همشهری آنلاین: مدیر کل زندان‌های استان تهران در باره وضعیت تعدادی از زندانیان مشهور، خودکشی در زندان، توضیحاتی ارائه کرد.

مصطفی محبی مدیر کل زندان‌های استان تهران

مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران با در خصوص وضعيت زندان‌هاي استان تهران با ايسنا گفت‌وگو كرد كه خلاصه آن بدين شرح است:

سال گذشته بیش از چهار هزار مورد بازدید از زندان‌ها توسط قضات استان انجام شده است. هیات‌های نظارت و بازرسی حقوق شهروندی دادگستری تهران و قوه قضاییه نیز از زندان‌ها بازدید می‌کنند. در سال ۹۶، هفتاد نفر از هیات‌های خارجی و ۲۶ نماینده مجلس از زندان‌ها بازدید کردند.

در استان تهران ۷ زندان از جمله زندان فشافویه، قرچک ورامین، ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ، اوین، کانون اصلاح و تربیت، شهر ری، دماوند و در استان البرز دو زندان رجایی شهر و قزل حصار را داریم.

بیش از ۲۴۰۰ محکوم مالی در زندان‌ها داریم که فقط برای مهریه و نفقه در زندانند.

زمانی که جا و امکانات نیست، ما مجبوریم در طرح طبقه بندی‌مان اوین را بازداشتگاه بدانیم ولی از اوین به عنوان زندان استفاده کنیم. ما در اوین غیر از افغان‌ها و پاکستانی‌ها، زندانیان خارجی را هم نگه میداریم و نمی‌توانیم آنها را جای دیگری ببریم.

عدم تکمیل دو زندان از زندان‌های تهران بزرگ به دلیل کمبود منابع مالی است. ما در برخی از زندان‌های تهران به لحاظ کمبود جا، کف خواب داریم، مثل ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ. با بودجه‌ای که به ما داده شده است حدود ۹۰ درصد کار یکی از زندان‌های استان تهران در حال تکمیل است و ان‌شاءالله با راه انداری آن، کف خواب در زندان تهران بزرگ نخواهیم داشت.

آقای سینا قنبری در بازداشتگاه و در قرنطینه در ساعت ۲:۳۰ بامداد به لحاظ مشکلات شخصی، خودش را در سرویس بهداشتی به دار آویخت. آیا این دست ماست؟ ما چه باید کنیم؟ ما باید در طول شبانه روز، آنقدر نیرو داشته باشیم که هر 15 دقیقه یکبار سرویس‌های بهداشتی را چک کنیم که این عملی نیست.

خودکشی زندانیان به دلیل رفتار زندانبان یا کمبود زندان نیست بلکه خودکشی آنها به دلیل مشکلات روحی و شخصی شان است. آقای سید امامی هم در سرویس بهداشتی خودکشی کرده بود.

‌وضعیت حمید صفت با نظریه پزشکی از قرار بازداشت موقت به قرار وثیقه تغییر کرد و در نهایت با وثیقه آزاد شد. هیچ امتیاز خاصی برای او در نظر گرفته نشد.

وحید مرادی در سوابقش حدود ۲۰ تیر خورده است و ۱۳ مورد سابقه ضرب و جرح دارد. طبیعتا این شخص زمانی که وارد زندان می‌شود، می خواهد رفتارهای قانون گریزش را در زندان عملی کند. ماجرا از این قرار بود که وحید مرادی در سلولش با بقیه زندانیان درگیر می‌شود و بقیه را مجروح می‌کند و آنها هم از طریق تیزی به قلبش، او را به قتل می‌رسانند.

زندانيان از فلزات کولر و تخت‌ها و از هر نوع جنسی که در اختیارشان هست حتی با قاشق و چنگالی که برای غذاخوردن در اختیارشان قرار می‌گیرد، تیزی (وسیله برنده) درست می‌کنند؛ ضربه‌ای که به وحید مرادی زده بودند از همین چیزها بود.

عمده زندانیان رجایی شهر متهم و محکوم به قصاص و اعدام با جرایم خشن و سازمان دهی شده هستند و طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

نسرین ستوده و هنگامه شهیدی در حال حاضر در بازداشت هستند.

بازداشتگاه كهريزك تعطیل شد و دیگر بازداشتگاه نیست. نیروی انتظامی با ستاد مواد مخدر در حال هماهنگی است که معتادین متجاهر را برای نگهداری به آنجا منتقل کند. کما اینکه ما در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ معتاد متجاهر را در فشافویه نگه می‌داریم.

همه زندانیان برای ما یکسانند. مهدی هاشمی در بند عمومی است ولی بابک زنجانی به لحاظ مراوات و رفت و آمد زیاد قضایی و به جهت تحقیقات در زندان در جای خاصی نگهداری می‌شود.

آقای بقایی در شرایط مناسب و کاملا انسانی در بازداشتگاه اوین نگهداری می‌شود. 

آقای مرتضوی را به دلیل اینکه نمی‌توان وی را در کنار دیگر زندانیان نگه داشت، در بند ۲۴۱ اوین در حال گذراندن حبس است.

محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم هم زندان بود البته به دلیل بیماری‌هایی که داشت، نسبت به بقیه زندانیان بیشتر مرخصی می‌آمد.

تعداد زیادی از متهمان حتی محکومان سیاسی برای پزشکان خصوصی شان باید مدام اعزام شوند، در این موارد قوه قضاییه بسیار مظلوم است. کسانی که علیه جمهوری اسلامی مدام حرف می زنند و بوق و کرنا راه می اندازند کسانی هستند که با همه امکانات مدام اعزام می‌شوند. افراد خاص تا می‌گویند دل درد دارند برای اینکه اتفاقی برای آنها نیفتد سریع اعزامشان به بیمارستان انجام می شود.

از موضوع" محکومیت ۵ نفر از زنان دراویش به حبس طولانی مدت" بی‌اطلاعم. ما در پروسه کاری اعلام محکومیت فقط مجری ابلاغ اوراق قضایی هستیم و موضوع را رصد نمی کنیم که احکام چیست.

دکتر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها موضوع انتقال زندان اوين را پیگیری می‌کند.

قریب به دو هزار نفر در زندان‌های استان تهران و در کارگاه‌هایی همچون خیاطی، سراجی، نجاری، چاپ، مونتاژ قطعات خودرو، فلزکاری، پرس کارتن، صنایع چوب، فرفوژه، تابلوسازی، گلخانه و ورمی کمپوست مشغول به کارند.

آمار ورودی و خروجی زندانیان به زندان‌های استان تهران با توجه به تاکیدات ریاست قوه قضاییه و پیگیری دادستان‌ها و روئسای محترم دادگستری‌ها افزایش آنچنانی ندارد ولی کاهش هم نداشته است.

کد خبر 410351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha