همشهری آنلاین: گفتگویی که استنلی کوبریک فقید در آن ماجرای پایان‌بندی «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» را توضیح می‌دهد، به تازگی کشف و در فضای مجازی منتشر شده است.

استنلی کوبریک

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، پايان‌بندي مبهم فيلم تحسين‌شده سينماگر آمريكايي براي حدود نيم قرن موضوع بحث سينمادوستان بوده و هر كسي از ظن خود داستان، ماجرا و دليلي براي آن تراشيده است. حالا در 50 سالگي يكي از تاثيرگذارترين فيلم‌هاي تاريخ سينما براي نخستين بار مصاحبه‌اي از كوبريك كشف شده كه خود در آن داستان صحنه پاياني «اوديسه فضايي» را شرح مي‌دهد و بر تمام ابهام‌ها نقطه پايان مي‌گذارد.

بر اساس آنچه در حساب كاربري يوتيوب آمده، اين گفتگو بخشي از يك مستند سال 1980 مربوط به فردي به نام جونيچي يائوي است و در شرايطي انجام شده كه كوبريك در حال توليد و فيلمبرداري پروژه ژانر وحشت خود «درخشش» بوده است. گرچه آن مستند هرگز رنگ پرده و آنتن را به خود نديد اما در كمال شگفتي نسخه VHS آن سال 2016 فروخته مي‌شود و ناگهان اين هفته به فضاي مجازي راه مي‌يابد.

استنلی کوبریک و تمام اودیسه‌هایش

در اين تصاوير، كوبريك مي‌پذيرد كه هرگز دوست نداشته پايان‌بندي «اوديسه فضايي» را به ديگران توضيح بدهد چون «وقتي شما فقط ايده را مي‌گوييد، احمقانه به نظر مي‌رسد، در حالي كه اگر همان ايده‌ها نمايشي شوند، ديگران احساس مي‌كنند.» سينماگر نامدار در ادامه به موضوع مورد بحث يعني پايان عجيب و شگفت‌انگيز فيلم خود مي‌رسد و درباره آن مفصل حرف مي‌زند؛ اتفاقي كه درك آن اندكي شگفت به نظر مي‌رسد.

پايان «اوديسه فضايي» اين‌گونه است: ديويد بومن فضانورد (با بازي كاير دالي) پس از يك سفر فضايي غريب بيدار مي‌شود و خود را در اتاق خواب با دكوري عجيب مي‌يابد. در اين شرايط، سن او به تدريج بالا مي‌رود و به يك كودك متولد‌نشده تبديل مي‌شود. بومن در آن حال در هاله‌اي از نور شناور مي‌ماند و... كوبريك در اين باره مي‌گويد: «قرار بود اين‌گونه به نظر برسد كه انگار موجودي خداي‌گون او را درون خود مي‌كشد؛ مخلوقي با انرژي و هوش محض كه شكل خاصي ندارد.»

كوبريك چنين ادامه مي‌دهد: «آنها او را در جايي شبيه باغ‌وحش انساني قرار مي‌دهند تا درباره‌اش مطالعه كنند و تمام زندگي مرد از همان لحظه در آن اتاق مرور مي‌شود، در حالي كه خودش حس گذر زمان ندارد. آنها اتاقي انتخاب كرده بودند كه به نظرم نمي‌توانست معماري فرانسوي را القا كند. راستش هيچ‌كدام از ما نمي‌دانستيم در باغ‌وحش براي دادن حس شرايط طبيعي به حيوان‌ها چه مي‌كنند.»

ادامه حرف‌هاي فيلمساز برنده اسكار درباره پايان‌بندي «اوديسه فضايي» هم شنيدني است: «در هر حال، وقتي كار آنها با بومن تمام مي‌شود، بسان بسياري از اسطوره‌ها در تمام فرهنگ‌هاي سراسر جهان، به نوعي موجود فراانساني تبديل و به زمين بازگردانده مي‌شود. او حالا ديگر يك نوعي سوپرمن تبديل شده است. در اين شرايط، ما فقط مي‌توانيم حدس بزنيم وقتي او به زمين مي‌رسد چه اتفاقي مي‌افتد.»

«2001: اوديسه فضايي» سال 1968 با بودجه 10 تا 12 ميليون دلار توليد شد و در اكران عمومي حدود 190 ميليون دلار فروخت. فيلم يك جايزه اسكار بهترين جلوه‌هاي ويژه تصويري براي كوبريك به ارمغان آورد و نامزد دو جايزه بهترين كارگردان و بهترين فيلمنامه (مشترك با آرتور سي كلارك) هم بود. كوبريك هفتم مارس 1999 در 70 سالگي در خواب چشم بر جهان فروبست.

کد خبر 410256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha