همشهری آنلاین: فروشگاه‌های آلدی و لیدل در هلند فروش نوشابه‌های انرژی‌زا را به کودکان ممنوع کردند.

ممنوعیت فروش نوشابه‌های انرژی‌زا به کودکان در هلند

این تصمیم باعث شده که انتقاد از این نوشیدنی‌ها شدت گیرد و قرار است در آینده فروش این نوشابه ها در سراسر هلند به کودکان ممنوع شود.

به گزارش دويچه وله، نوشیدنی‌های انرژی‌زا یعنی شکر و کافئین بیش از حد و به معنای واقعی ناسالم. در آینده در سراسر هلند به کودکان نوشیدنی‌های انرژی‌زا فروخته نمی‌شود.

به گزارش اشپیگل، فروشگاه آلدی روز سه‌شنبه ۳ ژوئیه اعلام کرد از اول اکتبر در شعبه‌های این فروشگاه، فروش نوشیدنی‌های انرژی‌زا به کودکان و نوجوانان زیر۱۴ سال ممنوع است.

در راستای نگرانی زیادی ‌که در جامعه درباره ناسالم بودن این نوشیدنی‌ها وجود دارد ، آلدی به چنین تصمیمی دست زده است. آلدی می‌گوید: «اینکه ما به کودکان نوشیدنی‌های ناسالم نمی‌فروشیم، کمک می‌کند آنها گزینه‌های سالم‌تری را انتخاب کنند.»

روز سه‌شنبه، بنگاه بزرگ لیدل نیز اعلام کرد که شعبه‌های این فروشگاه در هلند به کودکان نوشیدنی‌های انرژی‌زا نخواهند فروخت.

این فروشگاه هم‌چنین افزوده است که درشعبه‌های لیدل فروش سیگار به کودکان نیز ممنوع خواهد شد.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا به دلیل حجم بالای کافئین و شکر، ناسالم تلقی می‌شوند. اضطراب، خستگی مفرط و ضربان نامنظم قلب می‌تواند از عوارض مصرف این نوشیدنی‌ها باشد.

اوایل سال ۲۰۱۸، انجمن کارشناسان سلامتی کودکان در هلند خواستار ممنوعیت نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای نوجوانان و کودکان زیر ۱۸ سال شده بود.

با این که وزارت بهداشت هلند این تقاضا را رد کرده است، ولی از مدارس، اماکن ورزشی و شرکت‌ها به چاره‌اندیشی در این باره دعوت کرده است.

ارگان‌های مربوط به تغذیه توصیه کرد‌ه‌اند نوشیدنی‌های انرژی‌زا نباید در دسترس کودکان زیر ۱۴ سال قرار گیرند. خیلی از مدرسه‌های هلند این نوشیدنی‌ها را از هماکنون از بوفه‌های خود حذف کرده‌اند.

درمقابل، شرکت‌های آلدی شمال و آلدی جنوب اعلام کردند برای اعمال محدودیت سنی برای فروش نوشیدنی‌های انرژی زا در آلمان برنامه‌ای ندارند.

این شرکت‌ها به توضیحاتی که در پشت قوطی‌های این نوشیدنی‌ها وجود دارد اشاره کرده و گفته‌اند این توضیحات گویای وجود کافئین بالا در این محصولات است.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از این اظهارات انتقاد کرده و گفته است: «آلدی و لیدل نباید از برنامه‌های حفاظت از کودکان و نوجوانان عقب بمانند.»

در بقیه کشورها هم موج مخالفت با این نوشیدنی‌ها شدت گرفته است. آلدی و لیدل به‌همراه دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مارس ۲۰۱۸ سقف سنی بالاتر از ۱۶ سال را برای فروش نوشیدنی‌های انرژیزا درنظر گرفته‌اند.

لیتوانی پیشرو این جنبش بود و از سال ۲۰۱۴ فروش نوشیدنی‌های انرژیزا را برای کودکان و نوجوانان ممنوع کرد.

کد خبر 409948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha