همشهری آنلاین: برت کاوانا، قاضی ۵۳ ساله محافظه‌کار از سوی دونالد ترامپ نامزد عضویت در دیوان عالی ایالت متحده شده است.

ترامپ یک قاضی محافظه‌کار را برای دیوان عالی پیشنهاد کرد

به گزارش دويچه وله، ترامپ در مراسم معرفی کاوانا در کاخ سفید او را نامزدی با توانایی بی‌عیب و نقص توصیف کرد و گفت: «او در سراسر جهان به عنوان یکی از بهترین و هوشیارترین مغزهای متفکر حقوقی زمان ما به شمار می‌رود.»

قضات دیوان عالی نقشی تعیین‌کننده در تفسیر قانون اساسی آمریکا ایفا می‌کنند. پیشنهاد برت کاوانا می‌تواند توزیع قدرت در دیوان عالی را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. عضویت این قاضی محافظه‌کار باید به تأیید مجلس سنا برسد.

دیوان عالی آمریکا، عالی‌ترین نهاد قضایی و مرجع تفسیر قانون اساسی آمریکا به شمار می‌رود که مجموعا از ۹ قاضی تشکیل شده است. قضات دیوان عالی از سوی رییس‌جمهور انتخاب می‌شوند و سپس از سوی سنا رأی اعتماد دریافت می‌کنند.به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

تا زمانی که یک قاضی طبق درخواست شخصی تقاضای بازنشستگی ندهد، به صورت مادام‌العمر در این سمت باقی خواهد ماند.

اکثریت مجلس سنا با ۵۱ رأی به ۴۹ رأی در اختیار محافظه‌کاران است.

از آنجایی که جان مک‌کین، سناتور محافظه‌کار در ماه‌های گذشته به دلیل بیماری قادر به شرکت در رأی‌گیری‌ها نبوده، در صورت یکپارچگی دموکرات‌ها در اعطای رأی عدم اعتماد به کاوانا، تنها یک رأی مخالف در جبهه‌محافظه‌کاران کافی است تا عضویت کاوانا در دیوان عالی رد شود.

  • موضع مناقشه‌برانگیز

در حال حاضر دو سناتور محافظه‌کار سوزان کالینز و لیزا مورکاوسکی در کانون توجه قرار دارند. این دو پیش‌تر در رابطه با موضوع مناقشه‌برانگیز سقط جنین نظری بر خلاف دیگر هم‌حزبی‌‌های خود دارند و از حق زنان برای پایان دادن به بارداری حمایت می‌کنند.

کاوانا گفته قصد دارد بلافاصله با این دو سناتور در این زمینه گفتگو کند. بنا بر یک حکم تاریخی دیوان عالی آمریکا در سال ۱۹۷۳ سقط جنین در این کشور قانونی است.

کالینز چند روز پیش از معرفی کاوانا به عنوان نامزد دیوان عالی گفته بود، به هر نامزدی که به دنبال لغو این حکم باشد، رأی منفی خواهد داد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در مجلس سنا، از کاوانا به عنوان یک "گزینه عالی" نام برد. با این حال برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه نسبت به عضویت این قاضی محافظه‌کار در دیوان عالی ابراز تردید کرده‌اند. رند پال، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی با انتشار توییتی نوشته با "ذهنیتی باز" از جلسات بحث در مورد سوابق کاوانا و همچنین گفتگوی شخصی با او استقبال می‌کند.

کاوانا از سال ۲۰۰۶ به قاضی فدرال در دادگاه استیناف حوزه واشنگتن دی‌سی فعالیت دارد. او همچنین یکی از دستیاران قاضی کنت استار در ماجرای تحقیق در مورد پرونده رسوایی جنسی بیل کلینتون بود. کاوانا به عنوان وکیل در کاخ سفید در زمان جرج دبیلو بوش فعالیت داشت.

این قاضی محافظه‌کار در سال ۲۰۰۹ در مقاله‌ای استدلال کرده بود، از نظر وی رؤسای جمهور باید در دوران خدمت در مقابل تحقیقات جنایی و مدنی مصون باشند.

برخی ناظران می‌گویند احتمالا این نظریه یکی از دلایل ترامپ برای معرفی کاوانا برای پست قضاوت در دیوان عالی بوده، به ویژه آنکه تحقیقات رابرت مولر، رییس شورای ویژه تحقیقات در مورد دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا همچنان جریان دارند.

کاوانا به عنوان جانشین آنتونی کندی معرفی شده است. آنتونی کندی یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا چندی پیش اعلام کرد در پایان ماه ژوئیه قصد بازنشستگی دارد.

او که تقریبا ۸۲ سال دارد، هر چند یک قاضی محافظه‌کار به شمار می‌رود، اما در طول دوران ۳۰ ساله قضاوت در دیوان عالی، در چند پرونده جنجالی نظیر حق سقط جنین همسو با قضات لیبرال رأی داده بود.

کد خبر 410340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha