همشهری آنلاین: جشنواره فیلم کارلووی واری امسال در پنجاه و سومین دوره برگزاری خود، شاهد حضور سینماگرانی است که از فرصت جشنواره برای نقد و تقبیح رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا و سیاست‌هایش استفاده می‌کنند.

سینما

به گزارش ایسنا از کارلووی واری جمهوری چک، نمایش عمومی همراه با عوامل فیلم که برای فیلم فرانسوی « Le monde est a toi » در بزرگترین سالن جشنواره ترتیب یافت، یکی از این موردها بود.

این فیلم کمدی محصول سینمای فرانسه با عنوان انگلیسی «the world is yours»، داستان مرد جوانی است که در کشور خود به موادفروشی مشغول است. او برای تحقق رویای خویش به آمریکا سفر می‌کند تا حجم زیادی مواد مخدر از آنجا قاچاق کند. اما برخلاف تصور، در این کشور با مشکل جدی تصاحب پول‌هایش در برابر وعده‌های توخالی مواجه می‌شود. در نهایت هم با گروگانگیری و اقدام به اعمال زور، پول خود را از خلافکاران آمریکایی پس می‌گیرد.

رومن گوراس ـ کارگردان این فیلم ـ که به همراه بازیگر نقش اول مرد آن بر روی صحنه حضور یافته بود، حین اظهارنظرهای مفرح و توأم با طنز خود، جمله‌هایی به تمسخر درباره دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بیان کرد که با تشویق و همراهی تماشاچیان حاضر در سالن سینما همراه شد.

بخش قابل توجهی از داستان فیلم یادشده، در آمریکا می گذرد.

پیش از این نیز تیم رابینز، هنرمند مشهور آمریکایی که در افتتاحیه‌ی جشنواره، جایزه‌ی گوی بلورین معروف آن را دریافت کرد، در سخنانی تند از سیاست‌های ترامپ، رییس‌ جمهوری کشورش، به ویژه در زمینه‌ دستور جداسازی بچه‌های مهاجران به آمریکا از والدینشان، انتقاد کرد.

او خطاب به اهالی سینما گفت: امروز افرادی معدود در قدرت می‌خواهند آمریکا را به دهه ۱۹۵۰ میلادی بازگردانند اما این قُلدرها بدون ترس دیگران، هیچ قدرتی ندارند. 

تیم رابینز در نهایت خطاب به فیلمسازان گفت: برای حقیقت و داستان‌های قدرتمند بجنگید؛ به جای آن که تسلیم عروسک‌های دست‌نشانده‌ی پروپاگاندا شوید. از کلیه‌ی هنرمندان نیز می‌خواهم که مقاومت کنند، مقاومت کنند و مقاومت کنند ... .

پنجاه و سومین جشنواره فیلم کارلو وی واری از ۸ تا ۱۶ تیر/۲۹ ژوئن تا ۷ جولای در جمهوری چک برگزار خواهد شد.

کد خبر 409926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha