همشهری آنلاین: محققان شکل جدیدی از پلاستیک زیستی ساخته‌اند که به راحتی تجزیه می‌شود. این پلاستیک از کاه ساخته می‌شود.

پلاستیک زیستی از کاه ساخته شد

به گزارش مهر، شکل جدیدی از پلاستیک حافظ محیط زیست از کاه ساخته می‌شود. این پلاستیک در آینده نزدیک برای تولید بطری‌ها و بسته‌بندی‌های دیگر پلاستیکی به کار می‌رود.

محققان انگلیسی روشی نوین برای اصلاح ژن‌های یک میکروب یافته‌اند تا فرایند تبدیل گیاه به پلاستیک زیستی را سرعت بخشند. این نوع پلاستیک در طبیعت به راحتی تجزیه می‌شود.

به گفته آنان با به کارگیری ۵ درصد تولید سالانه کاه (ساقه گندم) یا ۳ درصد چغندر قند می‌توان نیمی از ١٧ میلیارد بطری پلاستیکی مصرف شده در انگلیس را تولید کرد.

پلاستیک زیستی از لیگنن تولید می‌شود ماده‌ای سخت که سبب می شود درختان و گیاهان به طور ایستاده رشد کنند. در فرایندی مشابه مولکول‌های شکر (به جای نفت) برای تولید پلاستیک استفاده می‌شود.

در همین راستا پروژه تحقیقاتی در دانشگاه‌های وارویک و یورک نخستین پلاستیک زیستی را از ساقه گندم تولید کرده است. به گفته محققان این فناوری تا ۵ سال دیگر برای تولید انبوه آماده است.

محققان در حقیقت ژن‌های نوعی باکتری به نام Rhodococcus jostii را دستکاری کردند که در خاک وجود دارد و لیگنن را می‌شکند. با این اقدام دانشمندان می‌توانند مقدار انبوه از آنزیمی را تولید کنند که لیگنن را به ماده جدیدی تبدیل می‌کند که در تولید پلاستیک زیستی به کار می‌رود.

این پلاستیک را می‌توان به حالت خشک، انعطاف‌پذیر، یا یک فیلم شفاف تولید کرد تا در بسته‌بندی‌های مختلف به کار گرفته شود.

کد خبر 410137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha