُرده‌فروشی لبنیات ۱۲.۵ درصد، برنج ۵.۷ درصد، حبوب ۱.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۱۵.۱ درصد، گوشت قرمز ۲۳.۹ درصد، قندوشکر ۱.۳ درصد، چای ۱۹.۳ درصد، روغن نباتی ۸۷ درصد رشد داشت؛ البته نرخ گوشت مرغ ۳.۱درصد در این دوره زمانی کاهش داشته است.

  • کره پیشتاز لبنیاتی‌ها

بانک مرکزی در ارزیابی قیمت هفتگی گروه کالایی لبنیات به رصد قیمت 6قلم کالای پرمصرف شامل پنیر پاستوریزه و غیرپاستوریزه، ماست پاستوریزه و غیرپاستوریزه، کره و شیر پاستوریزه می‌پردازد.

در تازه‌ترین گزارش منتشر شده کره پاستوریزه پیشتاز رشد قیمت‌ها در گروه لبنیات بوده که رشدی 52.5درصدی نسبت به هفته مشابه پارسال داشته و البته پنیر غیرپاستوریزه هم افزایشی 19.4درصدی را تجربه کرده است؛ در بازه زمانی یادشده پنیر پاستوریزه در بسته 450گرمی تنها 1.1درصد گران‌تر شده است.

  • حرکت معکوس مرغ و تخم‌مرغ

هفته دوم تیرماه امسال برای فعالان صنعت و بازار مرغداری ایران متفاوت رقم خورد به‌گونه‌ای که هر شانه تخم‌مرغ 2کیلویی در هفته یادشده با رشدی 47.1درصدی نسبت به‌مدت مشابه پارسال 14هزار و 508تومان خرید و فروش شد؛ درحالی‌که در همین مدت گوشت مرغ ارزان‌تر از پارسال بود و با 3.1درصد کاهش، هر کیلوگرم گوشت مرغ به‌طور متوسط در سطح شهر تهران 7هزار تومان فروخته شده است.

  • چای گران و قند ارزان

تهرانی‌ها در هفته دوم تیرماه امسال نسبت به هفته دوم تیرماه پارسال چندان متوجه افزایش قیمت قندوشکر نشدند؛ به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم قند با 6دهم درصد افزایش قیمت اندکی بیش از 4هزار تومان و هر کیلوگرم شکر هم با 2.1درصد رشد 3هزار و 530تومان فروخته شده است. این در حالی بود که یک بسته نیم کیلویی چای خارجی با 19.3درصد افزایش در این بازه زمانی 27هزار و 665تومان به‌طور متوسط قیمت خورده است. بانک مرکزی هیچگاه در گزارش هفتگی‌اش به بررسی قیمت چای داخلی اشاره نمی‌کند.

  • حکایت برنج، روغن و گوشت قرمز

بانک مرکزی می‌گوید در هفته دوم تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال هر کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی 45درصد گران‌تر شده درحالی‌که برنج ایرانی درجه یک در این مدت 4.3درصد و برنج ایرانی درجه دو نیز 4دهم‌درصد گران شده است. از سوی دیگر هر حلب 5کیلویی روغن نباتی جامد در این مدت 16.3درصد و هر لیتر روغن مایع نیز 5.9درصد رشد قیمت داشته است. تهرانی‌ها در هفته دوم تیرماه امسال نسبت به هفته دوم تیرماه پارسال به‌طور میانگین هر کیلوگرم گوشت گوسفند بااستخوان را بیش از 56هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله بدون استخوان را حدود 47هزار تومان خریده‌اند.

  • نبض قیمت‌ها در راسته میوه‌فروش‌ها

شهروندان تهرانی در هفته دوم تیرماه شاهد گران‌شدن کم‌سابقه قیمت میوه‌های تازه بودند و جالب اینکه برای هر کیلوگرم هندوانه 148درصد بیشتر از پارسال هزینه کرده‌اند؛ یعنی هر کیلوگرم هندوانه در سطح شهر تهران در هفته دوم تیرماه امسال 2430تومان بوده است. در این مدت هر کیلوگرم گیلاس 84درصد، خربزه 70درصد، موز 47.7درصد، طالبی 40درصد، هلو حدود 15درصد و انگور نیز 12درصد گران‌تر از پارسال قیمت خورده است.

در بین گروه سبزی‌های تازه نیز بیشترین رشد قیمت مربوط به خیار با 42.7درصد، بادنجان 36.7درصد و لوبیا سبز 31.6درصد بوده درحالی‌که پیاز 35.6درصد و سیب‌زمینی اندکی بیش از 16درصد ارزان‌تر از پارسال فروخته شده است. در گروه حبوبات هم بیشترین رشد قیمت مربوط به لوبیا سفید با 10و لوبیا قرمز با 9درصد بوده و درحالی‌که لوبیا چیتی 7درصد گران‌تر شده اما نخود، لپه، عدس و لوبیا چشم‌بلبلی ارزان‌تر شده است.

نمودار۵

کد خبر 410381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha