همشهری آنلاین: مدیرکل محیط‌ زیست استان سمنان از مشاهده پنج قلاده یوز آسیایی در منطقه پارک ملی توران شاهرود خبر داد و گفت: این یوزپلنگ‌ها شامل چهار قلاده چند ماهه به همراه مادر خود بودند.

۵ قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شاهرود مشاهده شد

به گزارش مهر، عباسعلی دامنگیر ضمن بیان این که ماموران اجرایی پارک ملی توران شاهرود روز گذشته در هنگام پایش و رصد محیط از چشمه‌ها، آبشخورها و تلمبه بادی تازه نصب‌شده در پارک، موفق به مشاهده یک خانواده بزرگ از یوز آسیایی شدند، ابراز داشت: در این خانواده پنج نفری چهار توله به همراه مادر آن‌ها مشاهده شد.

وی افزود: با توجه به این که محیط‌بان‌ها در رکاب موتورسیکلت بوده و تجهیزات عکس‌برداری به همراه نداشتند، لذا این صحنه توسط لنز دوربین عکاسی به ثبت نرسید ولی مشاهدات و مکان رویت آن‌ها و مشاهدات محیط بان‌ها دقیقا توسط گوش تلفن همراه ضبط شد.

مدیر کل محیط‌زیست استان سمنان با بیان این که از ابتدای سال جاری این سومین مشاهده یوزپلنگ در این منطقه محسوب می‌شود، ابراز داشت: ماموران محیط‌بانی با تعقیب رد این پنج قلاده و با توجه به شرایط خاص نظیر سرعت یوزپلنگ و منطقه، فیلم کوتاهی از مشاهدات آن‌ها به ثبت رساند.

دامنگیر با بیان این که قبل از مشاهده یوزها ۳۷ راس آهو در منطقه نیز رویت شدند، تصریح کرد: با توجه به این که آهو مهم‌ترین وعده غذایی یوز را تشکیل می‌دهد مشاهده این دو در کنار هم نشان از پویایی حیات وحش و جمعیت خوب علف‌خواران دارد که می‌توان به رشد این چهار توله یوز کاملا امیدوار بود.

وی افزود: ابتدای ماه مبارک رمضان امسال در محل چاه معدن با نذر طبیعت توسط دوستداران محیط‌زیست مبنی بر تامین آب حیات وحش یک دستگاه تلمبه بادی به فاصله‌ای حدود سه الی چهار کیلومتری محل مشاهده یوزها در هسته مرکزی پارک ملی توران نصب شد که موجب افزایش حضور گونه‌هایی چون یوزپلنگ، گورخر، جبیر و آهو شده است.

کد خبر 410024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha