ابراهیم جلالیان -خبر‌نگار: سه‌ماه از ارجاع طرح حضور اقلیت‌ها در شوراهای‌ شهر و روستا به مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و یک سال از رأی مردم یزد به سپنتا نیکنام می‌گذرد و هنوزعضویت سپنتا نیکنام عضو منتخب زرتشتی شورای شهر یزد در این شورا بلاتکلیف است.

تشخیص مصلحت

این بلاتکلیفی پس از حدود یک‌سال از انتخابات شوراهای شهر وروستا قرار بود این هفته تعیین تکلیف شود اما این بار هم خبری از رأی‌گیری در این رابطه رسانه‌ای نشد. آخرین جلسه مجمع روز شنبه 16تیرماه برگزار شد.یک منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهری گفته است: موضوع سپنتا نیکنام دوبار در مجمع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته اما نوبت به رأی‌گیری در این‌باره نرسیده‌است.

وی طرح موضوع نیکنام در صحن علنی مجمع را روزنه امیدی برای توافق نهایی در این باره می‌داند. محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شورای مجلس هم روز گذشته اما گفته: طرح اصلاح قانون شوراها (حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراها و موضوع عضویت سپنتا نیکنام) نخستین دستور جلسه بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سپنتا نیکنام عضو زرتشتی منتخب شورای شهر یزد در انتخابات 29اردیبهشت‌ماه سال گذشته است که عضویتش در شورا با شکایت علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات این شهر وحکم شعبه 45دیوان عدالت اداری به حالت تعلیق درآمده بود. این در حالی است که نیکنام در سال ۱۳۹۲ در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد عضویت داشته و حتی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این شورا هم بوده است.

نیکنام بعد از حکم دیوان عدالت اداری تا امروز در جلسات شورا به‌علت مرخصی حاضر نمی‌شد. دیوان عدالت اداری با استناد به حکم فقهی شورای نگهبان مبنی بر اینکه «در شهرهای دارای اکثریت مسلمانان یک اقلیت نمی‌تواند برای اکثریت تصمیم بگیرد» رأی به تعلیق عضویت نیکنام داده‌است. گفت‌و‌گوی همشهری با نیکنام را بخوانید:

  • مجلس و دیگر نهاد‌ها در این مدت به حل شدن مسئله شما کمکی کرده‌اند؟

پیگیری‌های عزیزان در تمام سمت‌ها و جایگاه‌ها اگر نبود مسئله بررسی حضور اقلیت‌ها در شورا‌های شهر و روستا به اینجا نمی‌رسید. معتقدم که یک عزم ملی پشت این مسئله بوده است. نکته مهم در این خصوص حمایت رسانه‌ها بوده است که از اقلیت‌ها دفاع کرده‌اند. در این رابطه دولت، مجلس و شورای‌عالی استان‌ها هم کمک کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که ما اگر بخواهیم به نتیجه برسیم می‌توانیم برسیم و همین کنار هم بودن ما ایرانی‌ها در این مسئله این موضوع را اثبات کرد.

  • آقای کولیوند رئیس کمیسیون شوراها گفت‌وگویی کرده و گفته است این طرح در جلسه مجمع آینده بررسی می‌شود. اتفاق خاصی افتاده است؟

آنطور که من اطلاع دارم در روند بررسی این طرح قبلا کمیسیون قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف اما کمیسیون سیاسی موافق بوده‌اند. ظاهرا با حمایت‌های مجلس و مذاکراتی که صورت گرفته و از سویی تدبیری که مجمع در این مسئله داشته کمیسیون قضایی هم رضایت داده است. با این اتفاق به‌نظر من کار بزرگی شده است و جای امیدواری است. آقای کولیوند در مصاحبه‌ای که داشتند به قانون مصوب سال 75اشاره کرده‌اند.

براساس تبصره یک‌ ماده 26این قانون «اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی» نیز می‌توانند در شورای شهر حضور داشته باشند. بدین‌ترتیب امیدوارم همانطور که ایشان گفتند نه‌تنها موضوع من که موضوع حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر حل شده باشد.

  • درخصوص رأی‌آوری و عضویت شما در شورای شهر یزد یک شکایت هم به دیوان عدالت اداری صورت گرفته بود. آن شکایت به کجا رسید؟

درخصوص حضور من در شورای شهر یک شکایت شخصی صورت گرفته بود که البته شکایت ازمن هم نبود و شاکی فردی به نام آقای باقری بود و مشتکی‌عنه فرمانداری و هیأت نظارت بر انتخابات یزد بوده است. موضوع این شکایت من بوده‌ام اما شکایت از من نبوده است.

  • خب همان شکایت الان به کجا رسید؟ اتفاق جدیدی برای آن رأی نیفتاده است؟ براساس آن اگر حکم تعلیق شما اصلاح می‌شد شما در جلسات حضور پیدا می‌کردید.

براساس همان رأی دیوان عدالت اداری بود که حکم تعلیق من صادر شده بود و من در جلسات شورای شهر یزد حضور پیدا نمی‌کنم. از جزئیات این موضوع نیز بی‌خبرم.

  • برخی از حقوقدانان می‌گفتند براساس تبصره الحاقی ماده 8قانون شوراها ‌احتمال جایگزینی عضو علی‌البدل به جای شما قوت گرفته است. نظر شما در این رابطه چیست؟

چیزی که من از آن خبر دارم این است که ظاهرا این تبصره شامل حال من نشده و به جای من از عضو علی‌البدل دعوت نشده است. مسئولان استانی هم در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند. بنابر این حضور عضو علی‌البدل در شورا به جای بنده منتفی است.

  • موافقت با حضور شما در شورا فکرمی‌کنید چه پیامی داشته باشد؟ حضور شما بعد از مدتی به یک معضل سیاسی هم تبدیل شد.

به‌نظر من هرچه بیشتر از این موضوع بگذرد حس یأس بیشتری به جامعه منتقل می‌شود. درست است که موضوعات بسیار مهم‌تری از پرونده من در کشور وجود دارد و باید برای آن چاره‌جویی شود. از مسائل سیاسی و اقتصادی گرفته تا بسیاری از موضوعات دیگر که امروز در شرایط کشور اولویت هم دارند اما در همین شرایط اگراین طرح به نتیجه برسد پیام امیدبخشی برای جامعه خواهد داشت.

  • بالاخره مردم یزد به شما رأی دادند. اقداماتی صورت گرفت و شما در شورا حضور پیدا نکردید و عضویت شما به حالت تعلیق درآمد، با این فضایی که شکل گرفت اقبال مردم به شما چگونه شد؟ نظرشان الان نسبت به شما چگونه است؟

اقبال مردم دو چندان که چه عرض کنم، ده چندان شده است و به من لطف دارند. خواهران و برادران مسلمان و غیرمسلمانی که به من رأی دادند به‌دنبال همگرایی وحدت میان اقلیت‌ها و اکثریت جامعه بودند. این پیام مهمی است.کاش کسی پیدا شود و این مسئله را ریشه‌یابی کند که چرا سپنتا نیکنام زرتشتی در شهر یزد باید رأی پنجم و هفتم را بیاورد. این یعنی مردم می‌خواهند در کنار هم مسالمت‌آمیز زندگی کنند. پیام وحدت دارند.

کد خبر 410375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha