علی جواهری- خبرنگار: سنگ‌های روی هم انباشته شده در کنار ساختمان‌های سر به فلک کشیده، اطراف میدانی که نام کتاب را بر خود دارد، نمایی منحصربفرد از توسعه شهری را به نمایش می‌گذارد؛

شهر

شهری که رشد روزافزونش مشکلات ریز و درشتی را به وجود می‌آورد. راه‌حل رفع این مشکلات هم به تدبیر مسئولان بستگی دارد تا شهر را به محلی برای آسایش شهروندان تبدیل کنند.

سال‌هاست مشکل اهالی شمال میدان کتاب در تکه دوم پایتخت مزاحمت‌های وقت و بی‌وقت سنگفروشانی است که در شمال غربی میدان فعالیت می‌کنند. با وجود درخواست‌های متعدد شهروندان و شورایاران محله آسمان‌ها از مسئولان برای جابه‌جا کردن این صنف که به شکل غیرقانونی در بافت مسکونی فعالیت می‌کنند،

مزاحمت‌های این سنگفروشان همچنان ادامه دارد. وقتی به درخواست اهالی برای تهیه گزارش به بلوار فرحزادی رفتیم با یک نگاه اجمالی به تمام مشکلاتی که اهالی محله با آن روبه‌رو هستند پی بردیم. اختلاف بین اهالی و کاسبان آنقدر عمیق است که به توصیه اهالی برای عکاسی و تهیه گزارش باید با احتیاط عمل می‌کردیم، چون هر لحظه احتمال درگیری و برخورد وجود داشت.

سنگفروشان، یک راسته را در بلوار فرحزادی اشغال کرده‌اند. هرازگاهی صداهای گوشخراش از برش سنگ به گوش می‌رسد. سنگ‌هایی که قامتشان از قدبلندترین آدم هم بلندتر است جلو مغازه‌ها انباشته از سنگ و مانع تردد شهروندان بسیار است.

«سیدحسین کاتبی» دبیر شورایاری محله آسمان‌‌ها از پیگیری‌های متعدد برای ما می‌گوید و ابراز تأسف می‌کند که هنوز راسته سنگفروشی به عنوان یکی از معضلات اساسی محله‌ پابرجاست. او می‌گوید: «سال‌هاست سنگفروشان میدان کتاب آسایش را از اهالی سلب کرده‌اند. سر و صدا و گرد و خاک، امان اهالی را بریده است.

در این رابطه بارها به مسئولان شهرداری مراجعه کرده‌ایم. شهروندان نامه نوشته‌اند. شورایاران هم با کاسبان صحبت کرده‌اند، ولی همچنان مشکل حل نشده است.» کاتبی می‌افزاید: «این صنف جزو اصنافی است که حضور و فعالیتش در محیط شهری و بافت مسکونی تخلف است و باید به خارج از شهر منتقل شود.

کاسبان می‌گویند کجا بروند، حق هم دارند. آنها سال‌ها اینجا کار کرده‌اند و اکنون اینجا به‌عنوان محدوده صنف آنها شناخته شده است. این کار باید با تأمین بودجه، تدبیر و پیگیری مسئولان شهری انجام شود. شهرداری منطقه 2 پیگیری‌هایی در این رابطه انجام داده و قرار است این صنف به خارج از شهر انتقال یابد، اما این موضوع باید با سرعت بیشتری انجام شود. چون شرایط زندگی برای مردم دشوار شده است.»

  • ترافیک و معضلات وانت‌بارها

وانت بارهایی که برای حمل سنگ‌ دو طرف خیابان توقف می‌کنند یکی از مشکلاتی است که اهالی هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. «مرتضی رمضانی» یکی از ساکنان محله به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید:

«از صبح تا غروب وانتی‌ها اینجا هستند. گاهی وقت‌ها داخل کوچه‌ها را هم این وانت‌بارها اشغال می‌کنند. وقتی به آنها تذکر می‌دهیم برخورد خوبی ندارند و همچنان به کارشان ادامه می‌دهند. تازه این اول ماجراست. توقف‌های دوبله در خیابان چنان ترافیکی در میدان کتاب ایجاد می‌کند که بعضی وقت‌ها ساعت‌ها ادامه دارد.»

البته این موضوع زوایای پنهانی هم دارد که «حمزه هاشمی» به آن اشاره می‌کند. او می‌گوید: «هر روز همسرم خانه را تمیز و گردگیری می‌کند، اما باز هم روی وسایل گرد و خاک به چشم می‌خورد. بیشتر اهالی این محدوده بازنشستگان دانشگاه و ارتش هستند که نیاز به آرامش دارند. سرظهر صدای برش سنگ امان ما را می‌برد. وقتی اعتراض می‌کنیم کاسبان با تندی جوابمان را می‌دهند، البته اگر منطقی نگاه کنیم، آنها حق دارند و می‌خواهند کارشان را انجام دهند. باید مسئولان در این رابطه فکر و با برنامه‌ریزی مشکل را رفع کنند.»

«رضا شیرازی» یکی دیگر از اهالی می‌گوید: «این سنگفروشی‌ها آسایش ما را گرفته‌اند. می‌خواهم خانه‌ام را بفروشم و از این محله بروم، ولی هیچ‌کس حاضر نیست با وجود این صنف خانه‌ام را بخرد. تعدادی از این سنگفروشی‌ها از همین فرصت، استفاده و خانه‌های اهالی را خریداری و تبدیل به انباری کرده‌اند. این کارشان که خانه‌های مسکونی را تبدیل به انباری می‌کنند هم غیرقانونی است. خلاصه از هر طرف این کاسبان برای اهالی مزاحمت دارند. گاهی وقت‌ها کامیون‌هایی که بار می‌آورند کل خیابان را مسدود می‌کنند و متأسفانه هیچ‌کس نیست که به این موضوع رسیدگی کند.»

  • آسایش به خیابان فرحزاد برمی‌گردد

وقتی درباره مشکل سنگفروشی‌ها با «مجید فلاح» شهردار ناحیه 8شهرداری منطقه 2 گفت‌وگو کردیم، او با تأکید بر پیگیری‌های بی‌وقفه درباره جابه‌جایی این صنف می‌گوید: «خدمت‌رسانی و توجه به نیاز مردم از جمله وظایف ماست و تلاش می‌کنیم برای دستیابی به شهر ایده‌آل، درست و کامل این وظایف را به درستی انجام دهیم.»

او ادامه می دهد:«موضوع صنف سنگفروش‌ها از 3نظر باید پیگیری می‌شد؛ اول مذاکره و متقاعد کردن کاسبان برای خروج که این کار انجام شده است و به تفاهم رسیده‌ایم. از طرف دیگر باید برای ساماندهی فضا پس از خروج سنگفروشان کارهای حقوقی انجام می‌شد. ایستگاه مترو میدان کتاب به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و قرار است برای این ایستگاه پارکینگ طبقاتی ساخته شود. این پارکینگ با همکاری شرکت مترو در مکان سنگفروشی‌ها ساخته خواهد شد. به‌زودی این کار انجام می‌شود و آسایش به محله بازخواهد گشت.»

کد خبر 410264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha