همشهری آنلاین: مدیرکل هواشناسی استان البرز گفت: سال ۹۰ خط خشکسالی دقیقاً بر روی پلنگ‌آباد اشتهارد قرار داشت اما امروز این خط بر روی تاج سد کرج قرار دارد.

خط خشکسالی از پلنگ‌آباد به سد کرج رسید

به گزارش ايسنا، منصور رحمانیان با انتقاد از مدیریت نشدن منابع آب گفت: 93 درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و همین باعث شده چاه‌هایی که تا سال 90، 75 متر عمق داشت الان به عمق 300 متری برسند، در چنین وضعیتی سوال اینجاست که چرا هنوز کشت غرق‌آبی انجام می‌شود و چرا کشاورزی به سمت کشت گلخانه‌ای نمی‌رود.

رحمانیان با بیان این که سه درصد منابع آب کشور در بخش شرب مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: 38 درصد آب‌های شرب در شبکه توزیع هدر می‌رود. سه درصد منابع آب کشور در بخش صنعت مصرف می‌شود و یک درصد نیز به بخش‌های متفرقه مربوط است.

مدیرکل هواشناسی استان البرز تصریح کرد: سال 90 خط خشکسالی دقیقاً بر روی پلنگ‌آباد اشتهارد قرار داشت اما امروز این خط بر روی تاج سد کرج قرار دارد. این خشکسالی چند مرحله را طی کرده که به اینجا رسیده است؛ خشکسالی ابتدا با مرحله خشکسالی هواشناسی آغاز می‌شود سپس به مرحله هیدرولوژیک وارد می‌شود پس از آن به مرحله خشکسالی کشاورزی می‌رسد و بعد خشکسالی تبعات اقتصادی و اجتماعی نیز به دنبال دارد.

این مسئول در توضیح این مراحل خاطرنشان کرد: خشکسالی هواشناسی یعنی نرمال بارش در یک سال از نرمال 30 ساله کمتر باشد؛ خشکسالی هیدرولوژیک زمانی است که دیگر آب در پشت سدها وجود ندارد یا کم است و مجبور به جیره‌بندی آب می‌شویم.

وی ادامه داد: در این شرایط آبی برای کشاورزی نیز وجود ندارد و زمین‎های کشاورزی لم‌یزرع می‌شود که به آن خشکسالی کشاورزی گفته می‌شود؛ این وضعیت خشکسالی اقتصادی را نیز در پی دارد و بر اثر آن سطح زیر کشت، الگوی کشت، فرآوری محصولات توسط کارخانجات و ... دچار اختلال می‌شود.

رحمانیان افزود: در مرحله نهایی که از آن به عنوان خشکسالی اجتماعی یاد می‌شود؛ مردم دست به اعتراض می‌زنند که در هشتگرد هم شاهد چنین وضعیتی بودیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی یک پدیده خزنده است و در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد گفت: وضعیت امروز ما طی 20 سال رخ داده و اگر قرار باشد درست شود 20 سال طول می‌کشد.

رحمانیان تصریح کرد: ما در طول این سال‌ها همه چیز را خشک کردیم؛ با وجود کم‌آبی سطح زیر کشت را افزایش دادیم؛ بدون توجه به توسعه پایدار و توان اقلیمی به ساکن کردن جمعیت در مناطق اطراف پایتخت دست زدیم؛ منطقه 22 تهران یکی از نمونه‌های این وضعیت است.

این مسئول ادامه داد: تا چند سال پیش خشکسالی ما فقط بر اساس بارش بود اما امروز تبخیر و تعرق هم در حال بیچاره کردن ماست، چون سطح زیر کشت را بدون توجه به روش‌های جدید بالا بردیم؛ هنوز در هوای آزاد به صورت غرق‌آبی گندم می‌کاریم؛ هر یک کیلوگرم هندوانه به 400 کیلوگرم آب نیاز دارد و ما بی‌توجه به این موضوع هندوانه می‌کاریم.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر به بازچرخانی آب هم توجهی نکرده‌ایم و در چنین وضعیتی فاضلاب ارزشمندی که می‌توان با تصفیه آن بخش زیادی از آب مورد نیاز برای کشاورزی و صنعت را تامین کرد از دست می‌رود، با این تفاصیل، پیش‌بینی می‌شود استان البرز امسال در خشکسالی ضعیف و متوسط باقی بماند.

کد خبر 410306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha