همشهری آنلاین: مطالعه جدید نشان می‌دهد باکتری‌های خوب در تعامل با سلول‌های مخاطی پوشش روده و سلول‌های سیستم ایمنی به ایجاد تعادل در واکنش‌های ایمنی و حفاظت از روده در مقابل التهاب ناخواسته کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه نشان می‌دهد دستکاری میکروبیوم‌های روده برای محدودکردن واکنش‌های ایمنی روده می‌تواند دارای فواید درمانی احتمالی برای مشکلاتی نظیر بیماری التهاب روده باشد.

دکتر «گرتچن دیهل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بخش قابل توجهی از این مطالعه نشان می‌دهد که میکروبیوم‌ها سیستم ایمنی را شکل می‌دهند و به عملکرد خوب آن کمک می‌کنند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «میکروب‌های عامل بیماری، نظیر سالمونلا، موجب بروز واکنش ایمنی التهابی قوی‌ای می‌شوند که در حذف میکروب‌ها تاثیر دارند. اما واکنش ایمنی التهابی، بخصوص در روده، می‌تواند به بافت سالم آسیب برساند. اما ما متوجه شدیم که میکروبیوم‌ها در تعدیل واکنش ایمنی به شیوه‌ای عمل می‌کنند که التهاب را کاهش داده و آسیب ناشی از آن به روده را محدود می‌نمایند.»

سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های ارائه دهنده آنتی ژن‌ها، به منظور ایجاد یک واکنش ایمنی موثر سلول‌های ایمنی دیگر موسوم به سلول‌های T را هدف قرار می‌دهند تا واکنش التهابی مناسبی در مقابله با مهاجمان میکروبی ایجاد نمایند.

آنها همچنین سلول‌های ضدالتهابی موسوم به سلول‌های T تنظیمی را هدف قرار می‌دهند تا واکنش‌های ایمنی التهابی را علیه مواردی نظیر غذایی که می‌خوریم محدود کرده و واکنش‌های ایمنی التهابی را خاموش کنند.

میکروبیوم‌های روده با آموزش به سلول‌های ارائه دهنده آنتی ژن به منظور ترشح سیتوکین IL-۱۰، مولکول مهم ضدالتهابی، به تنظیم واکنش ایمنی کمک می‌کنند. IL-۱۰ واکنش سلول T التهابی را تعدیل کرده و موجب افزایش واکنش‌های سلول Tتنظیمی برای حفظ تعادل می‌شود.

دیهل در این باره توضیح می‌دهد: «ما دریافتیم زمانی که ما به حیوانات آزمایشگاهی، آنتی بیوتیک دادیم، سلول‌های ارائه دهنده آنتی ژن IL-۱۰ تولید نکردند. زمانی که باکتری را به روده حیوان بازگرداندیم، تنها باکتری‌ای که توانست به مخاط روده بچسبد، توانست از طریق سلول‌های ارائه دهنده آنتی ژن و کاهش واکنش التهابی تولید IL-۱۰ را آغاز نماید.»

به گفته محققان، میکروبیوم‌های سالم برای ایجاد واکنش متعادل ضروری هستند تا نه تنها از ما در مقابل عفونت محافظت کنند بلکه آسیب به بافت هم محدود نمایند.

کد خبر 410021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha