شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آلمانی راهکار جدیدی را برای استفاده از زیرساخت اینترنت به منظور تشخیص زلزله ابداع کردند.

تشخیص زمین لرزه با اینترنت

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات، محققان از طریق یک کابل نوری به طول 15 کیلومتر که در زیرساخت اینترنت در ایسلند مورد استفاده قرار می‌گیرد، پالس‌های لیزر را ارسال کردند تا بتوانند لرزش‌های زمین را اندازه گیری کنند.

زیرساخت اینترنت شبکه گسترده ای از صدها کابل انتقال اطلاعات است که به طول 885 هزار کیلومتر از زیر سطح دریا عبور کرده اند و اکنون محققان دریافتند این زیرساخت قابلیت گردآوری اطلاعات لرزه نگاری زمین را نیز دارد.

به گفته محققان این شیوه اندازه گیری، ویژگی‌های ساختاری زمین را با دقت بسیار بالایی در اختیار می‌گذارد و امکان ثبت اطلاعات را در فواصل 4 متری کابل نوری فراهم می‌کند. در واقع استفاده از این تکنیک مانند این است که در هر چهار متر یک دستگاه لرزه نگار کار گذاشته شود.

استفاده از زیرساخت اینترنت برای لرزه نگاری، ایده جدیدی نیست و پیش از این محققان به آن پرداخته اند. ماه گذشته یکی از همین تحقیقات منتشر شد که بر اساس آن می‌‍توان با استفاده از کابل‌های نوری اینترنت، وقوع زمین لرزه را از فاصله 18500 کیلومتری تشخیص داد. اما این اولین بار در جهان است که در عمل از یک کابل نوری بلند برای لرزه نگاری استفاده می‌شود.

با توجه به قیمت بالای تجهیزات لرزه نگاری و توزیع گسسته این تجهیزات در سطح زمین و زیر دریا، محققان معتقدند این تکنیک، یک راهکار ارزان قیمت برای نظارت بر فعالیت‌های لرزشی زمین در اختیار می‌گذارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 410086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha